صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

گزارش «ایران» از جمع‌آوری سگ‌های تهران

مشکلی در خصوص واکسن هاری نداریم

مهسا قوی‌قلب
خبرنگار

چند روزی است که خبر گازگرفتگی توسط سگ و در نتیجه آن مرگ چند کودک در شهرهای مختلف کشور در رسانه‌ها دست به دست می‌شود و موجب آزردگی خاطر و دلهره شهروندان سایر نقاط نیز شده است. از سویی دیگر، تقابل حامیان حیوانات با مسئولان شهرداری موضوع دیگری است که سبب شده شاهد حضور سگ‌ها در ساعات مختلف شبانه‌روز در سطح شهرها بویژه پارک‌ها و بوستان‌ها باشیم. حالا با موضوعی جدی مواجه هستیم، اینکه سگ‌ها حدود 18 سال عمر می‌کنند و در صورت جمع نشدن، در فواصل زمانی کوتاهی، آماری چندبرابری را به خود اختصاص می‌دهند و این امر می‌تواند مشکلات مختلفی برای شهر و شهروندان رقم بزند.

تمامی سگ‌ها قبل از واگذاری واکسینه می‌شوند
داوود گودرزی، مدیر اداره کنترل حیوانات مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران با اشاره به اینکه مشکلی درخصوص واکسن نداریم، به «ایران» می‌گوید: سگ‌هایی که توسط شهرداری جمع‌آوری می‌شوند، در نقاهتگاه نگهداری می‌شوند و درصورت واگذاری به عنوان مثال برای نگهبانی، توسط دامپزشک، واکسن هاری دریافت کرده و شناسنامه‌دار می‌شوند. در آخرین عملیات تزریق واکسن، در نقاهتگاه شهرری حدود یک‌هزار و 200 سگ واکسینه شدند. در طول دوسالی که در این شغل مشغول به کار هستم حتی یک قلاده سگ، توسط ما رها گزیده نشده است.

سگ‌های علامت‌دار توسط حامیان حیوانات علامت‌دار می‌شوند نه شهرداری
او در پاسخ به این شائبه که سگ‌های علامت‌دار یا به اصطلاح گوشواره‌دار، واکسینه نیستند و برای مردم می‌توانند خطرآفرین باشند، توضیح می‌دهد: متأسفانه این صحبت درست است، چرا که سگ‌های علامت‌دار توسط حامیان علامت‌دار شده‌اند و شهرداری حتی یک قلاده سگ را در سطح شهر رها نمی‌کند تا علامت‌دار باشد. در نتیجه سگ‌هایی که گوشواره دار هستند، واکسینه نیستند و توسط حامیان فقط علامت‌دار شده‌اند، چراکه برخی حامیان سگ‌ها با جلب دلسوزی مردم از آن‌ها پول گرفته و درآمدزایی می‌کنند. سگ‌هایی که به اصطلاح پلاک خورده هستند، حتی عقیم هم نشده‌اند، ما تست سونوگرافی روی این سگ‌ها انجام دادیم و متوجه شدیم، هیچ کدام عقیم
نیستند.

واکسن هاری انسان با حیوان فرق دارد
پس از اتفاقات تلخ اخیری که برای چند کودک افتاد، از آن جایی این کودکان واکسن هاری را تزریق کرده اما با وجود این فوت شده بودند، این سؤال اذهان عمومی را به خود مشغول کرد با توجه به بالا بودن قیمت واکسن‌ هاری در انسان، واکسیناسیون سگ‌ها واقعیت ندارد؟
مدیر اداره کنترل حیوانات مضر شهری سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در این باره توضیح می‌دهد: واکسن هاری که به انسان تزریق می‌شود با واکسنی که به سگ تزریق می‌شود، فرق دارد. واکسن هاری مخصوص سگ‌ها تنها یک دوز است ولی واکسنی که بعد از گازگرفتگی به انسان تزریق می‌شود، در سه دوز باید انجام شود. درحقیقت واکسنی که به سگ‌ها تزریق می‌شود، قیمت بالایی ندارد و با ارز دولتی تهیه می‌شود.
گودرزی درخصوص تعداد بالای سگ‌هایی که در سطح شهر وجود دارند نیز معتقد است: شهرداری‌ها هرچقدر هم سگ‌های سطح شهر را جمع‌آوری کنند، باز هم نمی‌توانند موفق شوند، باید سایر ارگان‌ها از قبیل نیروی انتظامی و قوه قضائیه نیز با ما همکاری کنند. نمی‌توان به‌راحتی سگ‌های خیابانی را مهار کرد، چرا که برخی حامیان با کامیون سگ‌ها را در شهر خالی می‌کنند تا کاسبی پررونقی داشته باشند. تمامی نهادها و ارگان‌های مسئول باید با همکاری یکدیگر این مشکل را از میان
 بردارند.

جستجو
آرشیو تاریخی