مناظره سوم با موضوع مسائل فرهنگی و اجتماعی، دیدگاه نامزدها را شفاف‌تر کرد

بحث داغ درباره سبک زندگی، فرهنگ و اینترنت

مناظره سوم 6 نامزد انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، با محوریت مسائل فرهنگی و اجتماعی، شب گذشته در ساختمان شیشه‌ای صدا وسیما برگزار شد. در این دور از مناظرات ابتدا پرسش‌ها مطرح شد و سپس از نامزدها درخواست می‌شد که در فرصت چهار دقیقه پاسخ و دیدگاه خود را مطرح کنند. در دور نخست، پرسش‌ها حول سبک زندگی، خانواده، زنان و حجاب بود. در مرحله بعد نوبت به طرح پرسش‌ها درباره اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و فضای اجتماعی و درنهایت پرسش‌های ناظر بر مسأله حکمرانی مطرح شد. نکته مهم در این دور از مناظره‌ها این بود که نامزدها در اصول، با یکدیگر مشترک بودند، اما در شیوه انجام کار یا در ابزارهایی که برای تحقق اهداف تعیین شده برای موضوعات مختلف با یکدیگر اختلاف نظر داشتند. به عنوان مثال، در حوزه خانواده و زنان، هر شش نامزد هم بر اولویت بودن خانواده، نقش زنان در خانواده و ضرورت حمایت اقتصادی از این واحد بنیادی جامعه تأکید داشتند. یا در حوزه حجاب و عفاف، تقریباً همه نامزدها بر حجاب و عفاف تأکید داشتند، اما درباره چرایی بروز بی‌حجابی یا کم حجابی و چگونگی مواجهه با این مسأله، اعم از اینکه مواجهه سخت باشد یا نرم، اختلاف نظر داشتند. آنچه می‌خوانید، گزارش کوتاهی است از این رویداد سیاسی که با موضوع فرهنگی برگزار شد.

زن و حجاب از دیدگاه نامزدها
در حوزه زنان، مصطفی پورمحمدی با طرح این سؤال که آیا زنان به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند، گفت: هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنان را باور نداریم، چگونه انتظار داریم آنان سبک زندگی ما را بپذیرند؟ پورمحمدی با بیان اینکه عده‌ای زبان اعتماد و رضایت را با زبان تهدید و باتوم اشتباه گرفته‌اند، تأکید کرد: نمی‌شود با خشونت و تحمیل با زن رفتار کرد.
محمدباقر قالیباف، شکل‌گیری ایران قوی را در گرو خانواده قوی دانست و گفت: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم، اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. وی اعلام کرد: قول می‌دهم در دولت «خدمت و پیشرفت» اینکه زنان در دوراهی «زن خانه دار» باشند یا اینکه در جامعه حضور پیدا کنند؛ بدون شک باید زمینه حضور هر دو را برای زنان فراهم کنیم تا خودشان انتخاب کنند.
 مسعود پزشکیان هم در فرصت خود، ریشه مسائلی را که درباره زنان مطرح می‌شود در مدرسه دانست و اظهارکرد: این بچه‌ها، دختران و خانم‌ها را ما تربیت کرده‌ایم نه بیگانگان؛ به جای اینکه خودمان را نقد کنیم که چرا این اتفاق افتاده است، در بیرون برخوردهایی با دختران می‌کنیم که نمی‌توان پذیرفت. وی با انتقاد از معطل ماندن رسیدگی به لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار، گفت: ما همچنان نتوانستیم جایگاه زنان را درست کنیم.
سعید جلیلی هم با اشاره به اینکه بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب، مرهون زنان است، اظهارکرد: علت تمرکز دشمن در سال‌های اخیر روی مسأله زنان، این است که آنان زنان را یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران می‌دانند. وی با بیان اینکه آن چیزی که خیلی از زنان ما از آن نگران هستند این است که چرا این نقش و موقعیت زن و نقش‌آفرینی او سانسور می‌شود؟ گفت: امروز زن در عرصه‌های مختلف باحجاب و با عفت و باحیا یک نمونه دقیق و مؤثر را به جهان نشان می‌دهد.
