صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

عملیات موفق شناسایی هوایی؛ ضربه اطلاعاتی جدید حزب‌الله به رژیم صهیونیستی

رهاورد «هُد هُد»

 امیر فرشباف
خبرنگار

روز گذشته مقاومت اسلامی لبنان، تصاویر هوایی بنادر اشغالی فلسطین را که توسط پهپاد «هدهد» ضبط شده بود، منتشر کرد. این عملیات شناسایی حزب‌الله، واکنش‌های اعجاب‌آمیز و تحسین‌برانگیزی را در پی داشت. به گزارش المیادین، منابع رسانه‌ای مقاومت لبنان تصاویر بسیار مهمی از سرزمین‌های اشغالی فلسطین را با عنوان «این همان چیزی است که هدهد با آن بازگشت» منتشر کردند.
در این فیلم حدوداً 10 دقیقه‌ای، رسانه‌های حزب‌الله صحنه‌هایی از عملیات شناسایی هوایی را نشان دادند که از مناطق شمال کریات شمونا، نهاریا، صفد و العفوله تا بندر حیفا را پوشش می‌داد و حاکی از تصویربرداری دقیق و بدون مزاحمت این پهپاد تجسسی بود.این صحنه‌ها شامل اطلاعاتی درباره پایگاه‌های رژیم صهیونیستی در داخل فلسطین اشغالی بود و صحنه‌هایی از پالایشگاه‌های نفت و کارخانه‌های نظامی حیفا را نشان می‌داد.
طبق این گزارش، سرلشکر واصف عریقات تأیید کرد، آنچه حزب‌الله در این ویدیو فاش کرد «با ارزش‌ترین بانک اهداف» بود و تأکید کرد که پیام این عملیات دریافت شده و آنچه اکنون در حال رخ دادن است، نه یک جنگ میدانی بلکه جنگی اطلاعاتی است که ثابت کرده اسطوره «ارتش شکست‌ناپذیر» شکست خورده و عقب‌نشینی کرده است.
سرتیپ محمد عباس نیز گفت: پهپادهای مقاومت اسلامی لبنان همه ابزارهای پدافند هوایی اسرائیل را دور زدند و بدون اینکه این سامانه‌ها قادر به شناسایی آنها باشند، به آشیانه بازگشتند و ده‌ها هدف فوق‌العاده حیاتی را با موفقیت شناسایی کردند.
این شخصیت نظامی در توضیح وجه تسمیه این پهپاد تجسسی افزود: نام «هدهد» بیانگر مسافت طولانی رفت و برگشت او با خبرهایی خاص است.
واکنش صهیونیست ها به عملیات شناسایی حزب الله
در همین حال، رسانه‌ها و کارشناسان صهیونیست درباره این ویدیو به بحث و تبادل نظر پرداختند و اذعان کردند، پهپادها وارد اسرائیل شده و اطلاعاتی را در شمال «این کشور» جمع‌آوری کردند. آنان جمع‌آوری مستندات تصویری حزب‌الله را «بسیار خطرناک» توصیف کردند.
به گزارش المیادین، رسانه‌های عبری با تعجب اذعان کردند، تصاویری که به‌وضوح بندر حیفا را نشان می‌داد توسط پهپاد حزب‌الله فیلمبرداری شده بود. این رسانه‌ها افزودند، تصاویر هدهد از مجموعه‌ای از سایت‌های حساس در شمال گرفته شده‌ و این پهپاد با ردیابی و عکسبرداری از کشتی‌های جنگی، فرودگاه، کارخانه تولید تسلیحات و امکانات راهبردی تجاری و اقتصادی حیفا، اسناد مهمی را شکار کرده است. محور دیگر رسانه‌های صهیونیست، تأکید بر اشراف اطلاعاتی حزب‌الله بر تجهیزات گرانقیمت ارتش اشغالگر و پافشاری مقاومت لبنان بر توقف جنگ در غزه بود. این منابع اذعان کردند که هر چه نبرد غزه طولانی‌تر شود، اعتماد به نفس نصرالله و مقاومت نیز بیشتر و بیشتر می‌شود.
به‌تازگی روزنامه هاآرتص در گزارشی تصریح کرد: حزب‌الله از شرط اولیه و اصلی خود مبنی بر توقف جنگ در مناطق شمالی در ازای توقف جنگ غزه، کوتاه نمی‌آید و به تعبیری، راه آتش‌بس با حزب‌الله صرفاً از مسیر غزه می‌گذرد.
همچنین شایان ذکر است که از هفتم اکتبر به بعد، یکی از درگیری‌های لاینحل داخلی در دولت صهیونیستی، اختلاف شدید بر سر ضعف و ناکارآمدی اطلاعاتی در تشخیص و پیشگیری از عملیات طوفان‌الاقصی بوده است که با رونمایی مقاومت از توانمندی‌های اطلاعاتی و عملیاتی در هر مقطع، این شکاف عمیق‌تر می‌شود و هر گروه و شخصیت، دیگری را مقصر معرفی می‌کند.
اخیراً منابع رسانه‌ای عبری از تحقیقات شاباک (سازمان امنیت داخلی رژیم صهیونیستی) درباره درز اطلاعات از سرویس‌های امنیتی پس از هفتم اکتبر خبر دادند.
طبق گزارش سازمان رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی، شین بت (شاباک) اعلام کرده که هکرهای سایبری وابسته به دستگاه امنیتی رژیم صهیونیستی به جای دستیابی به اهداف خود، عملیات مخفی اطلاعاتی اسرائیل را لو دادند. همچنین تلاش هکرهای سایبری رژیم برای نفوذ به سامانه‌هایی در کشورهای هدف، آنها را بر آن داشت تا تدابیر امنیتی در برابر عملیات سایبری رژیم را تقویت کنند.

جستجو
آرشیو تاریخی