صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و شش - ۰۷ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

مروری بر سوابق زندگی و حرفه‌ای شهید مالک رحمتی استاندار سابق آذربایجان شرقی

جوان‌ترین شهید خدمت

شهید مالک رحمتی استاندار سابق تبریز، جوان‌ترین فرد حادثه سقوط بالگرد شهدای خدمت است که در اردیبهشت ماه 1403 به همراه سیدابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و... به شهادت رسید. استاندار فقید آذربایجان شرقی که در انتظار فرزند سومش به سر می‌برد و فرزندش را ندیده به فیض شهادت نائل آمد، در سال 1361 و در شهر مراغه متولد شد. وی جوان‌ترین استاندار دولت سیزدهم بود که بعد از درگذشت عابدین خرم، استاندار پیشین با موافقت هیأت دولت به عنوان استاندار جدید آذربایجان شرقی منصوب شد. مالک رحمتی فارغ‌التحصیل مقطع دکترای حقوق خصوصی بود.
 شهید رحمتی تا پیش از استانداری آذربایجان شرقی، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی بود. او همچنین سوابق اجرایی دیگری در آستان قدس رضوی، وزارت کشور و بنیاد شهید از جمله قائم‌مقام آستان قدس، مدیرعامل سازمان اقتصادی رضوی، عضو هیأت امنا و ریاست بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس و عضویت هیأت مدیره و قائم‌مقام مدیرعامل سازمان اقتصادی کوثر و مسئولیت در سطوح مدیریتی وزارت کشور و اتاق بازرگانی ایران را در کارنامه خود داشت.
شهید مالک رحمتی پس از اخذ مدرک از دانشگاه امام صادق(ع)، در طرح مشاوران جوان احمدی‌نژاد وارد وزارت کشور شد. پس از وزارت کشور، سیاست را رها کرد و به یکی از معادن زیرمجموعه‌ بنیاد کوثر رفت؛ یک شرکت زیان‌ده معدنی با سود سالانه کمتر از ۷ میلیارد تومان که در یک‌سال مدیریت مالک درآمدش به بیش‌از ده برابر رسید، به‌طوری که وی مدیر نمونه دولتی جهادی کشور محسوب شد.
شهید مالک رحمتی در پایان دوره‌ مدیریت خود در این شرکت معدنی، در انتخابات انجمن سنگ ایران کاندیدا شد و در روز انتخابات چنان خطابه‌ای خواند که مرحوم «حاج‌قاسم شفیعی» رئیس وقت انجمن مذکور گفت: «اگر این جوان امروز رأی بیاورد، من هم در انتخابات باقی می‌مانم»؛ و این‌گونه مالک ۳۰ ساله با تحصیلات تخصصی حقوق، نایب‌رئیس انجمن سنگ ایران شد.
مسیر بعدی مالک، هلدینگ سبحان بود؛ شرکتی ورشکسته که مدیر قبلی آن راهی اوین شده بود. مالکی که حقوق خوانده بود، جهت مدیریت در سبحان باید گرید بورسی می‌گرفت. وی که از ریاضی و بحث‌های فنی بیزار بود، با نمره سطح الف، رده مالی از بورس گرفت و شرکت مالی زیان‌ده به وی تحویل داده شد، که در دوره مدیریت شهید مالک رحمتی به بهای ۳۰۰ میلیارد تومان در بورس به فروش رفت.
شهید «مالک رحمتی» سال‌های بعد یکی از پیشنهادها به محمد مخبر رئیس وقت ستاد اجرایی فرمان امام(ره) برای گرفتن پست مهمی بود اما، سیدمصطفی سیدهاشمی از مدیران ارشد ستاد، مخالفت سختگیرانه‌ای کرد. این نماینده پیشین مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، راز مخالفت خود را این‌طور گفت: مالک، دامادم است. او را جایی نیاورید که بگویند با رانت پدر همسرش آمده است.
مسیر مالک از اواخر دهه ۹۰ با حاج‌آقا مروی گره خورد. سعادت خادمی امام رضا(ع) در معاونت بهره‌وری و مسئول مولدسازی دارایی‌های راکد آستان قدس رضوی، مسئولیتی بود که مالک را خیلی زود تا قائم‌مقامی آستان قدس رضوی رساند اما، این شهید بزرگوار ادامه مسیر خدمت را در وزارت اقتصاد سپری کرد و ریاست سازمان خصوصی‌سازی را بر عهده گرفت، البته نه برای خصوصی‌سازی بلکه به‌دنبال درآمدساز کردن دارایی‌های راکد طرح مولدسازی بود. اما شرایط در مولدسازی طبق برنامه مالک رحمتی پیش نرفت و او علی‌رغم موفقیت در پروسه مولدسازی، پس از فوت استاندار آذربایجان‌شرقی، با پیشنهاد هیأت دولت راهی تبریز شد که خود یک ایران کوچک است. آنجا بود که تمام تجربه مدیریتی خود را برای تنظیم امور اداری به کار گرفت تا خدمت حداکثری خود را ارائه کند.
تا اینکه در آخرین مأموریت خود در افتتاح یکی‌از مهم‌ترین سدهای کشور و سایر پروژه‌های استانی، به همراه سید شهدای خدمت، آسمانی شد و به فیض شهادت نائل آمد. به راستی شهید مالک رحمتی همسو با منویات مقام معظم رهبری خالصانه به‌دنبال خدمت تمام‌عیار بود که در نهایت پاداش مجاهدت‌های خود را گرفت.
جستجو
آرشیو تاریخی