صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و چهار - ۰۴ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

سرپرست ریاست جمهوری:
خدمات شهید رئیسی با سیاه‌نمایی‌ها قابل خدشه و انکار نیست
سرپرست ریاست جمهوری در جلسه روز گذشته هیأت دولت، به خدمات و اقدامات کم نظیر دولت مردمی تحت مدیریت و هدایت شهید رئیسی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: دوره ریاست جمهوری شهید رئیسی و خدماتش به کشور به گونه‌ای شفاف و در مقابل دیدگان مردم شریف ایران اسلامی است که با سیاه‌نمایی‌ها قابل خدشه و انکار نیست.
محمد مخبر بر اهتمام همه دستگاه‌های اجرایی نسبت به برگزاری پرشور چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد و ضمن توصیه نامزدهای انتخاباتی به رعایت اخلاق و انصاف و پرهیز از تخریب و توهین، توجه به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب در این زمینه از سوی نامزدهای محترم ریاست جمهوری را مصداق بارز عمل به شرع و اخلاق دانست. وی با بیان اینکه اگر امروز کشور شرایط آرام و با ثباتی دارد، به یمن ریل‌گذاری‌های اصولی و خدمات شهید رئیسی در سراسر کشور است، از همه وزرا و مسئولان دستگاه‌های اجرایی خواست افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های تکمیل شده بخش مربوط به خود را به منظور تسریع در خدمت‌رسانی به مردم در اولویت قرار دهند. سرپرست ریاست جمهوری افزایش تراز تجاری کشور را از جمله دستاوردهای خوب و خرسندکننده دولت مردمی عنوان و بر ضرورت بهره‌گیری از همه فرصت‌ها و ظرفیت‌ها برای توسعه تعاملات و ارتباطات خارجی تأکید کرد.

تجارت 40میلیاردی سال‌جاری
پیش از سخنان مخبر، وزیر امور اقتصادی و دارایی به افزایش تجارت خارجی کشور در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ اشاره کرد و گفت: در سه ماه اول امسال مجموع تجارت خارجی کشور به حدود ۴۰ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل روند افزایشی را نشان می‌دهد. سیداحسان خاندوزی افزود: مجموع کل صادرات نفتی و غیر نفتی کشور در سه ماهه اول امسال نیز بیش از ۲۵ میلیارد دلار است که به نسبت رقم ۱۴.۳ میلیارد دلار واردات، تراز تجاری کشور به مثبت ۱۱ میلیارد دلار رسیده و پیش‌بینی می‌شود با ادامه روند صادرات غیرنفتی، می‌توان رکورد سال گذشته را پشت سر گذاشت.

طرح الزام دولت به تروریستی اعلام کردن ارتش کانادا اعلام وصول شد
شناسایی متقابل
پس از آنکه دولت کانادا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را یک سازمان تروریستی اعلام کرد، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اقدامی متقابل طرح الزام دولت به تروریستی اعلام کردن ارتش کانادا را اعلام وصول کردند.
محمد رشیدی، عضو هیأت رئیسه مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی، یک مورد اعلام وصولی را قرائت کرد. براین اساس طرح الزام دولت به تروریستی اعلام کردن ارتش و نیروهای مسلح و امنیتی وابسته به دولت کانادا اعلام وصول شد.
حمیدرضا حاجی بابایی، نایب رئیس مجلس نیز در رابطه با طرح مجلس برای تروریستی اعلام کردن نیروهای نظامی کانادا اظهار کرد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در طرحی که با قید فوریت پیگیری خواهد شد اقدام نابخردانه دولت کانادا را در رابطه با این اقدام ناشایست آنها با قدرت محکوم و طرحی را تصویب می‌کنند که ارتش دولت کانادا تروریست اعلام شود تا از این به بعد هیچ کشوری به خود اجازه ندهد در مورد نیروهای مسلح پرافتخار ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که نماد مردمی و حق طلبانه و نماد شهادت طلبی برای حقیقت است این چنین مورد هجمه قرار دهد.

بیانیه حمایتی مجلس از سپاه
علاوه بر اعلام وصول طرح الزام دولت برای تروریستی اعلام کردن ارتش کانادا، ۲۵۰ نفر از نمایندگان با امضای بیانیه‌ای اقدام خصمانه دولت کانادا در قرار دادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست تروریستی را محکوم کردند. در این بیانیه آمده است: «با توجه به تحول مهم و راهبردی اخیر در اجرای عملیات افتخارآفرین وعده صادق که جایگاه اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را به مراتب در منطقه و جهان ارتقا بخشید، هم‌پیمانان این رژیم کودک‌کش علیه این فرزندان برومند ملت بزرگ ایران موضعگیری کردند. ما نمایندگان ملت بزرگ ایران ضمن حمایت همه‌جانبه از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، هر کدام از نمایندگان خود را یک پاسدار انقلاب اسلامی می‌دانیم و این اقدام نابخردانه دولت کانادا را بشدت محکوم می‌نماییم و از وزارت امور خارجه می‌خواهیم از همه روش‌های سیاسی و بین‌المللی برای این محکومیت که صدای همه ملت بزرگ ایران است، استفاده نماید.»

کانادا تنهاست
اقدام کانادا در تروریستی اعلام کردن نیروی نظامی رسمی کشورمان درحالی است که در طول سال‌های اخیر کشورهای اروپایی بارها اعلام کرده‌اند که شناسایی سپاه پاسداران به‌عنوان یک سازمان تروریستی عواقب مخربی را به دنبال خواهد داشت. با این حال به‌نظر می‌رسد دولت کانادا با علم به این موضوع صرفاً با هدف اعلام حمایت و پشتیبانی از گروه‌های اپوزیسیون ایران دست به چنین اقدامی زده است. همچنین باید به حمایت‌های همه جانبه کانادا از رژیم صهیونیستی و جنایت‌های در حال وقوع علیه مردم مظلوم فلسطین نیز اشاره کرد که در تصمیم اخیر اوتاوا بی‌تأثیر نبوده است.

جستجو
آرشیو تاریخی