صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

سفر ولادیمیر پوتین به کره شمالی در سایه تشدید دخالت های امریکا در شرق آسیا

اتحاد شرقی

فائزه السادات یوسفی
خبرنگار


تحولات در شرق آسیا در سایه پیمان‌های امنیتی دو و چند جانبه و مداخله ایالات متحده، صف بندی‌های جدیدی را در این منطقه به وجود آورده و کشورهای مستقر نیز تلاش‌هایی را برای تعمیق روابط و رشد همکاری‌های امنیتی برای مقابله با این صف بندی‌ها در پیش گرفته‌اند. درهمین راستا، کره شمالی و روسیه که روابطی را از دیر باز در قالب ائتلاف های ضد غربی داشتند، گام‌هایی را به سمت عمیق‌تر کردن این روابط برداشته و سفرهایی را به پایتخت‌های یکدیگر انجام می‌دهند.  کما اینکه آنها اخیراً روابط دیپلماتیک و امنیتی خود را افزایش داده و در ماه‌های اخیر، میزبان سران دولت، اعضای پارلمان و دیگر هیأت‌های نمایندگی یکدیگر بوده‌اند. برهمین اساس، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه قرار است امروز به دعوت کیم جونگ اون، رئیس کره شمالی، زمانی که در ماه سپتامبر گذشته (شهریور ۱۴۰۲) از شرق روسیه بازدید کرد، وارد پیونگ یانگ شود. طبق بیانیه کاخ کرملین پوتین در روز‌های ۱۸ تا ۱۹ ژوئن (۲۹ و ۳۰ خرداد) در یک سفر دولتی دوستانه از کره شمالی بازدید خواهد کرد.
این اولین سفر پوتین به کره شمالی بعد از 24 سال است. پوتین آخرین بار در جولای سال ۲۰۰۰، چهار ماه پس از نخستین انتخابش به عنوان رئیس‌جمهور وارد پیونگ یانگ شد و با کیم جونگ ایل، پدر کیم و رئیس وقت کره شمالی دیدار کرد.
پوتین در آستانه سفر به کره شمالی با انتشار مقاله‌ای در روزنامه «نودونگ سینمون» کره شمالی ضمن قدردانی از دوستی و حمایت‌های کره شمالی تأکید کرد که روسیه به طور مستمر از کره شمالی و مردم قهرمان کره در مبارزه با دشمن خائن، خطرناک و متجاوز، در مبارزه برای استقلال، هویت و حق انتخاب آزادانه مسیر توسعه حمایت کرده و خواهد کرد. وی همچنین افزود نظم مبتنی بر قوانین که ایالات متحده در تلاش است به جهان تحمیل کند، چیزی بیش از یک دیکتاتوری نو استعماری جهانی نیست که بر استانداردهای دوگانه متکی است.
این سفر که با اهدافی در مقابله با طرح‌ریزی‌های امریکا برای شرق آسیا و همچنین تقویت همکاری‌های چندمنظوره در بحبوحه جنگ اوکراین عجین گشته البته به مذاق ایالات متحده خوش نیامده است. روز گذشته جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا گفت: «ما نگران سفر  روز سه‌شنبه ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به کره شمالی نیستیم. چیزی که ما نگران آن هستیم تعمیق روابط بین این ۲ کشور است. تعامل متقابل در اینجا می‌تواند بر امنیت شبه جزیره کره هم تأثیر بگذارد.»

امضای حکم پیمان همکاری استراتژیک
رئیس‌جمهور روسیه روز گذشته پیش از سفر به کره‌شمالی، دستوری را درباره پیمان همکاری استراتژیک با پیونگ‌یانگ امضا کرد. بر اساس فرمان مربوطه که امروز در پرتال رسمی اطلاعات حقوقی منتشر شد، ولادیمیر پوتین پیشنهاد وزارت خارجه روسیه برای امضای توافقنامه مشارکت راهبردی با کره‌شمالی را پذیرفت.در این حکم آمده است: به منظور پذیرش پیشنهاد وزارت خارجه روسیه، توافق با نهادها و سازمان‌های دولتی فدرال ذی‌نفع، مبنی بر امضای توافقنامه مشارکت راهبردی جامع بین روسیه و کره‌شمالی انجام شد. این به وزارت خارجه روسیه اجازه می‌دهد در جریان مذاکرات امضای معاهده مذکور، تغییراتی در پیش‌نویس خود ایجاد کند که ماهیت اساسی نداشته باشد.
 ‌یوری اوشاکوف، دستیار رئیس جمهور روسیه در رابطه با امضای این پیمان به خبرنگاران گفت که در بحبوحه تغییرات عمیقی که در سطح جهانی رخ می‌دهد به چنین معاهده‌ای نیاز است و این سند کشورهای ثالث را هدف قرار نخواهد داد.
در همین راستا، یک تحلیلگر روس به تاس گفت که پیمان مشارکت راهبردی جامع روسیه و کره شمالی که قصد امضای آن را دارند، پاسخی به برنامه‌های ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی برای ایجاد «ناتوی آسیایی» است. در حالی که مثلث غربی در حال تبدیل شدن به یک ناتوی آسیایی است، همکاری‌های بین مسکو و پیونگ یانگ به طور فعال برای مقابله با آن در نظر گرفته می‌شود.

جستجو
آرشیو تاریخی