صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۴

صهیونیست‌ها در جست‌و‌جوی راه‌حل دیپلماتیک با لبنان هستند

یکپارچگی مقاومت سدی در برابر اسرائیل و امریکا

 
تنش‌ها در مرز سرزمین‌های اشغالی و لبنان به نقطه‌جوش خود نزدیک می‌شود و با آنکه امریکا در قامت یک مذاکره‌کننده ظاهر شده، اما فرامتن تحولات نشان از همراهی کاخ سفید در جنگ احتمالی رژیم صهیونیستی با لبنان دارد. اما از طرفی تردیدهای بسیاری در میان مقامات رژیم صهیونیستی و امریکا از توانمندی ارتش صهیونیستی گرفتار در ورطه نبرد با 7 جبهه مقاومت‌، برای آغاز جنگی فراگیر با لبنان وجود دارد. علاوه براین، مؤلفه‌های مهم‌تری چون توانایی‌های موشکی و رزمی حزب‌الله لبنان در نبرد فراگیر و در رأس ‌آن آسیب گنبدآهنین و تهدیدات فزاینده از سوی اجماع سایر گروه‌های مقاومت با حزب‌الله علیه منافع امریکایی - صهیونیستی بر این تردیدها افزوده است.
بعد از اعلام آمادگی مقاومت یمن و دیگر گروه‌های مقاومت عراقی روز گذشته الولائی، دبیرکل گروه مقاومت «کتائب سیدالشهداء» و قیس خزعلی دبیرکل «عصائب اهل‌الحق» نیز بر هدف قرار دادن پایگا‌های امریکا و مواضع اسرائیل تأکید کردند.
بر مبنای همین تحلیل‌ها روز گذشته آکسیوس طی گزارشی خبر داد که نتانیاهو به دنبال راه‌حل دیپلماتیک با حزب‌الله لبنان است. طبق این گزارش، مشاوران ارشد نتانیاهو به کاخ سفید گفته‌اند که نتانیاهو به دنبال جنگ با حزب‌الله لبنان نیست و راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد. دو روز پس از سفر آموس هوکشتاین، نماینده دولت امریکا به لبنان و سرزمین‌های اشغالی، ران درمر، مشاور ارشد نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و تزاخی هانگبی، مشاور امنیت ملی این رژیم در کاخ سفید به دستیاران ارشد بایدن گفتند که نتانیاهو علاقه‌ای به جنگ با حزب‌الله لبنان ندارد و راه‌حل دیپلماتیک را ترجیح می‌دهد.
براساس گزارش آکسیوس، یک مقام امریکایی گفت که مشاوران بایدن به درمر و هانگبی گفته‌اند روی راه‌حل دیپلماتیک کار می‌کنند.
همچنین «تزاخی هانگبی» مشاور امنیت داخلی رژیم صهیونیستی گفت: «ما در هفته‌های آینده برای حل نزاع با لبنان تلاش خواهیم کرد و ترجیح می‌دهیم حل نزاع از راه دیپلماتیک باشد. جامعه اسرائیل درباره تغییر واقعیت در مرزها با لبنان اتفاق‌نظر دارند. فرستاده امریکا به لبنان خوشبین است و معتقد است که مرحله سوم جنگ در غزه حزب‌الله را به کاهش پشتیبانی وادار خواهد کرد. ما و دولت امریکا به روند دیپلماتیک ایمان داریم اما اگر نتوانستیم موضوع را با روش دیپلماتیک حل‌و‌فصل کنیم به ابزارهای دیگری برای تغییر وضعیت متوسل می‌شویم.»
این امر از آنجایی محقق شده که نشدنی بودن ایده حذف حماس پس از حدود 9 ماه جنگی همه‌جانبه علیه آن، بر سران صهیونیست مسجل شده و تلاش‌ها در این راستا را با بن‌بست مواجهه کرده است.
هانگبی ادامه داد: «نابودی حماس مدت زیادی به طول می‌انجامد. نابودی حماس به عنوان یک ایده ممکن نیست برای همین نیاز به یک طرح جایگزین داریم. طرحی که با امریکایی‌ها آن را بررسی کرده‌ایم این است که امریکا، سازمان ملل، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای میانه‌رو عربی مسئولیت اداره غزه را برعهده بگیرند.»
وی تأکید کرد: «آزادی اسرا از غزه بااهمیت‌تر از بقیه اهداف جنگ نیست.»
از سوی دیگر، هراس امریکا از جنگ متعارف لبنان با اسرائیل در این برهه زمانی، تکاپوی این کشور را برای ایجاد ممانعت از جنگ هرچند مقطعی را شدت بخشیده به‌طوری که این موضوع در دستور کار وزیر خارجه امریکا قرار گرفته است. بر همین اساس، بلینکن در نشستی با وزیر جنگ رژیم صهیونیستی در واشنگتن بر اهمیت ممانعت از تشدید تنش در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی تأکید کرد. طبق گزارش الجزیره، بلینکن بر اهمیت یک راهکار دیپلماتیک برای بازگشت خانواده‌های اسرائیلی و لبنانی به منازل‌شان در مرزها و لزوم ممانعت از تشدید تنش در مرزهای لبنان و اراضی اشغالی تأکید کرد. دو طرف در این دیدار درباره تلاش‌های کنونی برای تحقق آتش‌بس در غزه گفت‌وگو کردند و بلینکن بر پایبندی امریکا به دفاع از امنیت رژیم صهیونیستی تأکید کرد.
اما متغیر دیگری که غرب تلاش کرد با تمسک قرار دادن آن حزب‌الله را تحت فشار داخلی قرار دهد، اکنون تحت مواضع روشن و مؤکد برخی مقامات لبنانی تا حدودی بی‌اثر شده است. غرب از ابتدای حملات حزب‌الله تلاش کرد با استفاده از نفوذی‌های خود در لبنان و ایجاد فشارهای سیاسی توسط فرستاده‌های فرانسوی و امریکایی به لبنان و جریان‌های سیاسی همسو، مانع تحرکات و حملات حزب‌الله گردد.
اما برخی مقامات لبنانی چون گذشته از همراهی سیاست‌های خود با مقاومت لبنان خبر دادند. نبیه بری رئیس پارلمان لبنان و رئیس جنبش امل در مصاحبه با شبکه آرتی گفت اگر اسرائیل حمله کند، امل پیشاپیش حزب‌الله خواهد جنگید. وی گفت: «با هوکشتاین فرستاده امریکا دیدار کردیم و منتظر جواب‌هایی از وی پس از سفرش به تل‌آویو بودیم اما خبری نشد و این موجب می‌شود به اقدام امریکا برای آرامش اطمینانی نباشد.
هوکشتاین برای ایجاد آرامش خواستار عقب‌نشینی هشت کیلومتری حزب‌الله از مرز شد و من هم خواستار عقب‌نشینی ۸ کیلومتری ارتش اسرائیل از مرز شدم.»
وی تأکید کرد جنبش امل در خاک لبنان می‌جنگد و هشدار داد اگر نیروهای اسرائیل حمله زمینی را آغاز کنند در کمین آنها خواهیم بود و در خط مقدم و میدان نبرد، جلوی حزب‌الله قرار خواهیم داشت.
 تلاش اشغالگران برای تأمین سلاح از چند منبع
با وجود آنکه امریکا همچنان منبع مهم تأمین سلاح‌های رژیم صهیونیستی برای نسل‌کشی در غزه شده و طبق گزارش برخی رسانه‌های صهیونیست احتمالاً طی روزهای آینده محموله سلاح‌هایش به دست تل‌آویو می‌رسد، اما دیگر کشورهای متحد رژیم صهیونیستی نیز به صدور سلاح به این کشور می‌پردازند. در سایه آنچه افزایش اختلافات بین واشنگتن و تل‌آویو نامیده می‌شود، روز گذشته منبع عبری واللا گزارش داد ایال زمیر، مدیرکل وزارت جنگ رژیم صهیونیستی دستور خرید سلاح و مهمات از دیگر همپیمانان رژیم اشغالگر را صادر کرده است. هدف از این اقدام گسترش «استقلال استراتژیک» ارتش رژیم صهیونیستی از طریق گسترش خطوط تولید مهمات و یافتن راه‌حل‌هایی برای موشک‌ها و بمب‌های هوشمند است. این اقدامات در راستای موجی از پیامدهای اظهارات اخیر نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی است که درباره «توقف دراماتیکی» ارسال سلاح از سوی امریکا برای رژیم صهیونیستی خبر داده بود و این در حالی است که مقامات کاخ سفید این مسأله را تکذیب کرده و گفته بودند: «ما نمی‌دانیم نتانیاهو درباره چه صحبت می‌کند.»

 

بــــرش

جنگ غزه مولد بحران‌های تازه برای اشغالگران

به موازات گذر زمان بر شاکله سیاسی رژیم صهیونیستی و تداوم جنایات و نسل‌کشی آن، بحران‌ها نیز وارد مراحل جدیدی شده و با بالارفتن سطوح تنازعات و بدبینی‌ها، رژیم صهیونیستی را بیش از گذشته در مسیر سراشیبی سوق داده است. آنچه مسلم است، ‌ظهور این بحران‌های تازه متولد شده نه تنها بر جنگ غزه سایه می‌اندازد که قدرت درونی اشغالگران را برای ایجاد جبهه جدید جنگی علیه لبنان به ضعف می‌کشاند. روز گذشته منابع اسرائیلی نوشتند که سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر اسرائیل، رهبری ارتش اسرائیل را به طراحی کودتای نظامی برای سرنگونی همسرش متهم می‌کند.
علاوه بر‌آن، دیدار بلینکن با مقامات رژیم صهیونیستی در مکانی رخ داد که ده‌ها معترض در مقابل مقر وزارت خارجه امریکا تجمع کرده و گالانت را «جنایتکار جنگی» می‌خواندند. همچنین کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی اعلام کرد که بسیاری از کارمندان دستگاه دیپلماسی عمومی به‌دلیل عدم دریافت حقوق و شرایط بد کاری طی ماه‌های اخیر استعفا دادند.
علاوه بر آن، روز گذشته حکم جنجال‌آفرین دادگاه عالی رژیم اسرائیل سبب واکنش‌های تندی از سوی حریدی‌ها و حزب لیکود شد. طبق این حکم، کابینه بنیامین نتانیاهو ملزم شده که پس از پایان مدتی که یهودیان حریدیم را از خدمت سربازی در ارتش معاف می‌کند، شروع به جذب حریدی‌ها کند. همچنین انتقال بودجه به نهادهای حریدی‌ها نیز باید متوقف شود. این حکم به اتفاق آرا از سوی دادگاه صادر شد.
در حوزه اقتصادی نیز گزارش‌ها از رکود شدید اقتصادی پس از جنگ جاری رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه خبر می‌دهد. برخی منابع آن را در سه ماهه اخیر سال گذشته 20 درصد اعلام کرده‌اند و آژانس رتبه‌بندی توسعه اقتصادی مودیز در تاریخ 9 فوریه 2024 برای اولین‌بار در تاریخ جعلی رژیم صهیونیستی رتبه توسعه‌ای این رژیم را کاهش داد.
آژانس مودیز چند روز پس از کاهش رتبه توسعه رژیم صهیونیستی، رتبه سپرده‌گذاری 5 بانک بزرگ رژیم صهیونیستی را نیز کاهش داد و اعلام کرد که سرمایه‌گذاران خارجی بیش از 9 میلیارد دلار از سرمایه‌های خود را از بازارهای مالی این رژیم و نزدیک به 4 میلیارد دلار از اوراق قرضه دولتی دولت صهیونیستی را خارج کرده‌اند و یکی از بزرگترین کارشناسان بانکی رژیم صهیونیستی اعلام کرد: «ما عملاً احساس می‌کنیم که تحریم اقتصادی شده و در برخی کشورها مطرود شده‌ایم.»

جستجو
آرشیو تاریخی