صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و سه - ۰۳ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

سخنگوی صنعت برق از افزایش 10 درصدی مصرف خبر داد

آغاز تابستان با رکوردزنی مصرف در همه استان ها


ایران زمین/  تابستان داغ امسال با رکوردشکنی مصرف برق آغاز شده و آن‌طور که آمار‌ها نشان می‌دهد میزان مصرف برق در همه استان‌های کشور به غیر از مناطق آذربایجان، مازندران و خراسان نسبت به مشابه سال گذشته بیش از 4 هزار مگاوات افزایش داشته است. بر این اساس در اولین روز تابستان امسال مصرف برق کشور به عدد ۶۵ هزار و ۷۷ مگاوات رسیده است. این میزان مصرف در حالی اتفاق افتاده که سال گذشته در همین بازه زمانی عدد مصرف ۶۰ هزار و ۲۰۳ مگاوات بوده که رشد بیش از چهارهزار مگاواتی مصرف امسال را رقم زده است.

رشد مصرف برق زودتر از تصور
«مصطفی رجبی مشهدی»، معاون وزیر نیرو و مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) از افزایش تقاضای ١٢ درصدی برق در اولین روزهای تابستان خبر داد و به «ایران» گفت: با توجه به فرا رسیدن گرمای زودرس که در بسیاری از شهر‌های کشور قبل از نیمه خرداد آغاز شده بود، رشد مصرف برق بسیار زودتر از آنچه تصور می‌شد به خصوص در استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و حتی برخی مناطق غربی مانند کرمانشاه آغاز شده است.
مدیرعامل توانیر با اشاره به اینکه بیشترین انرژی مصرفی روزانه هم ١٠ درصد بیشتر از سال قبل بوده است و به میزان یک میلیارد و٥٥١ میلیون کیلووات ساعت رسیده است، اظهارداشت: در حال حاضر اکثر استان‌ها به غیر از مناطق آذربایجان، مازندران و خراسان در مصرف برق رکورد زده‌اند.
سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به رشد نامتعارف و بیش از ١٠ درصدی مصرف برق در آخرین روزهای فصل بهار افزود: گرمای بالای ۵۰ درجه در ۸ شهر خوزستان و دمای بالای40 درجه در بیشتر استان‌های کشور استفاده از دستگاه‌های سرمایشی را بیشتر کرده و در این روزها مصرف برق به بالاترین حد خود رسیده است. نصاب عجیب دیگر دمای بالای ٥٠ درجه شهر اهواز و چند شهر دیگر استان خوزستان بود که به موجب آن اهواز به عنوان گرم‌ترین شهر جهان اعلام شد.
رجبی مشهدی با تأکید براینکه شبکه برق کشور پایداربوده و مشکلی در تأمین برق وجود ندارد، افزود: از مردم تقاضا دارم نسبت به مصرف برق توجه بیشتری داشته باشند تا امکان تأمین برق پایداربرای همه هموطنان فراهم شود. البته ما نیز در قالب پویش با انرژی تلاش کرده‌ایم با ارائه جوایز ارزنده از همکاری افراد خوش مصرف تشکر کنیم. وی همچنین به طرح پاداش صرفه‌جویی سال گذشته نیز اشاره کرد که کماکان امسال تابستان هم به قوت خود باقی است و تمام هموطنان با راهکار‌های ساده‌ای همچون تنظیم دمای وسایل سرمایشی روی ٢٤ درجه و یا استفاده از دور کند کولر‌های آبی می‌توانند نسبت به کاهش مبلغ قبض برق خود و دریافت جوایز و پاداش صرفه‌جویی اقدام کنند.

مصرف برق خوزستان برای دومین بار رکورد زد
«کامران حدادی» سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» از افزایش میزان مصرف برق به دنبال روند ادامه‌دار گرما در استان خبر داد و گفت: در روزهای اخیر و حتی قبل از شروع تابستان میزان مصرف برق استان برای دومین بار رکورد زده است.
این مقام مسئول افزود: بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از روزهای پایانی هفته گذشته روند گرما در استان رشد چشمگیری داشته و در حال حاضر در گرم‌ترین روزهای امسال قرار داریم به طوری که چند شهر استان خوزستان دماهای بالای ۵۰ درجه را پشت سر گذاشته‌اند و به این ترتیب با افزایش مصرف برق، حد نصاب میزان مصرف برق در حوزه توزیع برق خوزستان باز هم شکسته شد.  وی با تأکید بر اینکه شبکه برق استان خوزستان باوجود فشار زیاد گرما و افزایش مصرف، پایداراست، افزود: تمام کارکنان صنعت برق خوزستان برای تأمین برق مطمئن و پایدار، نگه داشتن شبکه‌های برق هم استانی‌های عزیز با تلاش بی‌وقفه در آماده‌باش کامل قرار دارند. سخنگوی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان با اشاره به اینکه تنها با ۱۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف برق، کمک بزرگی به تأمین برق پایدار برای هم استانی‌ها در این روزهای گرم خواهد شد افزود: برای تأمین برق پایدار هم‌اکنون به کمک جدی هم استانی‌ها نیازمندیم.  مردم می‌توانند بدون آن‌که رفاه خود را کاهش دهند، با اعمال روش‌های ساده به مدیریت مصرف برق و گذر از این شرایط کمک کنند و در ساعات اوج مصرف (از ساعت ۱۳ تا ۱۸ و ۲۰ تا ۲۳)، از وسایل برقی پر مصرف اجتناب کنند یا دمای کولرهای گازی خود را روی عدد ۲۴ تنظیم کنند.

مصرف چندین برابری برق
در هرمزگان
«محمد کریمی»، مدیرعامل شرکت توزیع برق هرمزگان هم با اعلام اینکه در روزهای اخیر رکورد مصرف برق سالانه در استان شکسته شده است، اظهار داشت: با توجه به افزایش و تداوم چشمگیر دما در روزهای اخیر پیک مصرف نسبت به سال‌های گذشته بسیار زودتر به اوج رسیده است. وی با اشاره به اینکه بار مصرفی برق امسال در استان نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۸ درصد رشد داشته است، افزود: در روزهای گذشته مصرف برق استان با عبور پیک از ۲۶۰۰ مگاوات شاخص‌های جدیدی در مصرف به ثبت رسانده است و نیاز است همه شهروندان برای کاهش مصرف همراهی داشته باشند. وی با تأکید بر ضرورت مصرف صحیح افزود: این آمارها‌ آن هم در نخستین روزهای تابستان به نوعی هشدار به مشترکان پرمصرف بوده تا برای جلوگیری از خاموشی‌ها، مصرف خود را تعدیل کنند.

برق رایگان برای کشاورزان
کریمی با بیان اینکه چاه‌های کشاورزی ملزم به قطع پمپ‌های آب روزانه ۵ ساعت از ساعت ۱۱ الی ۱۶ هستند، افزود: مشترکان کشاورزی در بقیه ساعات از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان هرمزگان همچنین گفت: مشترکان صنعتی بالای ۳۰ کیلوولت مصرف تا ۲ مگاولت ملزم به تعطیلی یک روز در هفته با کاهش بار ۹۰ درصد می‌باشند.  وی ادامه داد: ۸۰ درصد برق مصرفی استان مربوط به مشترکین خانگی است که با گرم شدن هوا  و استفاده از وسایل سرمایشی مصرف برق را افزایش می‌دهند.

مصرف 2 هزار مگاواتی برق
در بوشهر
«غلامرضا حشمتی» مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر نیز در این خصوص گفت: مصرف برق در این استان، در هفته اخیر با افزایش ۱۰۰ مگاوات به مرز ۲ هزار مگاوات نزدیک شده و پیش‌بینی می‌شود با گرم‌تر شدن هوا، در هفته پیش‌رو به ۲۲۰۰ مگاوات برسد.  وی با تأکید بر اینکه ۸۰ درصد برق مصرفی استان مربوط به مشترکین خانگی است به ایرنا گفت: با گرم شدن هوا استفاده از وسایل سرمایشی مصرف برق خانگی چندین برابر خواهد شد از این رو نیاز به همکاری مشترکین در صرفه‌جویی برق برای کمک به تأمین برق پایدار هم استانی‌ها هستیم.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان بوشهر تصریح کرد: وزارت نیرو با راه‌اندازی پویشی با نام «با انرژی» با هدف مشارکت مشترکین بخش خانگی و تجاری علاوه بر پاداش‌های سال گذشته که در قبوض آنان اعمال می‌شود، جوایز ویژه‌ای از جمله خودرو، لوازم برقی کم مصرف، اینترنت رایگان و میلیون‌ها جوایز دیگر تعیین کرده و به کسانی‌ که در این پویش شرکت کنند تعلق می‌گیرد.
حشمتی یادآور شد: کشاورزان استان بوشهر در برابر پنج ساعت مدیریت مصرف در ساعات اوج بار از ساعت ۱۱ تا ۱۶ به میزان ۱۹ ساعت دیگر شبانه‌روز از برق رایگان بهره‌مند می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی