صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲۰

از تخریب زیرساخت ها تا گرفتار شدن خودروها

سیل خسارت بار در خراسان شمالی و گلستان

گروه ایران‌زمین- بارش شدید باران در روزهای پایانی هفته گذشته در تعدادی از روستاهای 4 شهرستان راز و جرگلان، مانه و سملقان، بجنورد و شیروان خراسان شمالی موجب جاری شدن سیلاب شد. این سیلاب علاوه بر خسارت به بخش‌های مختلف کشاورزی و زیرساخت‌های این استان، باعث مسدودن شدن ۲ مسیر ارتباطی و مرگ یک مرد ۶۰ ساله در بجنورد شد.
«غلامرضا شفیق» مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی از امدادرسانی به بیش از ۱۲۷ نفر از متأثرین سیل در 4 شهرستان این استان خبر داد و اظهار داشت: شدت بارش‌ها در روزهای پایانی هفته گذشته سبب وقوع سیلاب در چندین شهرستان و آبگرفتگی چند منزل روستایی شد.  وی با اشاره به اینکه سیل در روستا‌های اینچه سفلی و اینچه علیا در شهرستان سملقان سبب خسارت به بخش کشاورزی شده است، افزود: شدت خسارت‌ها زیاد بوده اما میزان نهایی آن بعد از بررسی‌های کارشناسان اعلام خواهد شد.
شفیق افزود: از ساعات اولیه بارندگی شدید و به دنبال آن سیلاب، نیروهای هلال احمر همراه با تجهیزات به مناطق سیلزده اعزام شدند و اقدامات لازم را برای تخلیه آب منازل سیلزده انجام دادند. همچنین بر اثر بارندگی‌های شدید، راه آشخانه به شهرآباد مسدود شده بود که پس از فروکش کردن سیلاب نسبت به بازگشایی آن اقدام شد.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی اضافه کرد: بنا بر پیش‌بینی‌های هواشناسی، احتمال وقوع بارش‌های شدید همچنان وجود دارد، از این رو تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادگران برای حادثه‌های احتمالی در حالت آماده‌باش هستند. توصیه می‌شود در این شرایط کوهنوردان با توجه به فعالیت سامانه بارشی، وقوع رگبار، رعد و برق و وزش باد شدید از هر گونه صعود به ارتفاعات این استان خودداری کنند. همچنین تأکید می‌شود، مردم از توقف در حاشیه و بستر مسیل‌ها و رودخانه‌ها، پارک خودروها در کنار رودخانه و ترددهای غیرضروری در این بازه زمانی پرهیز کنند. وی ادامه داد: احتمال وقوع بارش‌های شدید همچنان پیش‌بینی شده است که تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان و امدادگران برای حادثه‌های احتمالی در حالت آماده‌باش هستند.

تخریب زیرساخت‌ها و گرفتار شدن خودروها
در سیل مراوه‌تپه
از سوی دیگر، فرماندار مراوه‌تپه از وارد شدن خسارت به برخی زیرساخت‌ها از جمله راه‌، آب، برق، مخابرات و گاز این شهرستان مرزی بر اثر بارش شدید و رگباری باران در آخرین روز فصل بهار خبر داد.
امان‌محمد باشقره گفت: براثر بارش شدید و رگباری باران شب گذشته که حجم آن از ۳۰ تا ۵۲ میلی‌متر در نقاط مختلف مراوه‌تپه متفاوت بود، جاده روستاهای «آق‌قلعه، گوگ دره، پست‌دره، بسطام‌دره، دادلی غزنین، مردم‌دره، عطاجان قربانلی، دولت اورلان، شاخلی، آق‌لر» دچار آبگرفتی و گل و لای شد که با تلاش نیروهای راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این شهرستان تمامی مسیرها پاکسازی شدند. وی افزود: براثر بارش شدید باران برخی منازل ۶ روستای «سوزش، قربان پیکار، ساری قمیش، خوجه‌گلدی، قره‌قاشلی و شورجه» واقع در کاسه سد «چایلی» مراوه‌تپه که در طرح کوچ قرار دارند نیز دچار آبگرفتگی شدند که با تلاش نیروهای مردمی از آب تخلیه شدند.
باشقره همچنین از قطع برق، آب، گاز و تلفن برخی روستاهای مراوه‌تپه و نیز خسارت به برخی اراضی کشاورزی این شهرستان هم براثر بارش شدید باران شب گذشته خبر داد و اضافه کرد: با تلاش نیروهای ادارات خدمات‌رسان، برق روستاها وصل شده و تلاش برای برقراری آب آشامیدنی، مخابرات و گاز هم درحال انجام است. مدیرکل مدیریت بحران استانداری گلستان هم گفت: بر اثر بارندگی‌های نقطه‌ای که از بعدازظهر روز پنجشنبه  در شرق استان رخ داد، راه ارتباطی تعدادی از روستاهای کلاله و مراوه‌تپه مسدود شد. نعمت‌الله حاجی‌زاده افزود: حدود 200 خودرو  در منطقه چشمه زاو بخش پیشکمر کلاله با سیلاب مواجه شدند که با کمک نیروهای امدادی و مدیریت فرمانداری مشکل برطرف شد و هم اینک تمام راه‌های ارتباطی استان گلستان باز است.

جستجو
آرشیو تاریخی