قاضی‌زاده هاشمی هم با بیان اینکه امروز باید میدان‌دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم، اظهارکرد: زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت‌هاست؛ حق هم دارند.
علیرضا زاکانی با اشاره به اینکه «دولت خدمت» اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است، گفت: در بسته رفاه (دولت خدمت) مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود. وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست. در فرصت چهاردقیقه دوم هم، مصطفی پورمحمدی با بیان اینکه بخش بزرگی از جامعه سبک‌های متفاوتی دارد که بیشتر به خاطر لج‌بازی و اعتراض است، گفت: نمی‌شود بی‌برنامه و فقط با روش‌های تند با این مسأله برخورد کرد. وی وعده داد که درصورت انتخاب شدن، لایحه عفاف و حجاب را از مجلس پس می‌گیرد.
محمدباقر قالیباف، بدپوششی و بی‌حجابی را آفت خانواده و جامعه دانست و درعین حال به اقدامات و تسهیلات خود برای زنان در دوره مدیریت شهری اشاره کرد. مسعود پزشکیان هم با تأکید بر اینکه از نظر اعتقادی با هرگونه زورگویی یا برخورد خشن با هر انسانی مخالفم، تصریح کرد: ما باید نگاه‌مان را نسبت به زنان  تغییر دهیم و به آنان نگاه درجه2 نداشته باشیم. سعید جلیلی با اشاره به اینکه چند میلیون زن سرپرست خانوار داریم که علاوه بر نقش مادری، جای کس دیگری را پر می‌کنند، گفت: دولت برای خانواده باید برنامه داشته باشد. طرح‌هایی مثل سفر و سبد غذایی داریم که برای تقویت خانواده است. قاضی‌زاده هاشمی هم گفت که بانوان خواهان اجازه رشد هستند. وی اضافه کرد: متأسفانه فقط مدارس را جدا کردیم. در حالی که بخش‌های دیگر مانند مشاغل دیجیتال را باید جداسازی و متناسب‌سازی کنیم.
زاکانی هم با طرح این پرسش که چرا ظرفیت عظیم جامعه زنان مورد غفلت قرار گرفته است، ادامه داد: آقایان پزشکیان و پورمحمدی و دوستان ایشان که از دهه 1360 تا دهه 1390 کشور را اداره می‌کردند باید پاسخ بدهند که چرا برای بانوان کار نکردید؟ وی گفت که دختران و زنان، فرصت هستند و می‌توان تبعیض مثبت به کار گرفت.
دور دوم؛ حکمرانی فضای مجازی
بخش دوم سومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع حکمرانی فضای مجازی پیگیری شد.
«برنامه شما برای شبکه اینترنت داخلی چیست؟»، «چه برنامه‌ای برای نظارت بر فضای مجازی بدون ایجاد محدودیت برای کسب و کارهای آنلاین دارید؟»، «برنامه شما برای ساماندهی فضای مجازی چیست؟»، «سیاست شما برای مواجهه با فیلترینگ بویژه شبکه‌های اجتماعی پرمخاطب چیست؟» و «چقدر به ابعاد سواد مجازی توجه دارید؟» سؤالاتی بود که هر یک از نامزدها باید به آن پاسخ می‌دادند.
مصطفی پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم با انتقاد از فیلترینگ فضای مجازی اظهار کرد: راهکار این نیست که ما برای مقابله با آسیب‌ها که بسیار هم نگران‌کننده است و همه ما را آزار می‌دهد خودمان را از فرصت‌ها محروم کنیم.
محمدباقر قالیباف نیز همچون پورمحمدی به انتقاد از اعمال فیلترینگ در فضای مجازی پرداخت و گفت: با موضوع فیلترینگ مخالفم چون خطرات و فساد زیادی به دنبال دارد. فضای مجازی یک فرصت برای ما است البته ما در شرایطی تصمیمی گرفته و بعد آن را تبدیل به تهدید می‌کنیم.
مسعود پزشکیان نیز در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم این مناظره با بیان اینکه با اعمال فیلترینگ بسیاری از مشاغل را از دست داده‌ایم اظهار کرد: بسیاری از افرادی که از طریق فضای مجازی امرار معاش می‌کردند با اعمال فیلترینگ زندگی‌شان به هم ریخت و میلیون‌ها انسان با این اقدامی که انجام شد تحت تأثیر قرار گرفتند.
سعید جلیلی دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری نیز درباره دیدگاه خود در زمینه حکمرانی فضای مجازی، اظهار کرد: ایجاد پیام‌رسان‌های داخلی مثل بله، روبیکا، سروش، ایتا، نشان، بلد، اسنپ، تپسی، کافه بازار و باد صبا کار بزرگی بود که در موضوع فضای مجازی برخورد فعالانه داشتند.
قاضی‌زاده هاشمی نیز در فرصت ۴ دقیقه اول بخش دوم سخنان خود اظهار کرد: رشد اینترنت کشور به دلیل استفاده از فیلترشکن مطلوب نیست. چون فیلترشکن‌ها سرعت را کاهش می‌دهند. سیاست محدودیت ما نیز مؤثر نبوده و تلگرام تا ۴۰ میلیون مشترک در ایران دارد.
علیرضا زاکانی در بخش اول از مرحله دوم مناظره تلویزیونی گفت: هیچ ملت و دولتی نیست که درک درستی داشته باشد و سرزمین و افکار عمومی خودش را در اختیار بیگانگان بگذارد. صیانت موضوعیت دارد اما فیلترینگ خیر.
در بخش دوم دور دوم نیز مصطفی پورمحمدی گفت: ما آخوندها و شیخ‌ها که همیشه چرخ زیرین آسیاب هستیم و همیشه پاسخ همه مشکلات کشور را می‌دهیم و پایش هم ایستاده‌ایم و به دستاوردها افتخار می‌کنیم که ملی و ارزشمند است اما قرار نیست توجیه یا ماستمالی کنیم.
محدباقر قالیباف نیز با بیان اینکه مبنای کار ما در دولت «پیشرفت و خدمت» هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی در تمام عرصه‌ها به خصوص مسائل اقتصادی است، گفت: متأسفانه در سه حوزه هوشمندسازی، شفاف‌سازی و مردمی‌سازی موفق نبودیم و پراکنده کاری داشتیم.
مسعود پزشکیان نیز در بخش دوم صحبت‌های خود گفت: باید یک نظرسنجی از مردم انجام شود و ببینیم که آیا آنها از کار مسئولان رضایت دارند یا نه؟ همچنین از زنان و دختران نظرسنجی شود ببینیم آیا اوضاع خوب است یا نه یا اینکه فقط یک عده‌ای بد هستند؟
سعید جلیلی نیز در بخش دوم صحبت‌های خود اظهار کرد: ۹۶‌درصد روستاها اینترنت دارند. دولت برای ۴۰ درصد خانواده‌های شهری امکان فیبرنوری فراهم کرده است. اینها زحمات ارزشمند دولت شهید رئیسی است.
قاضی‌زاده هاشمی نیز در بخش دوم صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر فیلترینگ را برداریم و بسترهایمان را به پیام رسان‌های خارج ببریم و آنان حساب‌های ما را بستند چه باید کنیم؟ اگر کلاهبرداری از مردم انجام شد چه کنیم؟ دیدیم که اینان با عکس حاج قاسم، قهرمان ملی ما چه کردند. مکرون نیز گلایه از اینترنت امریکایی دارد.
علیرضا زاکانی نیز در بخش دوم صحبت‌های خود اظهار کرد: اگر قرار باشد کسی درباره فیلترینگ صحبت کند، آن فرد نباید جناب آقای پورمحمدی باشد که خودش در دوره تصدی‌اش یکی از عوامل فیلترینگ بود. اجازه نمی‌دهم حق آقای رئیسی در توسعه اینترنت شهید شود. کارهایی که روحانی نکرد، دولت رئیسی انجام داد و توسعه داد.

جستجو
آرشیو تاریخی