صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۳

سیاهی لشکری که مأمور قلابی شد

گروه حوادث/ مجرم سابقه‌دار با معرفی خود به عنوان مأمور، به سراغ پسران نوجوان افغانستانی می‌رفت و به بهانه اقامت غیرقانونی، آنها را گروگان می‌گرفت تا از خانواده‌هایشان اخاذی کند. به گزارش خبرنگار حوادث ایران، حدود یک ماه قبل پسر 17 ساله‌ای نزد پلیس رفت و گفت: در حال عبور از خیابان بودم که مرد میانسالی به سراغم آمد و خودش را مأمور اطلاعات معرفی کرد. بعد به بهانه اینکه من مدارک اقامت ندارم، مرا سوار تاکسی کرد و به بهانه رفتن به کلانتری، به خانه‌ای در جنوب تهران برد و مرا مورد آزار و اذیت قرار داد. بعد از اجرای نقشه سیاهش با خانواده‌ام تماس گرفت و از آنها درخواست 15 میلیون تومان کرد. خانواده‌ام که توانایی پرداخت این پول را نداشتند، سرانجام 10 میلیون تومان به این شخص پرداخت کردند و او هم مرا رها کرد. من به تازگی به ایران آمده‌ام و تهران را خیلی بلد نیستم و به همین دلیل نمی‌توانم بگویم خانه‌ای که مرا به آنجا برد، کجاست.


با شکایت پسر نوجوان، تحقیقات پلیسی به دستور قاضی شعبه اول دادیاری دادسرای امور جنایی پایتخت آغاز شد. تیمی از کارآگاهان اداره آگاهی وارد عمل شده و در حالی که تحقیقات در این خصوص ادامه داشت، کارآگاهان با شکایت‌های مشابه مواجه شدند.
در تمامی سرقت‌ها، مردی میانسال با معرفی خود به عنوان مأمور امنیتی به سراغ اتباع خارجی رفته و آنها را به مخفیگاهش می‌کشاند.
در حالی که تحقیقات در این خصوص ادامه داشت، چند روز قبل رهگذران در حال عبور از خیابانی در جنوب تهران بودند که متوجه سر و صدای درگیری پسر نوجوانی با مردی میانسال شدند. پسر سعی داشت خود را از دست مرد میانسال نجات دهد، وقتی رهگذران قصد مداخله داشتند، وی مدعی شد مأمور اطلاعات است و قصد دارد پسر افغانستانی را به خاطر اقامت غیرمجاز به پلیس تحویل دهد.
اما پسر نوجوان با فریاد می‌گفت: او دروغ می‌گوید. اگر مأمور بود که از من باج نمی‌خواست. به من گفته باید 5 میلیون به او بدهم تا مرا رها کند. مطمئنم که دروغ می‌گوید. باتوجه به اظهارات پسر، رهگذران که به مرد میانسال مشکوک شده بودند با پلیس تماس گرفتند. دقایقی بعد مأموران پلیس راهی محل شده و مرد میانسال که هیچ مدرکی برای اثبات مأمور بودنش نداشت، لب به اعتراف گشود و به ربودن پسران نوجوان و اخاذی میلیونی از خانواده‌های آنها اقرار کرد. اعترافاتی که نشان می‌داد مرد دستگیر شده به نام مراد، همان متهمی است که پلیس در تعقیب او است و چندین شکایت از سوی اتباع بیگانه در رابطه با آدم ربایی و اخاذی دارد.
به دستور قاضی دادسرای جنایی تهران، مرد میانسال برای تحقیقات در اختیار اداره آگاهی قرار داده شد.

 

گفت‌وگو با متهم

مرد قوی‌هیکل و خوش قیافه‌ای است که به اتهام اذیت و آزار، ربودن و اخاذی چند پسر نوجوان بازداشت شده است.

چه شد که تصمیم به این کار گرفتی؟
مدت‌ها قبل، یک کارگر ساختمانی را می‌شناختم که به این شیوه از او اخاذی کرده بودند. او مجوز اقامت نداشت و غیرقانونی در ایران زندگی می‌کرد؛ سارق هم به بهانه اینکه مأمور است به سراغش رفته بود و در ازای اینکه از ایران بیرون نرود از او پول گرفته بود. این ایده در ذهنم بود تا اینکه وقتی از زندان آزاد شدم اجرایش کردم.
 قبلاً هم مرتکب جرم شده‌ای؟
تا دلتان بخواهد. سرقت، زورگیری، جعل عنوان و این آخری هم اخاذی.
از چه زمانی شروع کردی؟
همین که ساک به دست از زندان بیرون آمدم؛ یک خودرو گرفتم و با دیدن پسر نوجوانی که از اتباع بود به سراغش رفتم. شاید بگویم نیم ساعت هم از آزادی‌ام نگذشته بود.
چرا پسران نوجوان را انتخاب می‌کردی؟
برای اینکه آنها بیشتر می‌ترسیدند. غیرمجاز به ایران آمده بودند و تصور اینکه بخواهند این راه سخت را برگردند و دوباره قاچاقی به ایران بیایند، آنها را اذیت می‌کرد. از طرفی خانواده‌ها هم شاید برای خودشان کاری انجام ندهند اما برای بچه‌هایشان هر کاری که بتوانند انجام می‌دهند. من هم بچه‌ها را گروگان می‌گرفتم تا از خانواده‌ها اخاذی کنم.
چه شد وارد کار خلاف شدی؟
من عاشق بازیگری بودم و حتی کلاس‌های بازیگری هم رفتم و یک مدتی هم هر کاری انجام می‌دادم تا بتوانم در یک فیلم یا سریال بازی کنم. چند تا نقش کوچک هم داشتم البته به عنوان سیاهی لشکر. اما کم کم دوستان ناباب مرا به کارهای خلاف کشاندند.
تو که قصدت اخاذی بود چرا گروگان‌ها را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادی؟
آزار و اذیتی در کار نبود . من به بهانه نداشتن مجوز یا آنها را به خانه‌ای که برای این کار اجاره کرده بودم می‌بردم. یا اینکه به آنها در همان محل می‌گفتم که با خانواده‌هایشان تماس بگیرند و به من پول بدهند. بچه‌ها را هم که به مخفیگاهم می‌بردم فقط کتک می‌زدم که به خانواده‌شان التماس کنند پول را پرداخت کنند اما اذیت و آزار جنسی در کار نبود.

جستجو
آرشیو تاریخی