صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۶

مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو مطرح کرد

اعتماد به تولید داخل پایانی بر قاچاق محصولات آرایشی

ایران جزو پر مصرف‌ترین کشورها در زمینه محصولات آرایشی و بهداشتی است به طوری که طبق گفته کارشناسان رتبه هفتم در جهان را داریم و بخش عمده بازار لوازم آرایشی در ایران در تسخیر محصولات قاچاق است. در سال‌های گذشته یا توجهی به تولید داخلی این محصولات نداشته‌ایم یا در معرفی محصولات داخلی موفق عمل نکرده‌ایم. این درحالی است که محصولات آرایشی تقلبی هم منقوش به آرم سازمان غذا و داروست و تشخیص تقلبی از غیر تقلبی ممکن نیست. در همین زمینه با دکتر محمود آل بویه، مدیرکل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو به گفت‌و‌گو پرداختیم.

محدثه جعفری
خبرنگار

در حوزه آرایشی و بهداشتی نظارت‌ها به چه صورت است؟
هر شرکت فعال در چرخه فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی اعم از تولید کننده، وارد کننده یا توزیع کننده به منظور انجام فعالیت‌های خود موظف است مسئول فنی با تخصص مرتبط به حیطه فعالیت خود استخدام و به اداره کل امور فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارومعرفی کند. در صورتی که تخلفی رخ دهد هم مسئول فنی و هم مدیر عامل هر دو ملزم به پاسخگویی هستند.

اکنون چالش بحث قاچاق است؟
 بله. باید توجه کرد که قاچاق دارای دو بعد اقتصاد و سلامت است و بعد سلامت مردم بسیار حائز اهمیت است. از آنجا که محصولات آرایشی و بهداشتی به صورت طولانی مدت مصرف می‌شوند، در صورتی‌که اصالت آنها مورد تأیید نباشد، می‌توانند در حوزه سلامتی عوارض بسیاری بر افراد وارد کنند.

با افزایش تولید جلوی قاچاق گرفته می‌شود؟
چاره کار چالش قاچاق، توجه به تولید داخلی است؛ چرا که تولید داخلی تحت نظارت ماست و می‌توانیم با کمک مسئولین فنی بر فرایند آنها نظارت داشته باشیم. بنابراین تشویق به تولید داخل یک بحث محوری در حوزه آرایشی و بهداشتی محسوب می‌شود.

یکی از دلایل قاچاق مصرف بی‌رویه محصولات آرایشی است؟
یکی از مهم‌ترین کارهای ما سوق دادن مردم به مصرف صحیح و منطقی این فرآورده‌هاست. آنچه از ما به عنوان متولیان سلامت به عنوان مسئول مستقیم این حوزه انتظار می‌رود تضمین سلامت محصولات است به این معنا که محصولات آرایشی و بهداشتی عاری از مواد مضر و ممنوعه در ترکیب خود باشند.

علت گرایش به محصولات آرایشی خارجی، کیفیت نیست؟
کیفیت محصولات آرایشی و بهداشتی تولید داخل مطلوب است اما متأسفانه خودمان را باور نداریم. برخی از تولید کنندگان که محصولاتشان در بازار کشور بسیار پر مصرف است، از ما می‌خواهند که روی محصولاتشان فارسی نویس نداشته باشند و با حروف لاتین ویژگی‌های محصول را درج کنند. این کار از نظر سازمان غذا و دارو تخلف است.

از تولید داخل حمایت می‌شود؟
در موضوع حمایت از شرکت‌های تولید داخل، همواره سیاست‌های تشویقی را برای تولید کنندگان آرایشی و بهداشتی در نظر گرفته‌ایم و در سال‌های اخیر شرایط به‌گونه‌ای است که محصولات ایرانی در رقابت با فرآورده‌های آرایشی حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

معرفی محصولات آرایشی تولید داخل بسیار ضعیف است.
دقیقاً. باید نمادهای ملی که در حوزه این محصولات خوش می‌درخشند به مردم معرفی شوند. سهم قاچاق در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی بسیار بالاست که البته در حال حاضر مقدار آن کمتر شده است. حضور وارد کنندگان اصلی و تولید فرآورده‌ها در کشور و نصب برچسب اصالت روی آنها به کاهش قاچاق کمک خواهد کرد. بحث اصلی ما منطقی شدن و مصرف درست محصولات آرایشی و بهداشتی است. باید توجه کرد که سلامت این محصولات از بعد آلاینده‌ها، فلزات سنگین، آلاینده‌های میکروبی و مواد متشکله بسیار مهم است؛ چرا که این محصولات مستقیماً با پوست در تماس هستند.

بیشترین فرآورده آرایشی که استفاده می‌شود چیست؟
رژ لب از جمله فرآورده­‌های آرایشی و بهداشتی است که استفاده فراوانی را در نقاط مختلف دنیا دارد. مشخص شده است که زنان ناخواسته مقدار قابل ملاحظه­‌ای رژ لب را می­ بلعند و مصرف مستقیم خوراکی آن اثرات منفی مواد شیمیایی مانند فلزات سنگین را تشدید می­‌کند. همچنین استفاده مداوم از این فرآورده­‌های آرایشی می­‌تواند جذب فلزات سنگین را در بدن افزایش دهد؛ لذا نظر به اثرات مضر فلزات سنگین بویژه برای زنان باردار و کودکان، توجه مردم را به پیامدهای زیانبار استفاده از رژ لب­‌های غیراستاندارد و قاچاق و همچنین افراط در مصرف این فرآورده جلب می‌کنم.

چه موادی در لوازم آرایشی سلامت را به خطر می‌اندازد؟
در صورت استفاده از فرآورده­‌های غیرمجاز و قاچاق که اکثراً حاوی مقادیر بالای فلزات سنگین نظیر ترکیبات سرب، آرسنیک و جیوه هستند و به دلیل داشتن خواص رنگی که اغلب به عنوان رنگدانه­‌ها در فرآورده­‌های غیر مجاز استفاده می­‌شود منجر به انباشته شدن این آلاینده­‌ها در بافت­‌های نرم خواهد شد و این امر می­‌تواند عوارض و اثرات جبران ناپذیری را برای بدن ایجاد کند.

اصالت محصولات آرایشی را استعلام کنید
آسان‌ترین راه برای اطمینان از کیفیت و سلامت محصولات آرایشی و بهداشتی تهیه آنها از فروشگاه‌های معتبر و داروخانه‌هاست. برای جلوگیری از تقلب و برای حفظ سلامت افراد جامعه، روش‌هایی در اختیار متقاضیان است تا از طریق آن، نسبت به استعلام پروانه بهداشتی که در علامت به شکل سیب درج‌شده است، اطمینان حاصل کنند. افراد باید وارد سایت fdacrm.ir شوند و در همان صفحه ابتدایی سامانه فیلدی جهت واردکردن شماره پروانه ساخت وجود دارد که کاربران می‌توانند شماره پروانه ساخت را در کادری که تعریف شده وارد کنند تا به تمام اطلاعات محصول دسترسی داشته باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی