واکنش سخنگوی دولت به ادعاهای نخ‌نما شده برخی نامزدها:

سال‌ها با FATF سر کار بودند و حالا طلبکار شدند

با داغ‌تر شدن تنور انتخابات، جریان غربگرای داخلی در پروژه‌ای نخ‌نما شده، باز هم رستگاری مردم ایران را مشروط به کنار آمدن با غربی‌ها دانستند. اخیراً محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه دولت حسن روحانی که حالا در قالب مشاور و همراه مسعود پزشکیان فعالیت می‌کند، در برنامه میزگرد سیاسی نامزد اصلاح‌طلبان مدعی شد که افزایش فروش نفت ایران به دلیل تساهل و تسامح بایدن در قبال ایران انجام شده و ربط چندانی به عملکرد دولت سیزدهم ندارد. ادعای دیگری که این روزها مطرح می‌شود، این است که رفع تحریم‌های امریکا و تعامل کشورهای دنیا با جمهوری اسلامی ایران، در گرو پذیرش FATF توسط ایران است. این ادعاها درحالی است که دولت سیزدهم به ریاست آیت‌الله رئیسی بدون پذیرفتن سازکارهای تعیین شده از سوی غربی‌ها، توانست اقدامات مناسبی را در جهت بی اثر کردن تحریم‌های امریکا انجام دهد.  چه آنکه علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت نیز روز گذشته در اجلاس فرهنگیان مشهد با اشاره به تکرار ادعاهای نخ‌نما شده اظهار کرد: در همان دوره قبل اینستکس یعنی سازکار نفت در برابر غذا و دارو را با دیپلماسی التماسی پذیرفتند، نه تنها هیچ اثر مثبتی نداشت، بلکه بعد از عدم موفقیت، خلق نقدینگی و تورم بالا ایجاد کرد. امروز می‌گویند که ترامپ نمی‌گذاشت نفت بفروشیم ولی بایدن گذاشت؛ ۹ ماه با ریاست‌جمهوری همان فرد فعالیت کردند ولی باز هم نتوانستند نفت بفروشند.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تجویز نسخه FATF  توسط جریان غربگرا گفت: همان کسانی که مسئولیت داشتند و به‌جای پاسخگو بودن طلبکار هستند، می‌گفتند تا FATF پذیرفته نشود، نمی‌توان واکسن وارد کرد.
 
پیدا و پنهان  FATF
جریان غربگرای داخلی در حالی رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی کشور را عدم پذیرش توصیه‌های fatf اعلام می‌کند که تقریباً 9 سال قبل و با امضای علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد دولت یازدهم، جمهوری اسلامی ایران تعهد داد که بندهای FATF  را اجرا کند و در همین راستا 39 بند از 41 بند مشخص شده در FATF توسط ایران اجرایی شده است. 2 توصیه الزام‌آور باقی مانده نیز لوایح الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو (کنوانسیون مبارزه با جرایم سازمان‌یافته فراملی) و CFT (کنوانسیون مقابله با تأمین مالی تروریسم) است. پیوستن ایران به این کنوانسیون‌ها در تضاد با سیاست‌های منطقه‌ای کشورمان بود. چرا که از نظر FATF گروه‌های مقاومت اسلامی منطقه در لیست تروریستی غرب قرار دارند و بر مبنای همین موضوع، ایران از بازیگری در منطقه منع می‌شد.عملیات وعده صادق ایران در هدف قرار دادن عمق سرزمین‌های اشغالی و حمایت از محور مقاومت فلسطین نشان داد اقدام ایران در عدم پذیرش دو توصیه اخیر FATF تا چه میزان راهبردی بوده و از طرفی دیگر اصرار FATF بر الحاق ایران به دو کنوانسیون پالرمو و CFT چه اقدام هوشمندانه‌ای برای توقف فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان بوده است. نکته قابل توجه این است که ایران بیش از 90 درصد توصیه‌های الزام‌آور FATF را پذیرفته و درحال اجرای آن است. چه آنکه پس از برجام که سیاست ادغام در نظام مالی بین‌المللی با اشتیاق از سوی دولت روحانی دنبال شد، به دنبال اجرایی شدن توصیه‌های FATF توسط ایران، اشراف امریکا بر مبادلات بانکی کشورمان افزایش چشمگیری یافت و کانال‌های مبادلاتی‌مان آشکار شد. با این حال جریان غربگرا معتقد است که ایران توصیه‌های FATF را نپذیرفته است!

جستجو
آرشیو تاریخی