صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

پاسخ دولت به اظهارات یکی از کاندیداها درباره افزایش نرخ فقر:
۶.۵ میلیون نفر در دولت سیزدهم
از فقر نجات یافتند
شورای اطلاع‌رسانی دولت با انتشار گزارشی و در واکنش به اظهارات یکی از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری درباره افزایش نرخ فقر اعلام کرد در دولت سیزدهم نرخ فقر کاهش و ۶.۵ میلیون نفر از فقر نجات یافتند.
در این گزارش آمده است: در دولت قبل ۳۰ درصد مردم زیر خط فقر رفتند و در دولت سیزدهم نرخ فقر کاهش و ۶.۵ میلیون نفر از فقر نجات یافتند.
طی قریب به سه سال منتهی به ۲۰۲۳، فقر کاهش یافت؛ در این مدت، نرخ فقر (مبتنی بر خط فقر ۶.۸۵ دلار) با ۷.۴ واحد درصد کاهش، به ۲۱.۹ درصد رسید؛ این بدان معنا است که ۶.۵ میلیون نفر از جمعیت زیرخط فقر کاسته شده است. (مبتنی بر خط فقر ۳.۶۵ دلار، نرخ فقر با ۲.۲ درصد کاهش به ۳.۸ درصد رسید).
در همین مدت خانوارهای ۴ دهک پایین رشد مصرف بالاتری نسبت به ۶ دهک بالا تجربه کردند که این امر موجب کاهش نابرابری شد به طوری که ضریب جینی از ۳۵.۸ به ۳۴.۸ رسید. ترکیبی از سیاست‌های افزایش دستمزد، افزایش درآمدهای ناشی از خوداشتغالی و افزایش یارانه نقدی به رشد مصرف و کاهش فقر کمک کرده است.

لایحه دو فوریتی دولت به مجلس برای ایجاد ثبات در بازار
سرپرست معاونت پارلمانی ریاست جمهوری از ارسال لایحه دو فوریتی «اصلاح و تکمیل برخی از قوانین مربوط به تعزیرات حکومتی» به مجلس خبر داد. سید محمود حسینی‌پور گفت: یکی از مهم‌ترین اولویت‌های دولت سیزدهم توجه به رفع دغدغه‌های معیشتی مردم است. وی خاطرنشان‌ کرد که دولت در همین‌ راستا به‌منظور فراهم کردن قوانین و مقررات لازم برای ساماندهی و تثبیت بازار لایحه‌ای دو فوریتی را تدوین و به مجلس ارسال کرده است. حسینی‌پور توضیح داد: این لایحه با فراهم کردن امکان نظارت مؤثر و برخورد مناسب با سوء‌استفاده‌کنندگان از نیاز مردم که با احتکار یا گرانفروشی موجب نارضایتی در جامعه می‌شوند، نگرانی‌های معیشتی مردم را برطرف می‌کند.
سرپرست معاونت پارلمانی ریاست جمهوری رفع خلأهای اجرایی، بهینه‌سازی تأثیر اجرای آرای سازمان تعزیرات حکومتی در برخورد با تخلفات، سرعت و دقت در رسیدگی و قاطعیت در تصمیم‌گیری را از اهداف لایحه «اصلاح و تکمیل برخی از قوانین مربوط به تعزیرات» برشمرد. حسینی‌پور، کوتاه‌شدن فرایند دادرسی، پاسخگویی مطلوب به مردم و تأثیر محسوس در بازار و اقتصاد کشور را از مهم‌ترین فواید و نتایج اجرای این لایحه در صورت تصویب در مجلس شورای اسلامی دانست.

بازدید هیأت اعزامی چین
از دانشگاه عالی دفاع ملی
هیأت عالیرتبه مطالعاتی از دانشگاه دفاع ملی ارتش آزادی بخش خلق چین به سرپرستی سرلشکر «وو فنگ مینگ» رئیس آکادمی مدیریت نظامی این دانشگاه به همراه ۴۲ دانشجوی در درجات سرلشکری و سرهنگ ارشدی، به منظور ارتقای سطح همکاری فی‌مابین و آشنایی با ظرفیت‌های دانشگاه عالی دفاع ملی جمهوری اسلامی ایران، وارد این دانشگاه شدند.
در پایان جلسه و بازدید، نشان دو دانشگاه تبادل گردید و از فعالیت دانشکده‌ها و کتابخانه دانشگاه عالی دفاع ملی بازدید به عمل آمد.

رئیس سازمان انرژی اتمی عنوان کرد:
 تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌‌ای برنامه راهبردی ایران
محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه صنعت هسته‌ای و ایجاد قابلیت برای رسیدن به ظرفیت تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای یک امر مسلم و یک برنامه راهبردی است و در این راستا برنامه‌های اجرایی خود را تنظیم کرده و آن را دنبال می‌کنیم. اسلامی پنجشنبه گذشته در حاشیه مراسم آغاز عملیات استخراج معدن زمان آباد ساغند در استان یزد در اشاره به روند فعالیت‌های هسته‌ای کشور افزود: برای حرکت مؤثر در مسیر تولید برق هسته‌ای به عنوان طرح کلان و گسترده ملی، یکی از اقدامات؛ توسعه فعالیت‌ها در بخش معدنی است تا بتوان با اکتشاف عناصر پرتوزا و پس از فرآوری، در چرخه سوخت هسته‌ای مورد استفاده قرار داد.
او افزود: با توجه به اهمیت این موضوع از سال ۱۴۰۰ توانستیم فعالیت‌های معدنی خود را از ۳ معدن فعال که کار استخراج از آنها انجام می‌گرفت به ۲۰ معدن فعال برسانیم؛ رشدی که حکایت از یک اراده مصمم دارد که در راستای تحقق این برنامه گام برداشته و معرف این تحول در رونق اقتصادی معادن است.
اسلامی تصریح کرد: در این صنعت، تجهیزات هسته‌ای به دلیل استاندارد و کیفیت بالایی که دارند، سبب ارتقای کیفیت بخش تجهیزات مورد نیاز صنایع شده و اکنون شاهد یک تراز علمی و فناوری بالا در این حوزه هستیم؛ موضوعی که در مرحله دوم فاز فعالیت ما قرار داشته و مراحل برنامه‌ریزی و اجرایی شدن آن را دنبال می‌کنیم.

جستجو
آرشیو تاریخی