صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و پنج - ۰۶ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت و گو با «ایران» مطرح کرد

گلستان پیشتاز تولید گندم

مرجان قندی
خبرنگار


گندم یکی از محصولات استراتژیک کشور ما است. به همین دلیل همه سیاستگذاری وزارت جهاد کشاورزی در جهتی است که کشور به خودکفایی کامل برسد. امسال با توجه به لطف بارندگی‌های خوب، مزارع دیم وضعیت بهتری دارند به طوری که خرید تضمینی گندم در ۲۱ استان کشور از مرز ۴ میلیون تن عبور کرد و برای نخستین بار در سال‌ جاری، میزان خرید گندم از مدت زمان مشابه سال گذشته سبقت گرفت. براساس آمار‌های اعلام شده از زمان آغاز خرید گندم در ۲۱ استان تاکنون به ترتیب استان‌های خوزستان، گلستان و فارس در رتبه‌های اول تا سوم قرار گرفته‌اند.
استان گلستان به‌عنوان یکی از استان‌های پیشرو در تولید و خرید گندم، امسال رکورد جدیدی در تولید گندم به ثبت رسانده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان در گفت‌وگو با «ایران» با بیان اینکه پیش‌بینی ما خرید یک میلیون و 150 هزار تن گندم بود، اظهار داشت: از ششم خرداد، خرید تضمینی گندم در استان آغاز شده و تا تاریخ دوم تیرماه یک میلیون و 24 هزار تن خرید تضمینی از کشاورزان صورت گرفته که نسبت به سال گذشته رکورد تولید ثبت شده است.
علی اکبر مهقانی افزود: تقریباً 93 درصد از گندم اراضی استان برداشت شده و تنها برداشت محصول در نواحی کوهستانی استان بخصوص در مراوه‌تپه، کلاله، مینودشت، آزادشهر، رامیان، علی‌آباد کتول و کردکوی باقی مانده که در این مناطق حدود 380 هزار تن کشت انجام شده است.
وی با اشاره به اینکه تولید محصول استان را یک میلیون و 350 هزار تن پیش‌بینی می‌‌کند، یادآور شد: سال گذشته 550 هزار تن خرید تضمینی از کشاورزان صورت گرفت که پیش‌بینی می‌کنیم امسال این میزان خرید به 2 برابر برسد.
مهقانی با بیان اینکه استان گلستان جزو استان‎های غله‌کار کشور به شمار می‌‌آید، ادامه داد: محصولات استان از لحاظ میزان سطح زیرپوشش به ترتیب گندم، جو، کلزا، برنج، سیب‌زمینی، چغندر، سبزی، صیفی و... است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان با بیان اینکه رتبه نخست کیفیت این محصول راهبردی در کشور متعلق به استان گلستان است، گفت: شهرهای گنبد، کلاله و گرگان بیشترین سطوح کشت و بیشترین تولید گندم را به خود اختصاص داده‌اند.
وی با بیان اینکه استان گلستان برای تولید گندم در سطحی که به آن اشاره شد بذری که مطابق برنامه ابلاغی بود را به طور کامل توزیع کرد، افزود: ما در سال 1402-1401 خشکسالی داشتیم و نتوانسته بودیم در بحث برنامه‌ریزی بذر به برنامه صد درصدی برسیم اما توانستیم با تأمین تقریباً 38 هزار تن بذر کشت، گندمی را که در حال حاضر درو شده تأمین کنیم. مهقانی با بیان اینکه تاکنون اطلاعات ۳۴ هزار و ۵۰۰ نفر از گندمکاران گلستان در سامانه «سیفا» ثبت شده است، افزود: پیگیری‌های لازم برای پرداخت بهای گندم کشاورزان این استان انجام شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان خاطرنشان کرد: هنوز هیچ پولی بابت مطالبات کشاورزان پرداخت نشده است و ما هم مثل بقیه استان‌‎ها پیگیر این موضوع هستیم تا دولت زودتر مطالبات گندم را پرداخت کند. کشاورزان گلستانی به‌دلیل اینکه کشت دوم را در زمین‌های خود انجام می‌‌دهند به این مطالبات نیاز دارند.
مهقانی با اعلام اینکه برداشت کشت دوم گندم از اواخر شهریورماه شروع می‌شود و تا اواسط پاییز ادامه دارد، تصریح کرد: کشت دوم از اردیبهشت ماه گذشته زمانی که زمین‌ها از برداشت محصولاتی چون نخود فرنگی و باقالا و کلزا خالی می‌‌شوند، آغاز شده است.
وی گفت: امسال کل زمین‌های کشاورزی در کل کشور درگیر بیماری زنگ زرد بود اما ما با برنامه‌ریزی‌ و اقدامات بموقع از شیوع این بیماری جلوگیری کردیم. از جمله این اقدامات تأمین بموقع سموم کافی و همچنین سمپاشی در سطح 750 هزار هکتار بوده است که این اقدام خود یک رکورد محسوب می‌شود چون ما هیچ سالی این مقدار سطح سمپاشی نداشتیم.
این مقام مسئول با اشاره به تعداد مراکز خرید گندم اظهار داشت: امسال شرکت دولتی بازرگانی ایران 90 مرکز خرید تعاونی، ملکی و استیجاری را برای خرید گندم در استان هماهنگ کرده بود. با توجه به اینکه هنوز 7 درصد از برداشت گندم در مناطق کوهستانی استان باقی مانده است، در نظر داریم 5 یا 6 مرکز خرید دیگر را برای دریافت این میزان محصول باقی‌مانده بازگشایی کنیم.

رشد ۳ برابری تولید کلزا و جو
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان گلستان همچنین به 3 برابر شدن تولید کلزا در استان اشاره کرد و گفت: امسال 48 هزار و 500 هکتار از زمین‌های کشاورزی استان زیر کشت کلزا بوده که تا الان چیزی در حدود 99 هزار تن محصول از کشاورزان دریافت شده است. همچنین هنوز برداشت از 300 هکتار نیز باقی مانده است. سال گذشته 30 هزار تن کلزا تحویل گرفته بودیم اما با برداشت‌های انجام شده و میزانی که باقی مانده  در سال‌جاری پیش‌بینی می‌شود این میزان 3 برابر سال گذشته باشد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گلستان همچنین با اشاره به رشد 3 برابری تولید جو در گلستان افزود: در ۸۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی استان جو کشت و ۱۶۰ هزار تُن محصول برداشت شد. مهقانی با بیان اینکه برداشت جو در گلستان پایان یافته است، ادامه داد: کشاورزان تاکنون ۳۷ هزار تن آن را به مراکز خرید تحویل داده‌اند.
کلاله پرچمدار کاشت کلزا در کشور
مدیر جهاد کشاورزی کلاله نیز با بیان اینکه تولید کلزا در این شهرستان به‌عنوان پرچمدار کشوری کاشت این محصول در مقایسه با سال گذشته ۱۰ برابر افزایش یافت، اظهار داشت: ۱۲ هزار و ۵۰ هکتار از زمین‌های کلاله با پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن به کشت پاییزه کلزا اختصاص یافت که تاکنون ۲۷ هزار و ۸۱۰ تن از این محصول برداشت شده است.
علی منصوری افزود: برداشت از مزارع کلزای مناطق کوهستانی کلاله تا یک هفته آینده به پایان می‌رسد.
وی با اشاره به اینکه اجرای سیاست‌های الگوی کشت و رعایت تناوب زراعی توسط کشاورزان سبب شد مدیریت جهاد کشاورزی علاوه بر ترویج توسعه کشت دانه‌های روغنی با تأمین بذر مناسب، فرصت کشت این سطح از کلزا را در شهرستان فراهم آورد، تصریح کرد: کشت کلزا در این شهرستان با دارا بودن اقلیم مناسب، میانگین بارش و بافت خاک مناسب از صرفه اقتصادی بالایی نسبت به سایر محصولات پاییزه برخوردار است و حدود ۲ هزار و ۵۰۰ نفر از کشاورزان به‌صورت کشت قراردادی در تولید این محصول فعالیت دارند.
منصوری گفت: سال گذشته به‌دلیل شرایط خشکسالی سه هزار و ۲۳۱ تن کلزا از چهار هزار و ۲۵۰ هکتار برداشت شد که تولید امسال افزایش ۱۰ برابری را نشان می‌دهد.
وی با اشاره به کشت پاییزه محصولات دیگری مانند گندم، جو و چغندرقند در کلاله، تصریح کرد: سطح زیرکشت گندم در این شهرستان ۵۳ هزار و ۳۹ هکتار بود که با توجه به آتش‌سوزی‌های حادث شده در یک ماه اخیر این سطح به ۵۲ هزار و ۹۷۲ هکتار رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی