صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبـــار

 سرپرست ریاست جمهوری تأکید کرد
کوچک‌ترین تعلل در خدمت‌رسانی
به مردم ممنوع
سرپرست ریاست جمهوری روز گذشته در نشست هیأت دولت، تلاش برای رفع مشکلات مردم را تکلیفی قانونی و شرعی برای همه مدیران دستگاه‌های اداری و اجرایی کشور و همچنین انتظار بحق رهبری دانست و از مسئولان دستگاه‌های مختلف خواست ضمن تبیین دستاوردها و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مربوط به خود در این ایام، اجازه ندهند به هیچ عنوان کوچک‌ترین تعلل و خللی در مسیر خدمت‌رسانی به مردم ایجاد شود.
مخبر همچنین ضمن گرامیداشت یاد رئیس جمهور شهید و همراهانش تصریح کرد: برگزاری باشکوه مراسم اربعین شهدای خدمت در حقیقت تجلیل از تلاش‌ها، خدمات و زحمات شبانه‌روزی رئیس جمهور شهید به عنوان مدیر انقلابی و تراز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است.
پیش از سخنان مخبر، رئیس کل بانک مرکزی ضمن ارائه گزارشی از رشد اقتصادی کشور در دولت مردمی سیزدهم گفت‌: در سال 1402 نرخ رشد تولید ناخالص ملی به قیمت پایه 4.5 درصد، به قیمت بازار 5 درصد و بدون نفت 3.6 درصد بوده است که در مقایسه با سال قبل نیز شاهد افزایش بوده‌ایم و این مسأله نشان می‌دهد برخلاف برخی تحلیل‌های منفی از گزارش بانک جهانی درباره رشد اقتصادی ایران، این رشد بدون توقف ادامه داشته است. فرزین در ادامه با ارائه آماری از رشد اقتصادی کشورهای منطقه بر اساس گزارش بانک جهانی، از جمله در ترکیه 4.5 درصد، مصر 3.8 درصد، روسیه 3.6 درصد، اردن 2.6 درصد، آذربایجان 1.1 درصد، پاکستان منفی 0.2 درصد، عربستان منفی 0.9 درصد و عراق منفی 2.9 درصد تصریح کرد: بر اساس همین گزارش جمهوری اسلامی ایران با رشد 5 درصدی بالاترین نرخ رشد را در منطقه داشته که قابل توجه است.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه به جزئیات گزارش رشد 5 درصدی اقتصاد کشور در بخش‌های مختلف از جمله رشد 10 درصدی صنعت نفت، رشد 6.5 درصدی بخش صنایع و معادن و رشد 0.2 درصدی بخش کشاورزی اشاره کرد و افزود: نرخ رشدی که محقق شده حاصل تلاش تمام وزرا و مدیران دولت مردمی در کشور و بخشی دیگر نیز حاصل سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی بوده است که جا دارد از همه همکاران در دولت مردمی صمیمانه تشکر کنیم.

در نشست مشترک سخنگوی دولت
و برخی اعضای کابینه مطرح شد
از پوشش فیبر نوری برای 8 میلیون خانوار تا استخدام 341 هزار نفر در دولت
نشست مشترک سخنگوی دولت، وزیر ارتباطات و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با موضوع ارائه عملکرد ۱۰۰۰ روزه خدمت برگزار شد.

گزارش وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات
زارع‌پور در این نشست گفت: «پوشش فیبر نوری را برای هشت میلیون خانوار فراهم کردیم. ۴۰ درصد شهرها تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفتند. در ۶۰۰ شهر با شهرداری‌ها توافق کردیم که کار عملیاتی در ۴۰۰ شهر در حال انجام است و در بیش از ۱۵۰ شهر کار تمام شده است. شنبه به خراسان شمالی سفر خواهم داشت و فیبر نوری کل استان افتتاح خواهد شد. برنامه ما این بود تا پایان ۱۴۰۴ پوشش ۱۰۰ درصدی فیبرنوری در شهرها را شاهد باشیم که ان شاءالله اتفاق خواهد افتاد. ظرفیت شبکه انتقال کشور را از ۳۱.۵ ترابیت بر ثانیه به ۶۴ ترابیت بر ثانیه افزایش دادیم. تعداد سایت‌های نسل پنجم ۲۰۰ برابر شده است و سرعتی که می‌دهد تا هزاربیت بر ثانیه است. تعداد سایت‌های نسل ۴ و ۴.۵ بیش از ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است. آبان ۹۸ اینترنت بین‌الملل دو هفته قطع شد و کل سرویس‌های داخلی دچار اختلال شد اما در مهر ماه ۱۴۰۱ که با توجه به مصوبات نهادهای امنیتی به ما گفته شد اینترنت قطع شود، ما اجازه ندادیم اینترنت در دولت سیزدهم به طور کامل قطع شود؛ اتفاقی که در دولت گذشته افتاد. در دولت سیزدهم تنها اینترنت همراه در ساعاتی در روز قطع شد و هیچ گونه از سرویس‌های داخلی قطع نشد. این تفاوتی است که این دولت با دولت قبل داشت. هیچ گاه کار مردم را لنگ نگذاشتیم.
در حوزه فضایی یک تحول اتفاق افتاد، ما ۱۲ پرتاب در کمتر از ۲ سال و نیم داشتیم، اولین پرتاب دی ماه ۱۴۰۰ بود و آخرین پرتاب هم اسفند سال گذشته. به فضل الهی ۲ پرتاب دیگر هم تا پایان دولت برنامه‌ریزی کردیم، انشاالله بتوانیم رکورد را بشکنیم.»

گزارش رئیس سازمان اداری و استخدامی
همچنین لطیفی در گزارش خود اعلام کرد: «دولت قریب به شش هزار خدمت را به مردم ارائه می‌دهد که این خدمات باید شناسنامه دار شوند. ۵۲۷۸ خدمات قابل الکترونیکی شدن هستند، ما در خدماتی که به صورت الکترونیکی و هوشمند می‌توانیم ارائه دهیم نباید مردم را معطل کنیم. مراجعه حضوری به دستگاه اجرایی هزینه ترافیک و وقت دارد و گاهی منجر به فساد می‌شود. دولت باید به سمتی برود که اندازه یک آیکون روی گوشی مردم شود و هفت روز هفته بتوانند خدماتشان را دریافت کنند. ۱۰ اقدام کلیدی در حوزه بهره وری صورت گرفته است. رشد متوسط شاخص بهره وری در دولت سیزدهم ۴.۳درصد بوده است درحالی که در دهه ۹۰ منفی ۰.۸ درصد بوده است. بیشترین رشد در حوزه ارتباطات و اطلاعات و نفت و گاز بوده است. مجوز استخدام برای ۳۴۱ هزار و ۲۲۸ نفر در دولت سیزدهم صادر شد. در این سه سال ۳ آزمون فراگیر و ۱۸ آزمون اختصاصی دستگاه‌ها برگزار شده است. برای جذب نخبگان با همکاری بنیاد ملی نخبگان مسیر ویژه‌ای تهیه کردیم.»

جستجو
آرشیو تاریخی