صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۵

یادداشت

در خواب غفلتیم

داود عطایی
روزنامه نگار


المپیک 2024 پاریس از رگ گردن به ما نزدیک‌تر است، اما علی‌رغم اهمیت فوق‌العاده حضور کاروان ورزشی جمهوری اسلامی ایران در این رویداد مهم انگار همه کسانی که با ورزش این مملکت سروکار دارند، در خواب ناز و غفلت به سر می‌برند. کاروان اعزامی ما به نسبت کوچک اما باامید است. پس از آنکه مسجل شد تیم ملی والیبال امکان کسب سهمیه را ندارد، تقریباً تکلیف کاروان ایران روشن شد. در بین مسافران پاریس بیش از هر ورزشکاری کشتی‌گیران همانند تمام سال‌های ورزش ما شانس مدال دارند. در دو رشته فرنگی وآزاد به‌خصوص در سنگین‌وزن‌ها چشم‌ها به هنر و غیرت حسن یزدانی، امیرحسین زارع، امین میرزازاده، هادی ساروی، رحمان عموزاد و سایر قهرمانان کشتی دوخته شده تا از اعتبار ورزش ایران دفاع کنند.
در وزنه‌برداری و تکواندو هم داودی، جوادی، مهران برخورداری، ناهید کیانی و آرین سلیمی شانس بیشتری برای کسب مدال دارند اما مشکل اینجاست که انگار رسانه‌ها و صداوسیما فراموش کرده‌اند در آستانه المپیک، مهم‌ترین رویداد ورزشی هر چهار سال یک‌بار جهان هستیم. متأسفم که بگویم همه ذهن‌های اهالی ورزش به ناحق درگیر فوتبال باشگاهی است؛ فوتبالی که علی‌رغم هزینه‌کرد 5، 6 هزار میلیاردی در ایران، نه در لیگ قهرمانان آسیا حرفی برای گفتن دارد، نه در سطح ملی توان عبور از تیم ملی قطر و رسیدن به فینال جام ملت‌های آسیا را. آن‌وقت ما هر روز دنبال اخبار نقل‌وانتقالات پرسپولیس و استقلال، بازسازی ورزشگاه آزادی، مجوز مربیگری نکونام، فسخ یکطرفه بیرانوند در نمایشی تکراری و حوصله‌سربر، انتخاب مربی خارجی پرسپولیس و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن و بی‌ارزش فوتبال هستیم.
شاکله ورزش ما شده فوتبال؛ بیش از 80 درصد بودجه در گردش ورزش را به این رشته جذاب اختصاص می‌دهیم اما تنها ثمره‌اش پر کردن جیب دلالان و بازیکنانی است که توان افتخارآفرینی برای کشور را ندارند.
در آن سوی میدان، ورزشکارانی شبانه‌روز زحمت می‌کشند و گاهی هفته‌ها و ماه‌ها به دور از خانواده در اردوها با رنج و مشقت تلاش می‌کنند تا با کسب مدال المپیک، نام ایران را پرآوازه و پرچم مقدس جمهوری اسلامی را بر قله ورزش جهان به اهتزاز درآورند؛ اما نه رسانه‌ها نه جامعه ورزش توجه کافی و لازم را به این رخداد مهم و حیاتی ورزش نشان نمی‌دهند. به راستی که در خواب غفلتیم؛ ورزش جهان با سرعت پیشرفت می‌کند ولی ورزش ایران تحت سیطره حواشی فوتبال، به رشته‌های المپیکی کم‌لطفی و بی‌توجهی می‌کند؛ آنها سهم اصلی از مدال‌آوری را در رقابت‌های مختلف به‌عهده دارند. در المپیک، در مسابقات جهانی و حتی در بازی‌های آسیایی، کشتی، وزنه‌برداری، رشته‌های رزمی و سایر رشته‌ها وظیفه خطیر مدال‌آوری برای کاروان ایران را به‌عهده دارند؛ آنگاه تمام هوش و حواس اهالی ورزش و حتی مردم به دنبال اخبار و حواشی بی‌حاصل فوتبال است.
مناسب است در فاصله حدود یک ماه تا اعزام کاروان ورزش کشور به المپیک، نامزد‌های محترم ریاست جمهوری هم با حضور در اردوی رشته‌های المپیکی، قسمتی از برنامه‌های حوزه ورزش خود را برای قهرمانان المپیکی و فدراسیون‌ها تشریح کنند تا هم باعث افزایش روحیه قهرمانان و اردونشینان شده و هم میزان علاقه و توجه‌شان را به حوزه ورزش و جوانان نشان دهند. این حضور بی‌شک مورد اقبال اهالی ورزش قرار می‌گیرد و از طرف دیگر کاندیداها با حضور در اردوی ملی‌پوشان رشته‌های المپیکی می‌توانند مهم‌ترین دغدغه‌ها، مصائب و مشکلات بهترین ورزشکاران و قهرمانان کشور را از نزدیک بررسی کرده و در صورت موفقیت در انتخابات راه‌گشا و گره‌گشا باشند.

جستجو
آرشیو تاریخی