صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود و یک - ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

دومین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری امشب برگزار می‌شود

جدال داغ نامزدها بر مدار مقوله عدالت

امشب دومین مناظره نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌شود؛ مناظره‌ای که پیش‌بینی می‌شود متأثر از مواضع و سخنان نامزدها و مشاورانشان در دو روز اخیر بر خلاف مناظره اقتصادی اول به صحنه مجادله‌ای جدی میان نامزدها تبدیل شود که محور اصلی آن رویکرد‌های متفاوت در قبال سیاست خارجی و چگونگی مواجهه با کشورهای غربی و تحریم‌های ظالمانه‌شان است.
اگر چه اظهارات روز سه‌شنبه جواد ظریف که از جایگاه مشاور در میزگرد سیاسی مسعود پزشکیان حضور یافته بود، موضوعی بود که از سوی دیگر نامزدهای ریاست جمهوری چهاردهم بی‌پاسخ نماند و هر یک به نحوی به مواضع مطرح شده از سوی ظریف پاسخ دادند؛ با این حال به نظر می‌رسد که این تقابل دیدگاه‌ها در مناظره های امشب و فرداشب ادامه خواهد یافت.
وجه دیگر آنچه در فرصت یک هفته باقی مانده به پایان مهلت قانونی تبلیغات انتخابات به چشم می‌آید، عزیمت نامزدها از اتکا به تبلیغات و برنامه‌های تلویزیونی پیش‌بینی شده به سمت حضور در میان مردمان شهر و روستا و نیز همنشینی با اقشار مختلف مردم در گردهمایی‌های صنفی و اجتماعی است؛ اقدامی که فرصت رو در رو شدن نامزدها را با خواست‌ها و مطالبات اصلی جامعه ایجاد می‌کند و می‌تواند در دعوت از مردم به مشارکت گسترده‌تر در تعیین سرنوشت‌شان مؤثر باشد. با این حساب مناظره امشب در پایان روز پرهیاهوی کاندیداهایی که بعضاً از سفرهای استانی‌شان خود را به استودیو محل برگزاری مناظره می‌رسانند، مناظره‌ای خواهد بود که می‌تواند بازتاب‌دهنده واقعی پاسخ نامزدهای نشستن بر کرسی عالی‌ترین مسئول اجرایی کشور به مطالباتی باشد که کشوری به وسعت و پیشینه ایران پیش رویشان گذاشته است. گفتنی است، روز گذشته پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما از برگزاری قرعه‌کشی چهار مناظره باقی‌مانده با حضور نمایندگان نامزدها و نهادهای مجری و ناظر انتخابات خبر داد. بر اساس قرعه‌کشی انجام‌شده  در مناظره دوم، قاضی‌زاده هاشمی، قالیباف، پورمحمدی، زاکانی، پزشکیان و جلیلی به ترتیب بر صندلی‌های شماره 1 تا 6 خواهند نشست تا درباره موضوع «خدمات‌رسانی عدالت‌محور دولت» به بحث با یکدیگر بپردازند.  جبلی در واکنش به برخی انتقادات مطرح شده نسبت به مناظره اول هم گفت: برنامه مناظره، پرمخاطب‌ترین برنامه تبلیغاتی انتخابات است؛ به دیدگاه همه احترام می‌گذاریم.

 

قالیباف در گفت‌و‌گوی ویژه خبری:
قانون اقدام راهبردی دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد

محمدباقر قالیباف که شامگاه سه‌شنبه در برنامه‌های تلویزیونی «بدون تعارف» و «گفت‌و‌گوی ویژه خبری» شرکت کرده بود، روز گذشته نیز در همایشی تحت عنوان «زنان پیشران پیشرفت ایران» حضور یافت و سپس در نخستین برنامه سفر استانی‌اش به استان کرمان سفر کرد. او در گفت‌و‌گوی تلویزیونی و در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه دولت روحانی و مشاور پزشکیان گفت: اینکه می‌گویند «قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها، مانع رفع تحریم است» اصلاً درست نیست، این قانون دست مذاکره‌کننده‌ها را پر کرد. بخش دیگری از اظهارات این نامزد ریاست‌جمهوری در برنامه‌های تبلیغاتی‌اش به قرار زیر است:

  یکی از بخش‌های مهم کشور کشاورزی است و به صورت مستقیم ۴ میلیون شغل در این بخش وجود دارد و در حوزه امنیت غذایی، کشاورزی بحث بسیار مهمی برای کشور است و نوسازی و مدرن‌سازی صنعت کشاورزی ضروری است.
  این موضوع مهم است که دولت متولی باشد، اما دخالت‌های بی‌مورد نداشته باشد.
  اولویت اساسی ما در سیاست خارجی رفع تحریم‌هاست. اگرچه ما بخش خنثی‌سازی تحریم داریم که به ظرفیت‌های درونی ما بازمی‌گردد.
  باید سیاست جبرانی داشته باشیم که فاصله بین تورم و حقوق ثابت را جبران کنیم.
  جنس اصلاح بورس از جنس زمانی در بازه ۳ روز و سه ماه نیست بلکه برای اصلاح آن باید روندها طی شود.
  زنان ما در جایگاه مدیریتی هیچ فرقی با مردان ندارند و نباید در این حوزه تبعیض وجود داشته باشد و تنها تبعیضی که باید اعمال شود، مقدم بودن زنان سرپرست خانوار در بخش‌های مختلف است.

 

جلیلی در جمع مردم استان البرز:
مدعیان مذاکره حتی یک تحریم ترامپ را نتوانستند  لغو کنند

سعید جلیلی نامزد انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم که در ادامه حضور میدانی خود به شهرهای کرج و شهریار سفر کرده بود روز گذشته پس از نشست با جمعی از اساتید کشور در دانشگاه تهران در سالن یکی از ورزشگاه‌های تهران با جمع قابل توجهی از زنان و دختران دیدار کرد. جلیلی در برنامه دیدار در مصلای کرج که ساعتی پس از اظهارات ظریف در میزگرد سیاسی پزشکیان برگزار شد به این اظهارات واکنش نشان داد. جلیلی در حاشیه این نشست نیز با استقبال پدر شهید مدافع امنیت سید روح‌الله عجمیان و خانواده او وارد مصلای کرج شده بود. بخشی از سخنان این نامزد ریاست جمهوری در برنامه‌های انتخاباتی‌اش به قرار زیر است:

  شنیدم امروز فردی گفته است بایدن خودش اجازه داد تا ما نفت بفروشیم، پس چرا در آن ۹ ماهی که دولت بایدن با شما همزمان شد کاری نکردید؟ طرف غربی سال ۹۷ به صراحت اعلام کرد که در ازای تمام توافق‌ها راهبرد فشار حداکثری را اعمال می‌کند و اعلام کرد که نه تنها امریکا بلکه هیچ کشوری حق ندارد از ایران نفت بخرد.
  اگر برای دانشگاه مأموریت تعریف شود، بودجه‌ای که در تشکیلات دیوان سالاری به هدر می‌رود و نتیجه هم نمی‌دهد، می‌تواند در اختیار دانشگاه‌ها قرار بگیرد که قطعاً جواب خواهد بود.
  بیش از اینکه دانشگاه به دولت نیاز داشته باشد، دولت به دانشگاه نیاز دارد؛ حتماً عده‌ای در مقابل تغییر تشکیلات و سپردن کار به دانشگاه‌ها مقاومت خواهند کرد.
  فناوری‌های جدید در حال تغییر قدرت‌هاست؛ اگر در فناوری عقب بیفتیم از دنیا و مناسبات جدید جا خواهیم ماند؛ اگر ما امروز در برخی عرصه‌ها تصمیمات مناسب نگیریم، نه چهار سال بلکه چهل سال عقب خواهیم افتاد.

 

پزشکیان در جمع فرهنگیان:
اهل دعوا نیستم ولی زیر بار زور هم نمی‌روم

مسعود پزشکیان نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری صبح دیروز در جمع مردم اصفهان حضور یافت ودرجریان خواسته‌ها و مطالبات آنان قرار گرفت.
پس از آن در تهران در همایش بزرگ فرهنگیان حامی خود شرکت کرد و بعد به همراه مشاورانش محمد فاضلی و محمد بهشتی پاسخگوی کارشناسان برنامه تلویزیونی میزگرد فرهنگی شد. بخشی از سخنان پزشکیان در این برنامه‌های انتخاباتی به این قرار است:

  خشک شدن زاینده رود، فرو نشست زمین و آلودگی هوا مشکلات بزرگی هستند اگر در آینده نتوانیم آنها را حل کنیم تصور نمی‌کنم بتوان در اصفهان و یا  دردیگر شهرهای بزرگ زندگی کرد.
  نخواهیم گذاشت دانشجو را به خاطر داشتن عقیده خاص بیرون کنند، اجازه نخواهیم داد استاد را به‌خاطر فکرش بازنشسته کنند. اجازه نخواهیم داد حق دیگر مذاهب و قومیت‌ها نادیده گرفته شود.
  من می‌توانم جواب حرف‌های غیرمنطقی نامزدها را بدهم. من اهل دعوا نیستم ولی زیر بار زور هم نمی‌روم.
  معلمان نباید غیر از شغل معلمی دغدغه دیگری داشته باشند، از این رو قول می‌دهم تا جایی‌که بتوانم وضعیت معیشتی معلمان را درست کنم. ما با هم می‌توانیم این مملکت را درست کنیم.
  مشکل «نسل زد» ما هستیم. چون تغییر نکردیم. اصلاً چرا باید نسلی جدا از ما درست شود. با این بچه‌ها باید دوست شویم و مشکلات‌شان را حل کنیم.
  پذیرش اینکه مردم گرفتار تورم باشند را ندارم. با وحدت و انسجام می‌توانیم مملکت را درست کنیم. شما می‌توانید من را به‌عنوان یک مطالبه‌گر به دولت بفرستید. نفرستید زندگی عادی خودم را خواهم داشت و دعاگوی شما خواهم بود.

 

پورمحمدی در میزگرد فرهنگی:
نبایدتفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ سایه بیندازد

حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی که عصر روز سه‌شنبه در میزگردهای فرهنگی به پرسش‌های کارشناسان پاسخ داده بود از فرصت شبکه‌های اجتماعی برای موضع‌گیری و پاسخ به نظرات کاربران استفاده کرد.‌
پور محمدی همچنین روز گذشته پس از دیدار با حسن خمینی تولیت حرم امام(ره) با جمعی از طلاب حوزه علمیه قم نیز دیدار کرد. بخشی از اظهارات این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در مجموع این برنامه‌ها به قرار زیر است:

  نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر سایه بیندازد، نظامیان و امنیتی‌ها باید به بالندگی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کنند، اما این عرصه نباید در انحصار سیاسیون و امنیتی‌ها باشد.
  کف خیابان جای احترام و انضباط است، نه جای بگیر و ببند؛ جای رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست.
  از اینکه با افراد جناح‌های دیگر همکاری کنم ترسی ندارم؛ اگر به دنبال جناح‌بندی باشیم، نمی‌توانیم موفق شویم.
  نسل فعلی به درک جدیدتری از مفاهیم انقلاب نیاز دارد و ترجمه قوی‌تری از معارف دینی و انقلابی می‌خواهد.
  سعی می‌کنم در انتخابات وعده‌های امیدبخش و تحولی بدهم ولی وعده‌های غیرواقعی و نشدنی ندهم.
   سیاست خارجی یکی از موضوعاتی است‌ که‌ به‌طور جدی نیاز به وفاق ملی دارد. در عرصه‌ بین‌المللی باید دارای مواضع روشن و باوفاق باشیم. اگر چیزی را کشور قبول‌ و رهبری تأیید کرد، همه‌ باید حمایت کنیم و کسی‌ حق ندارد آن را تضعیف کند.
  راه تحول فرهنگی کشمکش و ابزار فیزیکی نیست و فرهنگ را کف خیابان نمی‌توان درست کرد. باید به زنان، دختران و پسرانمان احترام بگذاریم و بعد با آنان گفت‌وگو کنیم. ما مسئولیم چه کسانی را به میدان می‌فرستیم.

 

زاکانی در میزگرد اقتصادی:
اقتصاد باید از کمند ارز و دلار آزادسازی شود

علیرضا زاکانی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری که پس از سفر به تبریز در آذربایجان شرقی در برنامه میزگرد اقتصادی تلویزیون حضور داشت، با تأکید بر اینکه کشور نیاز به تحول دارد، گفت: اقتصاد باید ابتدا از کمند ارز و دلار آزادسازی شده و سپس ارزش پول ملی تقویت شود.‌ او در عین حال وعده داد که در مناظره امشب به سخنان مشاور سیاست خارجی پزشکیان پاسخ می‌دهد. بخشی از اظهارات زاکانی در این میزگرد اقتصادی به این قرار است:

  در تهران ساخت ۲۰۳ هزار واحد مسکونی را شروع کردیم. در تاریخ ایران این کار سابقه ندارد.
  بدون خنثی‌سازی نمی‌توان تحریم را ملغی کرد. به چین که رفتیم بسته‌ای را دنبال کردیم؛ هم مطالبات بلوکه شده گذشته را نقد کردیم و هم جذب سرمایه‌گذاری خارجی را انجام دادیم و هم تحریم‌ها را خنثی کردیم.
  طرح اصلاحی داریم که برق، گاز و بنزین را شامل می‌شود و قیمت‌ها تغییر نمی‌کند و حتی قیمت بنزین از ۳ هزار به هزار و ۵۰۰ تومان تغییر می‌کند. مابه‌ازای آن با طرح و ایده ما، عمده مردم سود می‌کنند که این سود هم توسط سرمایه خارج از حوزه اثرپذیری از تورم یعنی اعتبار طلا با مردم تسویه می‌شود.
  حوزه سیاست نباید در اقتصاد دخالت بیجا کند. دست و پای دولت در اقتصاد زیادی بلند شده است. کار را باید به کاردان سپرد و گلوگاه‌ها را برداشت.
  من ارز را دست بازار نمی‌دهم که هرچه تعیین کرد دنبالش بدوم. ارز را چند نرخی نمی‌کنم چراکه غلط است.
  زاکانی درباره قرارداد شهرداری تهران با چین هم توضیح داد: اطلاعاتی که به شما داده‌اند غلط است. در این بسته خرید از چین ۲۵۰۰ اتوبوس و ۱۰ هزار ون، ۲۷ هزار و ۵۰۰ تاکسی برقی است.

 

قاضی‌زاده هاشمی در میزگرد سیاسی:
عده‌ای برای تکیه زدن به قدرت، بحران می‌آفرینند

سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی نامزد انتخابات ریاست جمهوری که دیروز در برنامه میزگرد خبری با همراهی مشاورانش محمدرضا میرشمسی و صالح اسکندری به پرسش کارشناسان این برنامه پاسخ می‌گفت، در سخنانی بابیان اینکه تلاش کردیم با کسب اعتماد مردم خود و دوستان‌مان؛ به خودمان تکیه کنیم و جبهه جهانی ایجاد کنیم، به اظهارات روز سه‌شنبه ظریف پاسخ داد. بخشی از سخنان این نامزد ریاست جمهوری در این برنامه به قرار زیر است:

  غیر از اینکه می‌خواهیم منافع خود را حاصل کنیم، می‌خواهیم هویت خود را نیز حفظ کنیم و خلق قدرت کنیم تا به عنوان یک کشور دست دوم یا سوم شناخته نشویم.
  درحال حاضر دستاورد سیاست خارجی باید در موضوعات اقتصادی و خنثی‌سازی تحریم‌ها باشد.
  در دولت سیزدهم دیپلماسی عزتمندانه و عملگرا جایگزین دیپلماسی التماسی و متوهمانه شد.
  باید تبدیل به بازیگر اصلی اقتصادی در نظام جهانی شویم. باید به سمت تولید مشترک برویم. باید با گروه‌ها، اقوام و دولت‌های کشورهای همسایه منافع مشترک تعریف کنیم. تا وقتی امریکایی‌ها قدرت مسلط جهانی باشند، راهبرد آنان نسبت به ایران تغییر پیدا نمی‌کند. ایران و امریکا دو جهان‌بینی متفاوت دارند و منافعمان با هم درگیر است. اما باید به توازن برسیم و آنان ما را به عنوان قدرت قبول کرده‌اند. مذاکرات را نیز باید از طریق فرد ثالث ادامه دهیم.
  دولت شهید رئیسی اقتصاد را به نرخ دلار و تحریم بند نکرد.
  باید اعتیاد به تحریم را در طرف غربی از بین ببریم. باید ابزار تحریم را از دشمن بگیریم کما اینکه این کار را تاکنون انجام داده‌ایم. هیچ آرمانی غیر از ارتقای سطح اقتصاد و فرهنگ خانواده ایرانی نداریم.

جستجو
آرشیو تاریخی