صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و دو - ۰۲ تیر ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

از ۸ نفر از پیشکسوتان میراث‌فرهنگی تقدیر شد

پاسداشت ریشه‌ها

زیست بوم/ زنده یاد دکتر صادق ملک شهمیرزادی، باستان‌شناسی که محوطه باستانی سیلک و تمدن هزاران ساله را به دنیا شناساند. دکتر عبدالمجید ارفعی، پژوهشگر و متخصص زبان‌های باستانی اکدی و ایلامی، ایلام شناس و از آخرین بازماندگان مترجم خط میخی ایلامی در جهان است. دکتر احمد جلالی، سفیر پیشین ایران در یونسکو که آثار ثبت جهانی شده بسیاری مانند منظر فرهنگی بم، پاسارگاد، گنبد سلطانیه و بیستون وامدار تلاش اوست. دکتر فخری دانشپور پرور، از نخستین باستان‌شناسان زن ایرانی است که افق جدیدی در ارتباط تمدنی ایران و شرق باز کرد. دکتر مهدی رهبر، باستان‌شناس، پژوهشگر و حفاظت‌گر آثار تاریخی است که یافته‌های تحقیقاتی او از دوره‌های ساسانی راهگشای مسائل مهم باستان‌شناسی بود. دکتر محمدمنصور فلامکی، پیشکسوت مرمت و مؤسس نخستین گروه آموزش عالی مرمت دانشگاه تهران است. مرمت آثار و اشیای تاریخی، مدیریت طراحی مرمت شهری در مناطق مختلف ایران و همکاری مؤثر در مرمت بیش از صد بنای تاریخی بویژه اصفهان از سوابق مهندس احمد منتظر است. مهندس بهروز وجدانی، پژوهشگر موسیقی و پیشکسوت میراث فرهنگی است که اقداماتش برای ثبت موسیقی ایرانی در فهرست میراث ناملموس جهانی از جمله پرونده موسیقی بخشی‌های خراسان و دوتار در یادها خواهد ماند.
این شخصیت های ارزشمند، هشت پیشکسوت حوزه تمدنی ایران هستند که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در سومین نکوداشت مفاخر میراث‌فرهنگی از آنها تقدیر کرد.

 ادای احترام به تمدن
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تجلیل از بزرگان حوزه میراث‌فرهنگی را تجلیل و ادای احترام به تمدن، فرهنگ و ریشه‌ها دانست و در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی گفت: رئیس‌جمهور شهید بر برگزاری این همایش و تداوم آن تأکید داشت. می‌توان گفت که پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک در شخصیت برجسته شهید رئیسی تجلی داشت و جای خالی او پر نمی‌شود.
عزت‌الله ضرغامی گفت: ریشه اصل است، اگر رویش جدیدی شکل می‌گیرد این رویش‌ها اتصال به ریشه دارد. اگر ریشه قطع شود، رویش جدیدی نخواهیم داشت. ریشه‌ها را باید حفظ کنیم. این اقدام و این مراسم در حقیقت افزایش سواد میراثی جامعه، توجه دادن نسل جوان، تکریم از شخصیت‌های ارزشمند و در اصل پاسداشت ریشه‌هاست. ضرغامی حمایت‌های آیت‌الله رئیسی از تمام حوزه‌های این وزارتخانه را یادآور شد و گفت: در سفری به تخت جمشید، یکی از کارکنان این مجموعه که چند ماه حقوق نگرفته بود، به رئیس‌جمهور اعتراض کرد. ۲۰ سال حقوق همکاران پایگاه‌های ما با مشکل پرداخت می‌شد اما در سفر شهید رئیسی به استان فارس و اعتراض آن کارمند، تذکر جدی دادند که حقوق کارکنان حتی یک روز نباید عقب بیفتد. با دستور ایشان دو سال است که مشکل برطرف شده است.
ضرغامی به چند برابر شدن اعتبارات مرمت اشاره کرد و البته این افزایش را کافی ندانست و گفت: فقط برای فنس کشیدن تپه‌ها و محوطه‌های تاریخی ۴ هزار میلیارد تومان نیاز است. آثار تاریخی برای این است که بازدیدکنندگان از ظاهر به باطن دست پیدا کنند. ضرغامی به تأکید رهبر معظم انقلاب روی معرفی آثار تاریخی اشاره کرد و افزود: برخی، این‌ها را متوجه نیستند و دوقطبی‌هایی بین ایران قبل از اسلام و بعد از اسلام ایجاد می‌کنند اما رهبری جلوی دوقطبی‌ها را می‌گیرند. وی با قدردانی از تشکیل خانه چهره‌های ماندگار میراث‌فرهنگی گفت: در این خانه باید بدون در نظرگرفتن خط‌ بندی‌های سیاسی، پیشکسوتان دورهم جمع شوند. گاهی ممکن است برخی حوزه‌ها با سیاست پیوند داشته باشند و خط و ربط سیاسی پیدا کنند اما باستان‌شناسی حوزه صادقانه‌ و بی‌طرفانه‌ است.

معرفی الگوها
علی دارابی، قائم مقام وزیر میراث‌فرهنگی هم  برگزاری سه دوره همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار حوزه میراث‌فرهنگی را از اقدامات ماندگار حوزه میراث‌فرهنگی در دولت سیزدهم دانست. سپس با طرح پرسش «چرا باید همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار را برگزار کنیم؟» پاسخ داد: زیرا برگزاری این همایش، تجلیل و تکریم مقام انسانیت است و انسان تاج خلیفةالله بر سر دارد. او درباره دومین دلیل گفت: اگر ایران بزرگ را دوست داریم برای این است که فرهنگ و تاریخ و تمدن دارد و در هرجای این سرزمین میراث‌فرهنگی ملموس و ناملموس به چشم می‌آید. ابن خلدون می‌گوید همه فقها ایرانی بودند. شاهنامه از تداوم تاریخی ایران با صدای بلند سخن می‌گوید. معاون میراث‌فرهنگی هدف از برگزاری این همایش را معرفی الگوها و اسوه‌ها، تکمیل زنجیره استادی و شاگردی خواند.

جستجو
آرشیو تاریخی