صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

پزشکیان در «میزگرد سیاسی»: سیاست خارجی ما تعامل‌گرا و توسعه‌گرا خواهد بود

مسعود پزشکیان، کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری ظهر روز گذشته (سه‌شنبه) با حضور در برنامه «میزگرد سیاسی» شبکه سه سیما با همراهی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه پیشین و مهدی سنایی، دیپلمات اسبق به عنوان مشاوران سیاسی خود به بیان دیدگاه‌ها و برنامه‌های خود در حوزه سیاسی پرداخت.
پزشکیان در این جلسه با اشاره به اینکه سیاست خارجی نقشی تعیین‌کننده در شرایط زندگی مردم ایران دارد، افزود: اساس و هدف سیاست خارجی ما شامل منافع ملی، تضمین امنیت ملی و پاسداری از حیثیت ملی ایران و منزلت بین‌المللی ایران و بهبود کیفیت زندگی مردم خواهد بود‌.‌ پزشکیان به انتقاد از تحریم‌ها پرداخت و با بیان اینکه پول نفت ما نباید به جیب قاچاقچیان برود، تأکید کرد: با تحریم شاید بتوان زنده ماند اما نمی‌شود پیشرفت کرد؛ با حضور گسترده مردم در انتخابات قوی‌ترین برگ برنده را در مذاکرات به دست خواهیم آورد. ان‌شاءالله با پشتوانه مردمی، احیای برجام، رفع تحریم‌ها و دیگر موانع بانکی مانند FATF شدنی خواهد بود. او همچنین با اشاره به اینکه دستگاه دیپلماسی با عقلانیت، خلاقیت و شجاعت تعامل با جهان و تأمین منافع ایران و نیازهای مردم ایران خواهد بود، ادامه داد: در این راستا سیاست خارجی ما تحول‌گرا، واقع‌گرا و تعامل‌گرا و توسعه‌گرا خواهد بود.
وی با تأکید بر لزوم از بین بردن اختلافات در داخل گفت: طبیعتاً سیاست‌های کلی ابلاغی رهبری می‌تواند فصل‌الخطاب باشد تا کسی دیگر حرف اضافه نزند.
پزشکیان در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا برجام را مدیریت می‌کنید؟ گفت که آیا دولت شهید رئیسی دنبال برجام بود یا خیر؟ سپس خطاب به او اظهار کرد: اگر می‌گویید برجام خراب است خب آن را پاره می‌کرد و از آن بیرون می‌آمد.
در پایان این نشست نیز ظریف در قامت مشاور پزشکیان به دفاع از سیاست مذاکره و دستیابی به برجام پرداخت و با تأکید بر اینکه دولت روحانی توانست کشور را سربلند کند، افزود: خود ترامپ گفت برجام بزرگ‌ترین کلاهی بود که بر سر امریکا رفت. خود شما هم این را گفتید. وزیر اسبق امور خارجه افزود: اگر برجام بد بود، چرا ترامپ با استفاده از برجام، از برجام خارج نشد؟
ظریف با طرح این پرسش که چرا خطای استعمارگر را به پای مبارزین با استعمار می‌آورید، گفت: فراموش نکنید همین قدر که سلاح ما و نیروی ما مهم است، این مردم مهمند. به مردم اهمیت بدهیم و آنها را کوچک نکنیم.
جستجو
آرشیو تاریخی