صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۳

وزیر نفت اعلام کرد

صادرات محموله‌های نفت ایران به 15 کشور جهان

وزیر نفت اعلام کرد که در دولت سیزدهم ۱۵۳ پروژه در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی نفت به ارزش ۳۴ میلیارد دلار به سرانجام رسید. جواد اوجی این مطلب را روز گذشته در نشست خبری مشترک با علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و علی بهادری جهرمی،سخنگوی دولت اعلام کرد. این نشست مشترک، چندمین نشستی است که در آن، اعضای دولت با حضور سخنگوی دولت، دستاوردها و اقدامات انجام شده در حوزه کاری خود در دولت سیزدهم را تشریح می‌کنند.

گزارشی از میراث دولت دوازدهم
وزیر نفت در این نشست، ابتدا گزارشی را از وضعیت نفت و گاز کشور که از دولت گذشته به میراث رسیده بود بیان کرد. اوجی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۰ فروش نفت پایین بود، پروژه‌ها مختومه بوده و ۲۰ تا ۳۰ میلیون بشکه نفت فوق سنگین نیز روی کشتی‌ها مانده بود، اظهارکرد: در دولت گذشته به دلیل نفروختن نفت، همه مخازن خشکی و دریایی ایران پر شده بود و درمقابل، ۱۲ کشتی وظیفه ذخیره‌سازی را بر عهده داشتند. اما هر ۶ ماه یک بار یک کشتی خریده می‌شد تا بتوانند میعانات گازی و نفت فوق سنگین را ذخیره کنند.
وی با اشاره به اینکه این ذخیره سازی، سبب کاهش تولید گاز، آسیب‌رسانی به نیروگاه‌ها و عدم دریافت سوخت در نیروگاه‌ها و درنهایت به خاموشی سال 1399 منجر شد، گفت: این کشتی‌ها سالانه ۴۶۰ میلیون دلار به کشور خسارت می‌زدند که در دولت سیزدهم نه‌تنها کشتی خریداری نشد، بلکه با استفاده از روش‌های نوین در حوزه فروش نفت و دیپلماسی موفق انرژی توانستیم تا اوایل سال ۱۴۰۱ همه میعانات گازی را بفروشیم.

گزارشی از اقدامات دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز
وزیر نفت در ادامه به اقدامات دولت سیزدهم در حوزه نفت و گاز پرداخت و با اشاره به اینکه ابتدا پروژه‌های نیمه‌کاره و تولیدی را در اولویت قرار دادیم، اظهارکرد: از جمله این پروژه‌ها طرح‌های ذخیره‌سازی، توسعه میادین، جمع‌آوری گازهای فلر و انتقال فرآورده بود تا جایی که اکنون بیش از ۳۰۰ پروژه به ارزش ۱۲۰ میلیارد دلار در دستور کار قرار دارد.
اوجی، افزایش تولید نفت از ۲.۲ به ۳.۶ میلیون بشکه در روز را از اقدامات صورت گرفته در دولت سیزدهم برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی شده تا امسال تولید نفت به ۴ میلیون بشکه در روز برسد. تولید گاز نیز ۵۳ میلیون متر مکعب افزایش پیدا کرد؛ علاوه بر آن ظرفیت تولید پتروشیمی نیز با ۱۰ میلیون تن افزایش به ۱۰۰ میلیون تن در سال رسید.

افتتاح 5 طرح پتروشیمی
 وزیر نفت با اعلام اینکه ۴ تا ۵ طرح پتروشیمی افتتاح خواهد شد، اضافه کرد: همچنین سرمایه‌گذاری ۵ میلیارد دلاری در جمع‌آوری گازهای فلر سبب جمع‌آوری ۳۰ میلیون مترمکعب گاز فلر تا پایان سال خواهد شد که این عدد برابر با تولید یک فاز پارس جنوبی است.
وی همچنین از ثبت رکورد بی‌سابقه‌ در تولید گاز خبرداد و افزود: با کیفی‌سازی فرآورده‌های نفتی در ۹ پالایشگاه، تولید بنزین از ۹۶ میلیون لیتر در روز به ۱۱۴ میلیون لیتر و تولید گازوئیل هم به ۱۰۵ تا ۱۱۴ میلیون لیتر در روز افزایش یافت.
اوجی با اعلام افزایش یک میلیارد مترمکعبی ظرفیت ذخیره‌سازی گاز، اظهارکرد: در میدان مشترک پارس جنوبی از شریک قطری خود ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز بیشتر برداشت می‌کنیم، ضمن اینکه در حوزه فشارافزایی پارس جنوبی نیز با ۴ هلدینگ بزرگ قراردادی به ارزش ۲۰ میلیارد دلار امضا کردیم. وزیر نفت اضافه کرد: همچنین در دولت سیزدهم، فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از ۲۰ سال سرگردانی به بهره‌برداری رسید که ‌اکنون روزانه ۱۲ میلیون متر مکعب گاز از آن برداشت می‌شود و برنامه‌ریزی شده که این عدد به ۵۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.  به گفته اوجی، اوجی امسال پالایشگاه آدیش جنوبی و سال آینده پالایشگاه مهر خلیج فارس به بهره‌برداری خواهد رسید. وی با بیان اینکه ۸۷ درصد برداشت از میادین با اکتشافات جدید جبران شده است، گفت: در دولت شهید رئیسی ۵ میدان نفتی و گازی در حوزه مناطق شمال و شمال شرق و جنوب کشور کشف شده است.

صادرات نفت به ۱۵ کشور
اوجی در بخش دیگری از سخنان خود، با اشاره به اینکه اکنون ایران به ۱۵ کشور دنیا نفت صادر می‌کند، اضافه کرد: در دولت سیزدهم، از واردات ۳۰۰ قلم کالای اساسی صنعت نفت که توان تولید در داخل کشور داشت، جلوگیری شد.
وزیر نفت پذیرش بیش از ۶ هزار پروژه در زمینه مسئولیت اجتماعی به ارزش ۴۴ هزار میلیارد تومان در همه استان‌های کشور در قالب سفرهای استانی را بی‌نظیر دانست و افزود: این درحالی است که این رقم در دولت گذشته فقط ۴ هزار میلیارد تومان بود.
 وی با اشاره به اینکه وزارت نفت بیش از ۳۴ میلیارد دلار پروژه جدید در زمینه بهینه‌سازی و مدیریت مصرف سوخت طراحی کرده و قرارداد آن نیز امضا شده است، اظهارکرد: در دولت گذشته بسیاری از پروژه‌های صنعت نفت به‌دلیل موانع محیط زیستی نیمه‌کاره رها شده بود، اما با ابتکار عمل سازمان محیط زیست، راهکارهای رفع مسدودی در پروژه‌های نفتی ارائه شد.

سلاجقه: تمهیدات ویژه دولت برای مدیریت پسماند
علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست نیز در این نشست، با بیان اینکه یکی از تأکیدات رئیس جمهور شهید، مدیریت پسماند در کشور بود، گفت: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند، تفکیک از مبدأ است که بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقا فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده است.  وی به معضل دفع پسماند در سراوان و آرادکوه اشاره و اظهارکرد: 90 درصد معضل پسماند در سراوان ساماندهی شده و بزودی این فرایند پایان می‌یابد؛ درباره پسماندهای منطقه آرادکوه نیز جابه‌جایی این مجتمع در دستور کار است که مذاکراتی با شهرداری تهران انجام شده است.
سلاجقه در ادامه، زباله سوزها را یکی از مشکلات آلودگی هوا بویژه در حاشیه و جنوب غرب تهران برشمرد و افزود: سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش‌های شبانه انجام می‌دهد و برای مراکزی که تمکین نمی‌کردند پرونده قضایی تشکیل شد.

اتمام پروژه‌های سخت‌افزاری احیای دریاچه ارومیه
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: در دولت سیزدهم پروژه‌های سخت‌افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه‌های نرم‌افزاری با همکاری وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد. وی با اشاره به اینکه یکی از کارهای سخت‌افزاری دریاچه ارومیه اتمام تصفیه خانه تبریز است که در مراحل پایانی قرار دارد، گفت: ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب از تصفیه‌ خانه‌های تبریز و ارومیه به دریاچه می‌رسد که جزو حقابه‌های پایدار است؛ همچنین با اقدامات انجام شده و بارندگی‌های اخیر اکنون حجم آب دریاچه ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است که بخش زیادی از آن پایدار خواهد بود.
سلاجقه با بیان اینکه قرار است در هر صنعت یا شهرک صنعتی درحال ساخت، ابتدا تصفیه خانه ایجاد شود، گفت: زیرا با احداث تصفیه خانه فولاد مبارکه برداشت ۹ میلیون متر مکعب آب از کارون متوقف شد و این آب از محل تصفیه خانه تأمین می‌شود.
معاون رئیس جمهور، برگزاری چهار جلسه شورای عالی محیط زیست در دولت سیزدهم را بی‌سابقه توصیف کرد و افزود: در راستای این جلسات ۸۰۰ هزار هکتار به مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست اضافه شد.
وی همچنین از راه‌اندازی یگان پهپادی مهار آتش خبرداد و گفت: در این دولت برای اولین بار هواپیمای ایلوشین برای خاموش کردن آتش‌های جنگل‌ها و مراتع به پرواز در آمد. همچنین هزار و ۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت و۲۰ دستگاه خودروی مناسب برای مناطق صعب العبور تهیه و در اختیار محیطبانان قرار گرفته است.

بهادری جهرمی: افزایش 10 برابری جمع‌آوری گازهای مشعل
سخنگوی دولت هم فعال‌سازی پالایشگاه‌های فراسرزمینی را یکی ایده‌های نوآورانه‌ای برشمرد که برای نخستین بار در دولت سیزدهم اجرایی شد. علی بهادری جهرمی همچنین از افزایش 10 برابری جمع‌آوری گازهای مشعل در دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های گذشته خبرداد. وی افزود: در همین دولت طرح توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را داشتیم که بیش از ۱۰ سال معطل شرق و غرب مانده بود و با توانمندی نیروها و متخصصان داخلی به بهره‌برداری رسید.

جستجو
آرشیو تاریخی