صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

جای خالی شهید آل‌هاشم در عید غدیر
در روز عید غدیر و در آستانه چهلم شهدای بالگرد رئیس‌جمهور، برخی کاربران فضای مجازی یادی از آیت‌الله آل‌هاشم، امام جمعه محبوب شهر تبریز و نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی کردند و یکی از کاربران با اشاره به جای خالی ایشان و انتشار عکسی از اسکناس‌های 100ریالی در این روز مبارک نوشت: «سال‌های سال است که روز عید غدیرخم، آیت‌الله سید محمدتقی آل‌هاشم در خانه قدیمی واقع در کوچه وحدت محله سرباز شهید، پای کوه عینالی را باز می‌کند و مردم به شادی و تبریک وارد آن می‌شوند و موقع خروج از این اسکناس‌ها با مهر سبزرنگ تبریک عید غدیر هدیه می‌گیرند. عدد عیدی‌بگیرها از هزار فراتر است... برای نخستین‌بار مجلس عید غدیر خانه آل‌هاشم‌ها برگزار نمی‌شود.» کاربر دیگری نیز با متنی تأثرانگیز از جای خالی او نوشت.
 
موسیقی در خانواده چکناواریان
حسین کرمان‌پور، فعال مجازی در صفحه خود با انتشار ویدیویی از لوریس چکناواریان، آهنگساز و رهبر ارکستر نوشت: «من لوریس چکناواریان را از صمیم قلب دوست دارم. بی‌ریا، بی‌شیله پیله، هنردوست و بسیار ظریف. هربار در مسیر پیاده‌روی روزانه می‌آید بیمارستان و با هم چای می‌خوریم. چایش را به رسم اروپایی‌ها آرام و با طمأنینه می‌خورد، بدون قند! جوری که من هنگام نوشیدن او دوبار لیوانم را پر می‌کنم. می‌گذارم تا بیشتر او سخن بگوید که پر است از انرژی و ناگفته‌ها! می‌گوید اگر می‌خواهی خالق باشی باید تنها باشی! تک تک! یکی از سمفونی‌هایش را چندین سال در تنهایی نوشته ‌است. در لابه‌لای کلامش متوجه می‌شوم که هر دو پدربزرگ و مادربزرگش پزشک بوده‌اند. ۹۰ سال پیش در بروجرد و رشت و تهران طبابت کرده‌‌اند. از او خواهش می‌کنم از آنها بگوید و چرا او‌ که خاستگاهی چنین دارد موسیقیدان شده‌ است. با ذوق تمام از پدربزرگ پزشکش می‌گوید که با هم ویولن می‌زدند و عکسی از آن زمان را نشانم می‌دهد که با پدربزرگ مشغول نواختن‌اند و یک عکس دیگر در قاب که مربوط به جوانی بابابزرگ است. در یک کادر ساده، حدود ۱۳۰ سال به عقب برمی‌گردیم. نام پدربزرگش، دکتر کاراکاشیان و مادربزرگش دکتر آرشالوس بود. با دست‌خط خودش اسم‌‌ها را نوشت تا من غلط ننویسم.»

زبان سرخ فلسطین
امروز سرباز روح‌الله در صفحه خود با انتشار یک استوری سالروز شهادت نزار بنات را گرامی داشت. نزار بنات فعال فلسطینی بود که چند روز مانده به ترورش در صفحه فیس‌بوک خود کلیپی شش دقیقه‌ای درباره رسوایی واکسن‌های کرونای تاریخ گذشته و نقش تشکیلات در همدستی با رژیم سعودی در قتل مخالفان عربستانی منتشر کرد. فعال سیاسی مقتول در این ویدیو به نمونه‌های تاریخی از بی‌کفایتی و اهمال مسئولان تشکیلات خودگردان در قبال مردم اشاره کرد و اینکه آنها با آرمان فلسطین و حامیان آن تجارت کردند. ساعاتی پس از این افشاگری، نیروهای تشکیلات خودگردان فلسطین او را ترور کردند. پس از کشته شدن این فعال فلسطینی، تظاهرات گسترده‌ای در کرانه باختری رخ داد و فلسطینی‌ها خواستار استعفای «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان و دولت رام‌الله به نخست‌وزیری «محمد اشتیه» شدند.
 
ماجرای یک خیانت بزرگ
در سال ۱۳۸۲، بعد از دستگیری مریم رجوی و ۱۶۰ تن از اعضای سازمان مجاهدین خلق در فرانسه توسط نیروهای امنیتی این کشور به ظن ارتباط با فعالیت‌های تروریستی، برخی از اعضای این سازمان به دستور مسعود رجوی دست به خودسوزی در مقابل سفارتخانه‌های فرانسه در نقاط مختلف جهان زدند. بسیاری از کاربران به این حرکت غیرانسانی منافقین در سالگرد چنین روزی واکنش نشان دادند. یکی از کاربران نوشت: «21سال پیش در چنین روزی این دختر جوان 26ساله، از سوی تشکیلات مجاهدین موظف شد تا در اعتراض به بازداشت دوهفته‌ای مریم در پاریس، اقدام به خودسوزی در برابر سفارت فرانسه در لندن نماید.» کاربر دیگری نوشت: «معمولاً برای مظلوم‌نمایی و در رأس اخبار رفتن و مرکز توجه شدن این کارو می‌کنن مثل خودزنی یا خودسوزی» و دیگری نیز نوشت: «مریم حتی یک بازداشت چند روزه در پاریس را هم تحمل نکرد و برای رهایی، ده‌ها نفر را به کام مرگ کشید و پس از آزادی هم به جای یاد کردن از قربانیان، بی‌شرمانه از سختی دوهفته بازداشت خود در سلول یاد کرد.»

جستجو
آرشیو تاریخی