صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۵

طلسم گلزنی ترکیه مقابل سلسائو

رکورد رویایی در انتظار رونالدو

سید علی بلندنظر
روزنامه‌نگار


ترکیه و پرتغال، برنده‌های دور اول مرحله گروهی یورو 2024 در بازی امروز در وستفالن دورتموند می‌خواهند کار صعود را یکسره کنند. ترکیه در یک بازی جذاب 3 بر یک گرجستان را شکست داد و پرتغال با نتیجه 2 بر یک به سختی از سد جمهوری چک گذشت.
 آردا گولر، بازیکن جوان و آینده‌دار رئال مادرید گره بازی با گرجستان را باز کرد و با یک گل استثنایی با 19 سال و 114 روز سن پنجمین گلزن جوان تاریخ یورو لقب گرفت.
 ضمن اینکه بعد از کریستیانو رونالدو در یورو 2004 نخستین جوان گلزن جام ملت‌های اروپا در اولین بازی شد. برد مقابل گرجستان هدیه‌ای عالی برای جشن تولد 50 سالگی مربی ایتالیایی، وینچنزو مونتلا بود اما او بعد از بازی گفت تیمش باید بیاموزد از فرصت‌ها بهتر استفاده کند چون همیشه فرصت جبران وجود ندارد، ترکیه 22 ضربه به سمت دروازه گرجستان زد که تنها هشت‌تایش در چارچوب بود.
 تیم چهلم جهان که در 15 بازی رسمی آخرش 10 برد و سه تساوی داشته، با پیروزی در بازی امشب از صعود به یک هشتم نهایی مطمئن می‌شود هرچند آنها هرگز موفق به شکست پرتغال در جام ملت‌های اروپا نشده‌اند و حتی در سه بازی‌شان با این تیم گل نزده‌اند.
 تیم روبرتو مارتینس هر 10 بازی‌اش در مرحله مقدماتی را برد اما در دقیقه 62 بازی مقابل جمهوری چک دروازه‌اش باز شد هرچند این برتری هفت دقیقه بیشتر دوام نیاورد و در دقیقه دوم وقت‌های تلف شده فرانسیسکو کونسیسائو در نخستین بازی رسمی‌اش گل برتری را زد. پدر او، سرجیو که بعد از هفت سال مربیگری در پورتو از این تیم جدا شده است، 24 سال قبل در یورو 2000 برابر آلمان هت‌تریک کرد. در برد مقابل جمهوری چک کریستیانو رونالدو و پپه رکورد شکستند، اولی حضور در شش دوره یورو و دومی با 41 سال سن. رونالدوی 39 ساله که در دوره قبل با پنج گل به طور مشترک آقای گل شد، به دنبال رکورد مسن ترین گلزن یورو است. پرتغال در شش بازی آخرش تنها یک کلین‌شیت داشته و این برای مربی اسپانیایی نگران‌کننده است هرچند پرتغال در شش بازی آخرش با ترکیه برنده و در چهار تا از آنها حداقل دو گل زده است. ترکیه دومین تیم تاریخ جام ملت‌های اروپا است که در ترکیب اصلی خود دو بازیکن 19 ساله را قرار داده، گولر و کنان ییلدیز که احتمالاً هر دو مقابل پرتغال هم از ابتدا در زمین خواهند بود.

جستجو
آرشیو تاریخی