دردسر جدید کشتی‌گیران روس برای پاریس

روسی‌ها در المپیک روس‌ها در برزخ

مجید حاتمی
خبر‌نگار


از الکساندر کارولین، قهرمان نامدار کشتی فرنگی روسیه،‌ملقب به خرس قهوه‌ای روس‌ها دیگر نه هیبت و جلال و جبروتی مانده و نه اسم و نشانی... آنچنان کاروان‌شان تکه‌وپاره شده که شاید به رگ غرور یخ‌زده‌شان بربخورد و اصلاً عطای المپیک را به لقایش ببخشند. در این بین اما غیبت روس‌های گوش شکسته در شش وزن برای ما اهمیت زیادی دارد و حضورشان در شش وزن دیگر برای کشتی ایران قابل بحث و بررسی است. پرچم بی‌پرچم؛ محال است بتوانید پرچم سه‌رنگ روس‌ها را در المپیک ببینید که آنها مجبورند پشت یک پرچم سفید با حلقه‌های المپیک کارزار پاریس را تجربه کنند.
حالا اما ماجرا کشدارتر شده و IOC بعد از بررسی صلاحیت‌های فردی تک‌تک ورزشکاران روس که مجوز حضور در المپیک را گرفته‌اند، هرکدام را که در ماجرای جنگ اوکراین جانبداری کرده و اظهارات سیاسی در ارتباط با موضوع جنگ داشته‌اند، ناقض اصل بی‌طرفی خوانده و مدارک‌شان را تأیید نکرده است. این همان دلیلی است که کاروان روسیه دیگر آن لشکر قدرتمند تزارها نیست و بیشتر به یک گروهان بی‌یال و کوپال شبیه است.
برای ما اما در بعضی رشته‌ها غیبت روس‌ها و یا لت خوردن تیم‌شان حائز اهمیت است و کار ما برای رسیدن به مدال‌های المپیک را هموارتر می‌کند، به‌خصوص برای کشتی که پرافتخارترین رشته ما در ادوار المپیک‌هاست و دست بر قضا روسیه ابرقدرت کشتی دنیا به شمار می‌رود.
 
مواجهه شاگردان رنگرز و کاوه با روس‌ها
روس‌ها که در سال‌های اخیر دیگر آن ابهت و قدرت در کشتی فرنگی دنیا را از کف داده‌اند، به تشخیص کمیته بین‌المللی المپیک فقط با دو فرنگی‌کار یعنی آلان اوستایف در 87 کیلوگرم و ماگومد مرتضی علی‌یف قهرمان اروپا در 97 کیلوگرم با شاگردان رنگرز پیکار خواهند کرد. بضاعت کشتی فرنگی روسیه در پاریس آنقدر محدود و ناچیز است که بعید به نظر می‌رسد از روسیه آسیبی به کشتی ایران حداقل برای ایستادن روی سکوی نخست المپیک وارد شود.
در عوض در کشتی آزاد روس‌ها با 4 نماینده در مجموع شش وزن پیکار خواهند کرد. نکته مهم اینکه در وزن 57 کیلوگرم که شاگردان محسن کاوه سهمیه المپیک ندارند، روس‌ها با ناچین مونگوش صف آرایی خواهند کرد و این یعنی شاگردان کاوه از مجموع 5 وزن سهمیه‌دار فقط در سه وزن، احتمال رویارویی با روسیه و شاگردان حاجی مراد گاتسالوف را دارند. زائوربک سیداکوف قهرمان جهان در وزن 65کیلوگرم مهم‌ترین رقیب رحمان عموزاد ماست. ارسلان باگائف قهرمان امیدهای اروپا در 86 کیلوگرم برای تقابل با حسن یزدانی به پاریس خواهد آمد و عبداله کوربانوف با طلای امیدهای اروپا برای جنگ احتمالی با امیرحسین زارع به فرانسه سفر می‌کند.
سعداله‌یف و سیداکوف نیستند
علاوه بر نایفونوف روسی که رقابتش با حسن یزدانی می‌توانست جذاب باشد، حالا دیگر مطمئن هستیم که دو ستاره شهیر کشتی روسیه یعنی زائوربک سیداکوف و عبدالرشید سعداله‌یف در المپیک پاریس نخواهند بود. زائور اوگویف، سرگی سیمینوف و خبیب گادژی ماگمادوف را هم به لیست غایبین روسیه اضافه کنید و این یعنی خیال کشتی‌گیران 74 و 97 کیلوگرم دنیا از غیبت آنها راحت است هرچند که تیغ سعد‌اله‌یف آنقدر کند شده که در صورت حضور هم شانسی برای رسیدن به طلای المپیک نداشت.
 روس‌ها نیستند اما روسی‌ها هستند
شاید بزرگان کشتی روسیه مجاز به حضور در پاریس نیستند اما عجله نکنید چرا که ممکن است روی تشک‌های پاریس حسابی غافلگیر شوید و تا دلتان بخواهد، کشتی‌گیر روسی‌الاصل ببینید. بسیاری از کشتی‌گیران درجه دو و سه روسی که احتمال محرومیت را می‌دادند و بیش از دو سال از حضورشان در میادین رسمی می‌گذشت، در سال‌های اخیر به کشورهای اروپایی و عربی مهاجرت کردند و حالا با انبوهی از کشتی‌گیران روسی‌الاصل در ترکیب تیم‌های مختلف در اوزان گوناگون مواجهیم. در رأس همه آنها البته که تاج‌الدین‌اف با دوبنده بحرین برای مدال طلای 97 کیلوگرم کشتی آزاد دندان تیز کرده و بعید است در این مسیر هماوردی داشته باشد.
 
کارلین: باید در المپیک شرکت کنیم
اما اسطوره افسانه‌ای کشتی روسیه و عضو سابق مجلس دومای این کشور هم اظهارنظر مهمی در این رابطه داشته و گفته، ورزشکاران روسی «باید» به بازی‌های المپیک بروند. البته کارلین گفته که تصمیم نهایی حضور یا عدم حضور روس‌ها در المپیک به عهده وزارت ورزش و کمیته المپیک و فدراسیون‌های ورزشی روسیه است. او گفته: «من معتقدم آن ورزشکاران روسی که توسط کمیته بین‌المللی المپیک از مراحل پذیرش با موفقیت عبور کرده‌اند، باید در بازی‌های المپیک پاریس شرکت کنند، البته به شرطی که نگرانی‌های دیگری از جمله تغییر یا انکار تابعیت در میان نباشد. ما از یک رقابت بسیار مهم محروم شدیم و در این بین بعضی‌ها با شیطنت تلاش کردند تا به ورزش روسیه لطمه بزنند و همچنان در مسائل مختلف از جمله موضوعات مرتبط با پذیرش و اسکان ورزشکاران روسیه کارشکنی می‌کنند با این حال، معتقدم کسانی که مجوزهای المپیک را گرفته‌اند، باید در بازی‌ها شرکت کرده و برای بهترین نتیجه آبروداری کنند.»

جستجو
آرشیو تاریخی