صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایران در «ایران»

هشدار وقوع سیلاب در 11  استان
سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تشدید سامانه بارشی و وزش باد شدید در نواحی شمال غرب و غرب کشور و احتمال وقوع سیلاب در 12 استان کشور خبر داد. «فریبا گودرزی»، کارشناس هواشناسی با تأکید بر تشدید بارش‌های شدید محلی در نواحی غربی و شمالی کشور اظهار داشت: استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و دامنه و ارتفاعات استان‌های سمنان، تهران، البرز، قزوین و زنجان درگیر این بارش‌ها خواهند شد.
وی ادامه داد: با ادامه این روند رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت، در برخی نقاط گرد و خاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ در این استان‌ها تشدید خواهد شد و لازم است نهادهای مربوطه در این زمینه آمادگی لازم را داشته باشند. گودرزی بر ادامه بارش‌ها تأکید کرد و گفت: این بارش‌ها تا شنبه ادامه دارد و با توجه به این شرایط احتمال آبگرفتگی محلی معابر، احتمال جاری شدن روان آب، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی بویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی، وزش باد نسبتاً شدید، در مناطق مستعد گرد و خاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط بنر، تابلو‌های تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال وجود دارد.
 وی در پایان از صدور هشدار وقوع طوفان نیز خبر داد و گفت: با تشدید این سامانه احتمال وزش باد نسبتاً شدید تا شدید و در مناطق مستعد گرد و خاک در خراسان شمالی، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، سمنان، اصفهان، یزد، بوشهر، فارس، خوزستان، همدان، مرکزی و قزوین وجود دارد.

گرمای ایلام، ۱۴۵ نفر را روانه بیمارستان کرد
ایلام- سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام از مراجعه ۱۴۵ نفر از شهروندانی که دچار گرمازدگی شدند، به مراکز درمانی استان خبر داد و گفت: از ابتدای تیرماه تاکنون ۵۵ نفر به بیمارستان امام حسین(ع) مهران و ۹۰ نفر نیز به بیمارستان شهدای دهلران بر اثر گرمازدگی شدید مراجعه کردند.
هدایت حیدری‌زاده افزود: با اقدام فوری کادر درمانی در اورژانس‌ این دو بیمارستان و سرم‌تراپی تمام مراجعه‌کنندگان به صورت سرپایی درمان و ترخیص شدند. سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایلام با اعلام اینکه همه مراکز درمانی در آمادگی کامل برای ارائه خدمات به افراد گرمازده هستند، افزود: کودکان خردسال، سالمندان و افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله دیابت، پرفشاری خون، کلیوی و قلبی بیشتر در معرض خطر گرمازدگی قرار دارند و باید بیشتر مراقبت کنند و از ترددهای غیر ضروری به خصوص ساعات ظهر در شهر خودداری کنند.
 
جلوگیری از هدر رفت ۳۰ میلیون دلار نفت خام در بوشهر
بوشهر- استاندار بوشهر گفت: دولت سیزدهم با فعال کردن مجدد طرح مخازن استراتژیک منطقه «گوره» در شمال این استان، سالانه از هدر رفت ۳۰ میلیون دلار نفت خام جلوگیری کرد.
احمد محمدی‌زاده در آیین افتتاح و بهره‌برداری از مخازن استراتژیک ذخیره‌سازی نفت خام «گوره» در شمال استان بوشهر اظهارداشت: این طرح به ارزش ۱۸۰ هزار میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت نیز با اشاره به افتتاح مخازن ذخیره‌سازی استراتژیک نفت خام منطقه گوره با ظرفیت چهار میلیون بشکه نفت خام گفت: ارزش این مخازن متشکل از ۲ مخزن یک میلیون بشکه‌ای و چهار مخزن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای، ۷۵ میلیون دلار برآورد شده است. ابوذر شریفی تصریح کرد: با روی کار آمدن دولت سیزدهم این طرح با تأکید رئیس‌جمهور شهید، مبنی بر اتمام طرح‌های نیمه تمام، مجدد فعال و در یک زمان فشرده هم‌اکنون وارد مدار بهره‌برداری شد.

میانگین بارش‌های کشور «نرمال» شد
ساری- رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: تا روز گذشته کمتر از یک میلیمتر نسبت به بارش‌های بلند‌مدت کمبود داریم و بعد از چهار سال کم‌بارشی، میانگین بارش کشور به نرمال بلند‌مدت رسیده است.
سحر تاج‌بخش در حاشیه بازدید از اداره کل هواشناسی مازندران اظهار کرد: وضعیت فعلی آبی کشور مطلوب است، اما با توجه به ناپایدار بودن شرایط، مدیریت منابع آبی همچنان مهم است. تاج‌بخش با اشاره به گرمایش و تغییر اقلیم کره زمین بویژه در غرب آسیا افزود: ایران بیشترین تنش آبی را در این منطقه دارد و تا منابع آب زیرزمینی کشور به شرایط مطلوبی نرسد، همچنان خطر خشکسالی گسترده ایران را تهدید می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی