صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۵

مکرون نسبت به تبعات قدرت گرفتن احزاب راست‌گرا و چپ در فرانسه هشدار داد

سایه جنگ داخلی بر سر فرانسه

امیر فرشباف
خبرنگار


امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه روز دوشنبه هشدار داد که سیاست‌های مخالفان دست راستی و چپ‌گرای او می‌تواند منجر به «جنگ داخلی» شود؛ زیرا فرانسه برای تفرقه‌انگیزترین انتخابات خود در دهه‌های اخیر آماده می‌شود.
وی تنها یک ساعت پس از شکست حزبش در انتخابات پارلمان اروپا در روز نهم ژوئن، در مقابل رسانه‌ها ظاهر شد و گفت: «نمی‌تواند طوری عمل کند که انگار هیچ اتفاقی نیفتاده است.» مکرون مجبور به انحلال پارلمان این کشور و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
به گزارش فرانس 24، پس از آنکه حزب محافظه کار‌ مکرون در اوایل ماه جاری میلادی در انتخابات پارلمان اروپا، در برابر حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» (RN) شکست خورد، سیاست فرانسه در آشفتگی فرو رفت.
نظرسنجی‌های آخر این هفته حاکی از آن است که حزب مارین لوپن (اجتماع ملی) در دور اول انتخابات مجلس فرانسه که در روز یکشنبه ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر) برگزار می‌شود، به احتمال 35-36 درصد پیروز خواهد شد و ائتلاف چپ با 27 تا 29 درصد در رده دوم و حزب لیبرال محافظه کار مکرون با 19 تا 22 درصد، در رتبه سوم قرار خواهد گرفت.
درخصوص ائتلاف چپ‌ها، شایان ذکر است که هرچند آرای احزاب ائتلافی چپ‌گرا فاصله زیادی با راست‌گرایان پیروز ندارد، اما اختلافات داخلی جریان‌های چپ گرا، ائتلاف شکننده‌ای را شکل داده است.
دور دوم رأی‌گیری نیز در روز 7 ژوئیه در حوزه‌هایی که نامزدها در دور اول موفق به کسب بیش از 50 درصد آرا نشده باشند، برگزار می‌شود.
مکرون 46 ساله همواره به حزب اجتماع ملی فرانسه حمله کرده است. او مدعی شد که راست افراطی «برچسب می‌زند، تفرقه می‌اندازد و کشور را به سوی جنگ داخلی سوق می‌دهد.»
گابریل آتال، نخست‌وزیر و عضو حزب «رنسانس» مکرون نیز برنامه اقتصادی حزب اجتماع ملی لوپن را مورد تحقیر قرار داده و به رادیو اروپا گفت که در صورت پیروزی راست‌گرایان، کشور «مستقیماً به سوی فاجعه پیش می‌رود.»
اظهارات مکرون و متحدانش درباره پیروزی احزاب راست و چپ، واکنش‌های منفی گسترده‌ای را در پی داشت. مارین لوپن، از رهبران ارشد راست‌گرا استدلال مکرون را «ضعیف» خواند و گفت: او می‌داند که در این انتخابات شکست خورده است.
ژان لوک ملانشون، رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی ۲ فرانسه اظهارات مکرون را محکوم کرد و گفت این سیاست‌های خود مکرون است که منجر به شورش‌های اجتماعی می‌شود. او افزود: «مکرون همیشه برای آتش‌افروزی آماده است.»
همچنین اریک سیوتی، رهبر جمهوری‌خواهان محافظه‌کار، مکرون را به غیرمسئول بودن متهم کرد. او گفت: این استراتژی ترس است.
پاتریک کانر، رئیس سوسیالیست‌های سنا نیز گفت که اظهارات مکرون نشان می‌دهد که او برای بقای سیاسی خود می‌جنگد.
 
حمایت از اوکراین
در نقطه جوش بحران
رئیس جمهور فرانسه در بحبوحه مشکلات داخلی و تعمیق شکاف‌های سیاسی کشورش باز هم حمایت مالی و تسلیحاتی از جنگ اوکراین را فراموش نکرد و در دیدار با دبیر کل ناتو بر بلندمدت بودن حمایت از کی یف تأکید کرد؛ تأکیدی که بیش از آن که برنامه راهبردی فرانسه باشد، تصمیم شخصی مکرون در واکنش به تهدید جریان رقیب که روابط خوبی با پوتین دارد، تلقی می‌شود. مکرون روز دوشنبه در دیدار با ینس استولتنبرگ، تأکید کرد که فرانسه به حمایت بلندمدت اوکراین ادامه خواهد داد. وی در کنار استولتنبرگ در کاخ الیزه گفت: ما به بسیج امکانات برای پاسخگویی به نیازهای فوری اوکراین ادامه خواهیم داد.
«جردن باردلا» رهبر حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» فرانسه، ضمن اعلام مخالفت با ارسال موشک‌های دوربرد به اوکراین توسط کشورش، گفت: حزب او که قبل از تهاجم روسیه به اوکراین روابط نزدیکی با مسکو داشت، در برابر تلاش‌های روسیه برای مداخله در امور فرانسه هوشیار خواهد بود.
گفتنی است که این انتخابات به عنوان یک رویارویی بین حزب راست‌گرای «اجتماع ملی» و «جبهه مردمی جدید» شکل می‌گیرد که تحت سلطه حزب چپ رادیکال «فرانسه تسلیم ناپذیر» قرار دارد. حزب اخیرالذکر با تجاوز رژیم صهیونیستی به غزه مخالف است و از «تروریستی» خواندن عملیات توفان‌الاقصی در روز 7 اکتبر و «یهودستیز» خواندن حماس خودداری می‌کند.
 
انتخابات زودهنگام یا قمار مکرون؟
مکرون با برگزاری انتخابات زود هنگام ظرف سه هفته امیدوار است که رقبای خود را شکست دهد و آنها را قبل از آماده شدن غافلگیر کند؛ اما تحلیلگران هشدار داده‌اند که اگر رئیس‌جمهورِ عمیقاً نامحبوب (مکرون) مجبور شود قدرت را با تقدیم پست نخست‌وزیری به یک حزب مخالف تقسیم کند، این اقدام می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد.
مارین لوپن، چهره نیروبخش به «اجتماع ملی» که برای جانشینی مکرون به عنوان رئیس‌جمهور تلاش می‌کند، از او خواسته است در صورت از دست دادن پارلمان، کناره‌گیری کند.
مکرون نیز در مقابل تأکید کرده که تا پیش از پایان دوره دوم ریاست جمهوری خود در سال 2027 استعفا نخواهد داد؛ اما قول می‌دهد که به نگرانی‌های رأی دهندگان توجه کند.
مکرون در سخنرانی روز دوشنبه بار دیگر از تصمیم خود برای برگزاری انتخابات زودهنگام دفاع کرد. او گفت: «این خیلی سخت است، بسیاری از مردم از من عصبانی هستند و من از آن آگاه هستم؛ اما من این کار را برای این کردم که هیچ چیز در دموکراسی، بزرگ‌تر و عادلانه‌تر از اعتماد به مردم نیست.»
با این حال، واکنش‌ها به تصمیم انحلال پارلمان منفی بوده است. طبق گزارش رادیو بین‌المللی فرانسه، به گفته شرکت تحقیقاتی بین‌المللی ایپسوس، تصمیم امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه برای انحلال پارلمان فرانسه و برگزاری انتخابات زودهنگام برای مجلس ملی، می‌تواند موجب ناآرامی سیاسی بزرگی در این کشور شود.
استفان زومستیگ، مدیر بخش نظرات و مطالعات اجتماعی در ایپسوس، در مصاحبه‌ای با گروه رسانه‌ای چین گفت که انحلال پارلمان تصمیم بسیار خطرناکی است و تأثیر آن برای فضای سیاسی کشور قابل توجه خواهد بود.
 
از شکاف‌های سیاسی
تا جنگ خیابانی
صرف‌نظر از شکاف‌های سیاسی فرانسه که مکرون آن را مدخل جنگ داخلی دانسته، درگیری‌ها در فرانسه را نمی‌توان به تقابل سیاسی تقلیل داد. در طول یک سال گذشته به دلیل سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی امانوئل مکرون، خیابان‌های فرانسه همواره بستر ناآرامی و اعتراض بوده است. از اعتراض مردم به قتل یک نوجوان هفده ساله توسط پلیس که منجر به آتش زدن و غارت اماکن عمومی و فروشگاه‌های پاریس و مارسی شد تا اعتصابات سراسری و اعتراضات شدید به افزایش سن بازنشستگی که منجر به اختلال گسترده در امور شهری از جمله جمع‌آوری زباله‌ها از سطح خیابان‌ها و لغو فعالیت وسایل حمل‌و نقل عمومی شد. با این حال، نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که هیچ گروه سیاسی به تنهایی در انتخابات دو دوره‌ای 30 ژوئن و 7 ژوئیه اکثریت را به دست نخواهد آورد و نگرانی‌ها از فروپاشی سیاسی و اقتصادی را در پی داشته است.
به گزارش پولیتیکو، عرف سیاسی حکم می‌کند که رئیس جمهور باید نخست‌وزیری را از حزب یا ائتلافی که بیشترین کرسی‌ها را در پارلمان دارد انتخاب کند. مکرون و متحدانش نیز ایده ایجاد یک ائتلاف گسترده شامل نمایندگان میانه‌رو از چپ و راست را مطرح کرده‌اند؛ اما این امر در چنین چشم‌انداز سیاسی بشدت قطبی‌شده بعید است و در عوض ممکن است روند قانونگذاری را فلج کند.

جستجو
آرشیو تاریخی