صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

در فاصله سه روز تا پایان مهلت تبلیغات انتخاباتی انجام شد

گفت‌و‌گوی بی‌واسطه نامزدها با مردم

ایران در حال و هوای انتخابات ریاست جمهوری، شاهد برگزاری گردهمایی‌های مردمی و فعال شدن بیش از پیش تشکل‌های سیاسی و اجتماعی در هواداری از نامزدهاست. در چنین فضایی و در حالی که تنها سه روز تا پایان مهلت تبلیغات باقی مانده، کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری با فراغت از برنامه‎‌های فشرده تلویزیونی، گفت‌و‌گوی بی‌واسطه با اقشار مختلف مردم را در دستور‌کار قرار داده‌اند. سفرهای انتخاباتی، حضور در نشست‌های اصناف و اقشار مختلف و حتی برنامه سخنرانی حامیان نامزدها و در کنار همه اینها تریبون‌های آزاد انتخاباتی که مجوز برپایی آن صادر شده و مردم می‌توانند از این تریبون‌ها برای بیان دیدگاه‌های انتخاباتی‌شان استفاده کنند، جملگی رویدادهایی هستند که فضای حاکم بر کشور را با شور و شعور انتخاباتی در می‌آمیزند. به رسم روزهای گذشته در گزارشی مجمل بخش‌های مهم از آخرین سخنان و اقدامات هر یک از نامزدهای ریاست‌جمهوری را مرور می‌کنیم.

پزشکیان: حرف بدون پشتیبانی علمی را نمی‌پذیرم
مسعود پزشکیان پس از سفرهای انتخاباتی روز شنبه‌اش که در اهواز پایان یافت، روز گذشته در دو نشست صنفی حضور یافت. او که در اهواز گفت اولین برنامه‌اش در صورت پیروزی در انتخابات رسیدگی به مشکلات خوزستان خواهد بود و توسعه بدون توجه به محیط زیست را بی‌معنی می‌داند، روز گذشته در میان جمعی از فعالان و حامیان بخش کشاورزی و صنعت غذا، اظهار داشت: قرار نیست من در اینجا برای شما رهنمود کشاورزی بدهم یا کاری بکنم. حرف دل من این است که اگر می‌خواهیم مملکتمان را درست کنیم با همدلی، مشارکت و اعتماد به کارشناسان و متخصصان امکان‌پذیر است.
پزشکیان در یک نشست صنفی دیگر هم با تأکید بر اینکه «حزبی کار نخواهم کرد، بلکه ملاک عمل کار کارشناسی است»، گفت: حرف حزب و جناح را بدون پشتیبانی علمی نمی‌پذیرم.
این نامزد ریاست جمهوری با بیان اینکه به دنبال بهبود روابط خارجی است و انجام امور را بدون حل مسأله FATF ممکن نمی‌داند، درباره موضوع مقابله با بد‌حجابی هم گفت: اگر آن لباس پوشیدن گناه است، رفتاری که با زنان و دختران می‌کنند، صد برابر گناه بزرگ‌تری است.
 
پورمحمدی: مشکل FATF را
حل خواهم کرد
حجت‌الاسلام مصطفی پور‌محمدی که دیروز با برگزاری نشستی خبری پاسخگوی خبرنگاران بود با بیان اینکه اولویتش در سیاست خارجی کشورهای جهان اسلام و کشورهای پیرامونی است و معیارش در تعامل با امریکا احترام متقابل و رعایت حقوق ملت ایران است، گفت: مشکل FATF را حل خواهم کرد تا مشکلات آن با کشورهای روسیه، چین و سایر کشورها حل شود.
وی با بیان اینکه برنامه دولت قرار؛ نظم و انضباط و تعهدات و جدیت در برنامه‌ها و رعایت حقوق همه است، تصریح کرد: دنیای امروز دنیای شفافیت و اطلاعات و نظارت عام و پرسرعت‌تر از نظارت ساختارها و سازمان‌هاست و نظارت افکار عمومی فوق‌العاده تعیین‌کننده است.
این نامزد ریاست جمهوری با تعریف خودش در بلوک اصولگرایی و رد هر گونه احتمال کناره‌گیری‌اش به نفع پزشکیان، گفت: ایشان آدم خوبی است ولی نه برای ریاست جمهوری؛ مدیر عالی کشور باید مربی خوبی باشد و از ظرفیت‌ها استفاده کند؛ بازیکن‌ها می‌توانند از گروه‌های مختلفی باشند ولی مربی این بازیکنان را جمع کرده و خروجی مطلوب می‌گیرد.
جلیلی: محدودیت‌های توسعه روستاها رفع شود
سعید جلیلی هم در ادامه سفرهای انتخاباتی‌اش به تبریز رفت تا با هواداران خود در این شهر دیدار کند. وی در جریان این سفر و در بازدید از مزارع کلزای روستای مایان با بیان اینکه امیدواریم ‌محدودیت‌های توسعه روستاها رفع شود، گفت: هر روستا باید یک سلول جهش کشور باشد و دلیلش نیز همین روستاست که با ۲۴ هزار نفر جمعیت ۲۸ شهید دارد و نشان می‌دهد مردم همواره برای کشور، ‌انقلاب و اسلام پای کار هستند.
جلیلی در گفت‌و‌گوی تلویزیونی بدون تعارف هم در پاسخ به این پرسش که اگر پیروز انتخابات شوید، فکر می‌کنید در ۶ ماه نخست کار چه گروه یا گروه‌هایی به عملکرد شما انتقاد خواهند کرد و بابت چه اقدامی، گفت: برخی از مناسبات غلط در طول سال‌های زیاد در روابط بویژه سیاسی و به تبع آن در ساختار اجرایی شکل گرفته است که باید عوض شود؛ وقتی تمام این کارها را بخواهیم انجام دهیم، حتماً عده‌ای که نفع می‌برند، چه بسا مقاومت می‌کنند و ناراحت شوند.
وی با یادآوری اینکه طی ۱۱ سالی که تحت عنوان دولت سایه کار کرده در دفترش به روی هزاران جوان، مدیر، استاد دانشگاه، فاضلان حوزه و جمعیت کارگری و کشاورزی باز بود، افزود: ۱۴۰ سفر به اقصی نقاط کشور داشته‌ام و در این سفرها از کارگاه، مزرعه، شرکت دانش‌بنیان و کارخانه دیدن کردم و در مجامع مختلف شهری و روستایی حضور داشتم و با ظرفیت‌ها آشنا شدم.
 
زاکانی: برخی نامزدها علاقه دارند که ما به دهه ۹۰ برگردیم
علیرضا زاکانی نامزد ریاست جمهوری که روز گذشته در دو نشست جداگانه با طلاب و ورزشکاران دیدار داشت، با اشاره به اینکه برخی نامزدها در مناظرات علاقه دارند که ما به دهه ۹۰ برگردیم، گفت: بعد از دوره اصلاح قانون اساسی، هیچ دولتی در مختصات درست حرکت نکرد و نسبت درستی با نظام اسلامی، انقلاب و رهبری انقلاب نداشت. شهید رئیسی این نسبت را درست کرد.
او در اجتماع جامعه ورزش و جوانان حامی‌اش که در ورزشگاه حجاب حضور داشتند هم گفت: ما در کشور امکانات کم نداریم، توزیع امکانات ناعادلانه است و این سبب شده عده‌ای از نداشتن نتوانند سر بر بالین بگذارند و به دلیل بی‌سرپناه بودن آرامش نداشته باشند. اما ما با شناختی که از منابع داشتیم اول رفع نیاز و پس از آن پیشرفت و آبادانی را در دستورکار قرار داده‌ایم. زاکانی در ادامه عنوان کرد: در حوزه رفع نیاز اولویت سبد رفاه با تأکید بر توزیع عادلانه یارانه طلاست که مردم بسته به مصرف انرژی مشمول دریافت اعتبار یارانه طلا می‌شوند که از آسیب تورم در امان است و ارزشش کم نمی‌شود.

قاضی‌زاده هاشمی: نباید قومیتی به مسائل نگاه کنیم
سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی روز یکشنبه در جمع دانشجویان دانشگاه تهران حضور یافت. او در این نشست با بیان اینکه نباید قومیتی و منطقه‌ای به مسائل نگاه کنیم؛ نوع نگاه باید تغییر کند و باید ایران را به قدرت جهانی اقتصاد تبدیل کنیم، گفت: تورمی که باعث شد این وضعیت ایجاد شود؛ آقایان ریشه آن را نمی‌گویند و تورم ۵۰ درصدی تحویل گرفتیم و امروز بعد از سه سال ارز نداشتیم و خودشان می‌گفتند این دولت تا دو ماه حقوق ندارد بدهد و اینها را کتمان می‌کنند. شما اگر عرضه داشتید کرونا در دوره شما بود و دو هفته زودتر واکسن وارد می‌کردید، من جزو ستاد کرونا بودم و نمی‌توانستند این کار را انجام دهند. نخست‌وزیر چین به ایران آمده بود و با او برخورد توهین‌آمیز کرده بودند. روس‌ها می‌گفتند تا رابطه شما با غربی‌ها خوب می‌شود به ما پشت می‌کنید و قابل اعتماد نیستید.
او با اشاره به برنامه‌اش برای افزایش بودجه اختصاص یافته به آموزش و پرورش، افزود: در دولت مردم، هرم افراطی تمرکزگرایی قدرت را تغییر می‌دهیم. از زمان رژیم پهلوی و باز شدن پول نفت، تمامی امکانات در چند استان مرکزی متمرکز شد و حاشیه‌ها محروم شدند که باید ساختار را معکوس کنیم و برای هر شهرستان‌ها نقش قائل شویم.
 
قالیباف: مخالف مذاکره نیستم
محمدباقر قالیباف هم که روز گذشته به قم سفر کرده بود در اجتماع مردمی در مسجد امیرالمؤمنین قم با بیان اینکه «بنده با مذاکره مخالف نیستم ولی مذاکره‌کنندگان باید بدانند که مذاکره یک مبارزه است»، گفت: ما به دنبال اقدامات پا به پا در مذاکرات هستیم و امریکایی‌ها بدانند ما به دنبال انتفاع اقتصادی مردم هستیم و در دولت این موضوع را دنبال می‌کنیم. او در این سفر با آیات عظام جوادی‌آملی و سعیدی دیدار کرد و سپس در تهران در نشست هم‌اندیشی با فعالان اقتصادی حضور یافت.
قالیباف در پاسخ به کسانی که می‌گویند قانون راهبردی مقابله با تحریم‌ها مانع اجرای دوباره برجام شد، باید گفت با این قانون ما جلوی سوء‌استفاده دشمن را گرفتیم. آیا با اینکه غنی‌سازی ۲۰ درصد را به ۶۰ درصد رساندیم جنگ شد؟ این به دلیل ضعف شما به باورهاست، خداوند وعده پیروزی به این ملت داده است. وی بابیان اینکه «اساس دولتم رشد اقتصادی است»، این امر را در گروه بازتولید و بازتوزیع ثروت و کمک به تقویت زنجیره تولید دانست. قالیباف همچنین در شبکه «ایکس» نوشت: استفاده از وی‌پی‌ان‌ها از ۲۲ درصد به ۶۷ درصد افزایش داشته است. وقتی ضروریات امنیتی برهه‌های خاص برطرف شد، استمرار فیلترینگ برخی سکوها توجیهی ندارد.

جستجو
آرشیو تاریخی