صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

اخبار

 عرضه دستاوردهای فناورانه ایران
در امریکای لاتین
رئیس سازمان توسعه همکاری‌های علمی و فناورانه بین‌المللی از راه‌اندازی «مرکز نوآوری مشترک ایران و ونزوئلا» به منظور عرضه دستاوردهای فناورانه ایران در امریکای لاتین خبر داد.
 امیرحسین میرآبادی، راه‌اندازی این مرکز را تحقق یکی از تأکیدات ویژه رئیس جمهور شهید مبنی بر گسترش مرزهای دانش و فناوری ایران دانست و گفت: یکی از گام‌های مهمی که در مسیر توسعه دیپلماسی فناورانه در دولت سیزدهم برداشته شد، ایجاد مراکزی برای عرضه توانمندی‌های فناورانه ایران در کشورهای همسایه، دوست و متحد بود. درهمین راستا، در سفر سال گذشته شهید رئیسی به ونزوئلا، توافقنامه دو دولت برای ایجاد یک مرکز نوآوری و فناوری مشترک ایران و ونزوئلا در کاراکاس امضا شد.
وی افزود: با پیگیری تأکیدات رئیس‌جمهور شهید و تحقق موافقتنامه ایجاد این مرکز، یک ساختمان توسط دولت ونزوئلا برای مدت 15سال در اختیار معاونت علمی قرار گرفت تا این مرکز راه‌اندازی شود.
برپایی نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان و فناوری‌های پیشرفته در ونزوئلا، استقرار شرکت دانش‌بنیان ایرانی که پروژه‌هایی را در ونزوئلا می‌گیرند، برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک توسط متخصصان ایرانی برای متخصصان ونزوئلایی و تولید محدود یا داشتن کارگاه‌های مونتاژ و تولید، از اقداماتی است که دراین مرکز انجام می‌شود.

ایران صاحب فناوری تولید بتن پارچه‌ای شد
متخصصان ایرانی به‌عنوان دومین کشور پس از انگلستان به دانش فنی تولید بتن پارچه‌ای دست یافتند که از آن می‌توان برای ساخت سازه‌های سریع‌الاحداث در شرایط بحرانی استفاده کرد.
محسن حسینی، مجری این طرح گفت: بتن پارچه‌ای یک محصول کامپوزیتی انعطاف‌پذیر متشکل از پارچه‌های سه بعدی آغشته به پودر سیمان است که در صورت پاشیدن آب روی آن، در مدت زمان کوتاهی سخت شده و لایه‌ای نازک، بادوام، ضد آب و مقاوم در برابر آتش ایجاد می‌کند. مقاومت بتنی که در حالت عادی در طول ۲۰ روز به آن می‌رسیم، با بتن پارچه‌ای تنها در عرض ۷۲ ساعت محقق می‌شود.
وی ادامه داد: استفاده از این تکنولوژی در پروژه‌های فنی و مهندسی می‌تواند در کاهش هزینه‌های ساخت و افزایش سرعت اجرای پروژه‌ها سهم بسزایی ایفا کند.

مقابله دانش‌بنیان‌ها با ریزگرد در کشور
یک شرکت دانش‌بنیان با تولید نهال و نشاء گیاه دارویی کاپاریس (کبر) روشی را برای تثبیت خاک و جلوگیری از ریزگرد ارائه کرد.
زهرا رادمنش، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان، «کبر» را گونه‌ای سازگار با محیط‌های گرم خشک و نامساعد دانست و یادآور شد: کشت این گیاه با هدف کاهش ریزگرد انجام می‌شود و کشورهایی مانند عربستان و امارات برای کاهش بیابان‌زایی به این گیاه روی آورده‌اند. ازآنجا که ریشه‌های این گیاه همیشه سبز از3 تا ۳۰ متر در درون خاک قرار دارد، موجب تثبیت خاک خواهد شد و مورد چرای دام نیز قرار نمی‌گیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی