صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

فضای مجازی

مناظره یا میزگرد
از سال ۱۳۸۸ به این سو ایده مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری که سابقه‌ای نسبتاً طولانی در دنیا داشت، در ایران هم پیاده شده است و در دوره‌‌هایی شیوه برگزاری این مناظرات به گونه‌ای بود که تب و تاب ویژه و تأثیری جدی در تصمیم‌گیری مردم داشت. مناظرات انتخابات ریاست‌جمهوری امسال اما فاصله محسوسی با دوره‌های قبل خود پیدا کرده است که بخشی از آن می‌تواند ریشه در برگزاری نابهنگام انتخابات داشته باشد.
کم و کیف برگزاری مناظره‌های این دوره در فضای مجازی بازتاب داشته و فعالان فضای مجازی از رخوت مناظرات نوشته‌اند. کاربری از کلی‌گویی‌ها و بسنده کردن به کلید واژه‌های حساسیت برانگیز انتقاد کرده و نوشته است: «به نظرم گذشت اون دورانی که با به کار بردن کلیدواژه‌هایی مثل: زن، گشت ارشاد، اساتید اخراجی، هنرمندان اخراجی، فیلترینگ و... بتونید رأی جمع کنید لطفاً برنامه ارائه بدید، راهکار بدید. بگید برای چهار سال چه برنامه‌هایی دارید؟ جوری حرف نزنید که انگار هیچ مسئولیتی نداشتید.»
 
پایان ناگهانی «جنگل آسفالت» و داغ شدن بازار شایعات
آخرین قسمت از سری اول «جنگل آسفالت» جمعه یک تیرماه به طور ناگهانی از نماوا روی نت رفت تا حرف و حدیث‌ها در مورد این پلتفرم بالا بگیرد. روزنامه اینترنتی سینما، این پایان ناگهانی را ناشی از بحران مالى در این پلتفرم عنوان کرده است. طبق اطلاعات ارائه شده، این سریال که در میانه راه فیلمبرداری بود هم‌اکنون تولید خود را متوقف کرده است و شواهد نشان از پایان همیشگی این سریال دارد. هر چند نماوا در تلاش است گروه تهیه و تولید را راضی کند تا با وقفه‌ای کوتاه و تأمین مالی این سریال دوباره تولید خود را از سر بگیرد و همین باعث شده تا عنوان پایان فصل اول در انتهای تیتراژ و تبلیغات خودنمایی کند.
این سریال از همان ابتدا در 26 قسمت به نگارش درآمده و تهیه‌کننده آن با بازیگران و عوامل مورد نظر برای تولید همین تعداد قسمت مذاکره کرده بودند. بر اساس گزارش این نشریه اینترنتی دیگر پروژه‌های این پلتفرم که کارگردانانی چون مجید صالحی و شهرام شاه حسینی قرار است آن را کارگردانی کنند نیز ظاهراً در حال حاضر در مرحله پیش تولید متوقف شده است این در حالی است که پس از شایعات مطرح شده این پلتفرم از پخش سریال‌های تازه‌ای چون «غربت»، «ازازیل» و فصل دوم «اکازیون» خبر داده است. با وجود گمانه‌زنی‌های این نشریه، اسماعیل عفیفه تهیه کننده «جنگل آسفالت» در گفت‌وگویی اعلام کرده که فیلمبرداری فصل جدید این مجموعه از ۱۰ تیر ماه آغاز می‌شود.

واکنش مدیر خانه عکاسان به زندانی بودن بشیر بی‌آزار
احسان باقری، مدیر خانه عکاسان ایران و فیلمساز با انتشار تصویری از بشیر بی‌‌آزار نوشته: «برای آزادی رفیق ما بشیر بی‌آزار هم دعا کنید.» او در ادامه، سلسله استوری‌هایی در همین رابطه منتشر کرده، مطلبی از یک وب سایت خبری به زبان انگلیسی را به اشتراک گذاشته که دربردارنده نقل قولی از روزنامه گاردین درباره بشیر بی‌آزار است؛ در بخش‌هایی از این نوشته آمده: «مقامات فرانسوی یک شهروند ایرانی را پس از انتشار اظهاراتی در طرفداری از فلسطین در شبکه‌های اجتماعی و درباره غزه، بازداشت کرده‌اند.» در بخش دیگری از آن آمده: «بی‌آزار در ماه‌های اخیر در رسانه‌های اجتماعی فعال بوده و اظهاراتی در حمایت از فلسطین در جریان جنگ علیه غزه بیان کرده است.» یک وکیل فرانسوی نیز در همین رابطه نوشته: «از منظر قانونی هیچ چیزی وجود ندارد که این اتفاق را توجیه کند! آن هم در شرایطی اظهارات بشیر بی‌آزار در حساب اینستاگرامی‌اش منتشر شده!» او در گلایه به زندانی کردن بی‌آزار اظهار تأسف کرده که مسأله بی‌آزار کاملاً سیاسی و به دور از قانون است! در عین حال کاربران فرانسوی و ساکنان دیگر کشورها نیز با اظهارنظرهای مختلفی به این ماجرا واکنش نشان داده‌اند؛ یکی از کاربران به کنایه نوشته: «اصلاً خبری از آزادی بیان در فرانسه هست؟» کاربر دیگری نوشته: «فرانسه در حالی برای دیگران در خصوص آزادی بیان توصیه‌هایی دارد که خودش به آن عمل نمی‌کند.» کاربر دیگری هم نوشته: «بله، فرانسه تا وقتی از آزادی بیان دفاع می‌کند که مطابق با روایت و خواسته‌های خودش باشد و از آن مهم‌تر این‌که دنباله‌روی سیاست‌هایی که دنبال می‌کند باشد».

افزایش دمای هوا و گسترش آتش‌سوزی‌های جهانی
در ستون فضای مجازی روز گذشته، واکنش‌های کاربران شبکه‌های اجتماعی به وقوع آتش‌سوزی‌های گسترده در زاگرس را منتشر کردیم؛ اتفاقی که تنها به ایران محدود نمی‌شود. با ورود به تابستان و افزایش قابل توجه دمای هوا، آتش‌سوزی‌های گسترده گریبان جنگل‌هایی در نقاط مختلف جهان را گرفته است. به دنبال وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های یونان یک نفر هم جان باخته است. به گفته رسانه‌ها 120 نیروی آتش‌نشان همچنان برای مهار این حریق در تلاش هستند. از دیگر نقاطی که مناطق جنگلی‌شان این روزها درگیر آتش‌سوزی شده؛ جنوب شرقی ترکیه است که منجر به مرگ ۱۲نفر و زخمی شدن بیش از ۷۵نفر شده است.
فخرالدین کوجا، وزیر بهداشت ترکیه روز جمعه یکم تیر در شبکه اجتماعی ایکس نوشته: «در پی آتش سوزی گسترده در اراضی بین شهرهای ماردین و دیاربکر، در جنوب شرقی ترکیه ١٢ نفر جان خود را از دست داده و ۷۸ نفر دیگر دچار جراحات و استنشاق دود شده‌اند. صدها حیوان نیز جان خود را از دست داده‌اند.» علی یرلیکایا، وزیر کشور ترکیه نیز با انتشار توئیتی، دلیل این آتش‌سوزی که روز پنجشنبه آغاز شده و با وزش بادهای شدید به سرعت گسترش یافته را سوزاندن «بقایای زراعی» اعلام کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی