صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبـــار

واکنش دفتر مقام معظم رهبری
به برخی نقل قول‌های
غیر مستند انتخاباتی

دفتر مقام معظم رهبری در واکنش به برخی نقل قول‌های غیرمستند از رهبر انقلاب و مسئولان دفتر ایشان، در اطلاعیه‌ای تأکید کرد که نقل قول‌های غیرمستند و یا برداشت‌های شخصی فاقد اعتبار است. متن اطلاعیه دفتر مقام معظم رهبری به این شرح است: در روزهای اخیر مشاهده شده است که برخی از نامزدهای محترم انتخابات ریاست‌جمهوری و یا اعضای ستاد و افراد منتسب به آنها در اظهارنظرها و موضع‌گیری‌ها، نقل قول‌هایی ناقص و یا نادرست از رهبر انقلاب اسلامی و یا مسئولان دفتر معظم له بیان کرده‌اند. هرگونه نقل  قولِ غیرمستند به اسناد موجود و مکتوب از بیانات و اظهارنظرهای رهبر معظم انقلاب اسلامی و اکتفا به برداشت‌های شخصی و دریافت‌های شفاهی از بیانات ایشان و یا مسئولان دفتر معظم له فاقد اعتبار و استناد است. انتظار می‌رود همگان نسبت به این موضوع توجه لازم را داشته باشند و از تکرار آن پرهیز شود.

تصویب کلیات سند تأسیس
سازمان ملی هوش مصنوعی
اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در جلسه روز گذشته خود که به ریاست محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری تشکیل شد، کلیات سند ملی هوش مصنوعی، تأسیس سازمان ملی و تشکیل شورای راهبری هوش مصنوعی را تصویب کردند. در سند ملی هوش مصنوعی مقرر شده است که جمهوری اسلامی ایران در افقی 10 ساله در جمع 10 کشور پیشرو در این حوزه قرار گیرد. همچنین به منظور راهبری و نظارت بر سند ملی هوش مصنوعی، شورای راهبری تشکیل خواهد شد. سازمان ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان یک سازمان مستقل زیر نظر رئیس‌جمهور تأسیس و اساسنامه این سازمان ظرف مدت 3 ماه به تصویب این شورا خواهد رسید. در این جلسه کلیات اساسنامه خانه ملی گفت‌و‌گوی آزاد تصویب و حسن رحیم‌پور ازغدی به عنوان رئیس این خانه انتخاب شد.

پیگیری وضعیت زلزله کاشمر از سوی مخبر
روز گذشته در پی زلزله 5 ریشتری در شهر کاشمر، سرپرست ریاست جمهوری در گفت‌و‌گو با استاندار خراسان رضوی آخرین وضعیت حادثه مذکور را جویا شد. محمد مخبر بر ضرورت رسیدگی سریع به آسیب‌دیدگان و آمادگی همه‌جانبه دستگاه‌های امدادی و اجرایی برای مدیریت بحران و رعایت اصول ایمنی در پس‌لرزه‌های احتمالی بعدی تأکید کرد.
 
سخنگوی دولت اعلام کرد
۹ برابر شدن یارانه نقدی در دولت سیزدهم
علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته که با حضور سید صولت مرتضوی و بهرام عین اللهی وزرای تعاون، کار و رفاه اجتماعی و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برگزار شد با اشاره به اینکه در پی شهادت آیت‌الله رئیسی و همراهانش با انتخابات زودهنگام مواجه شدیم، افزود: با این حال دولتمردان متعهدند با سرعت مضاعف آنچه را رئیس جمهور شهید وعده داده بود تکمیل کنند. بهادری جهرمی حوزه سلامت را جزو حوزه‌های اولویت دار دولت دانست و افزود: در ابتدای این دولت، روزانه با ۷۰۹ متوفای کرونایی مواجه بودیم که در این دولت به صفر رسید. شهید رئیسی به حوزه درمان و سلامت توجه ویژه‌ای کرد؛ شورای عالی سلامت را بعد از ۱۰ سال احیا کرد، درمان کودکان زیر ۵ سال و همچنین دهک‌های نخست رایگان شد. بهادری جهرمی با بیان اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جزو دستگاه‌های مورد ارجاع مردم و مرتبط با بحث رفاه و یارانه نقدی است، افزود: در این دولت یارانه نقدی حدود ۹ برابر شد، همچنین کالابرگ الکترونیکی با استقبال خوبی از سوی مردم‌ همراه شد. سخنگوی دولت با اشاره به کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم بیان کرد: نتیجه آماری گوشه‌ای از اقدامات ارائه شده سبب شد نرخ بیکاری از ابتدای دولت از حدود ۱۰ به حدود ۸ درصد رسید که با عمل به وعده‌هایی که شهید رئیسی داده بود ۲ واحد درصد کاهش نرخ بیکاری رخ داد.

ایجاد بیش از ۲.۵ میلیون فرصت شغلی
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم، دستگاه‌ها بیش از 2.5 میلیون فرصت شغلی در کشور ایجاد کرده‌اند، گفت: با توجه به افزایش جمعیت فعال کشور، نرخ بیکاری کاهش ۱.۱ درصدی داشته و در طول چند دهه اخیر برای نخستین بار به کانال ۸ رسید. مرتضوی، صدور آنی مجوز برای بیش از ۹۵ درصد از رشته‌های مشاغل خانگی را از اقدامات مهم دولت سیزدهم عنوان کرد و گفت: این اقدام برای نخستین بار در دولت سیزدهم رخ داد. وزیر بهداشت با اشاره به جان باختن ۹ بیمار در بیمارستان قائم رشت، گفت: قصور احتمالی در این حادثه به مراجع قضایی اعلام می‌شود.

افتتاح 3164 پروژه بهداشتی
وزیر بهداشت نیز در این نشست خبری مشترک از افتتاح سه هزار و 164 پروژه بهداشتی و 17 هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی تاکنون خبر داد. عین اللهی از جذب 4هزار و 300 بهورز و 6 هزار و 500 نیروی بهداشتی در دولت مردمی خبر داد و گفت: در ناوگان ترابری حوزه بهداشت، 500 دستگاه خودروی شاسی بلند کمک دار و 5 هزار و 400 دستگاه موتورسیکلت کمک دار به ظرفیت کشور اضافه شد در حالیکه در 6 سال منتهی به سال 1400 هیچ ناوگان ترابری در حوزه بهداشت اضافه نشده بود. وی به تأکید ویژه رئیس جمهور شهید بر تقویت پوشش بیمه همگانی سلامت در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: در دولت مردمی 5 دهک اول درآمدی با جمعیت 12 میلیون نفر به صورت رایگان تحت پوشش بیمه قرار گرفتند. عین اللهی با اشاره به ایجاد و تقویت مراکز دیالیز در کشور، تعداد دستگاه‌های دیالیز توزیع شده در سراسر کشور را یک هزار و 453 دستگاه عنوان کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی