صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و نود - ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۰

با هدف صیانت از حقوق عامه صورت می گیرد

ساماندهی معادن شن و ماسه

زیست بوم/ جولان ریزگردهای برخاسته از معادن شن و ماسه به یکی از معضلات جدی استان تهران تبدیل شده است. این مشکل چند سالی است که گریبانگیر محیط زیست شده و هوای پایتخت را تهدید می‌کند. آنقدر که گاهی وقت‌ها نفسِ پایتخت‌نشینان زیر آوار فعالیت بی‌رویه این واحدها بند می‌آید. گویی که گرد و خاک به جای اکسیژن در ریه‌ تهرانی‌ها فرو می‌رود. فعالان محیط‌زیست بارها درباره تداوم این روند هشدار داده‌اند اما هربار این واحدها با استناد به مجوزهای اخذ شده با قوت به کار خود ادامه می‌دهند.
کارخانه‌های شن و ماسه در واقع واحدهایی هستند که آلودگی‌های زیست محیطی، تخریب طبیعت و بستر رودخانه‌ها را به دنبال دارند. دادگستری استان تهران حالا خبر خوشی در این زمینه به تهرانی‌ها داده؛ آن هم اینکه بزودی قرار است فعالیت معادن تحت نظارت قضایی ساماندهی شود. بر اساس این دستورالعمل، از این پس، فعالیت استخراج شن و ماسه از معادن تهران باید به شکلی ادامه یابد که کمترین آسیب را به محیط زیست و شهروندان وارد کند. این دستورالعمل در راستای یکی از مصادیق صیانت از حقوق عامه در نظر گرفته شد.
به گفته مرتضی تورک، حسب دستور رئیس کل دادگستری استان تهران، قرار است در کارگروهی ویژه به صورت مستمر این موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد. معاون قضایی رئیس کل دادگستری استان تهران، ریزگرد‌های ناشی از فعالیت تعداد قابل توجهی از معادن شن و ماسه در سطح تهران را یکی از موضوعات مهم و اثرگذار در وضعیت محیط زیست این استان دانست.
 تورک درباره استفاده صنعتی و معدنی از اراضی گفت: برای توسعه در بخش‌های مختلف اغلب استفاده از اراضی با چالش و تضاد‌های فراوان روبه‌رو است. ایجاد تعادل میان برداشت از معادن به عنوان یک نیاز ضروری در توسعه و در امر شهرسازی و راه‌سازی همواره با آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست همراه بوده است.
 
انتقال به خارج از پایتخت
پیش از این در پاییز سال گذشته، با آغاز فصل سرما و ایجاد پدیده وارونگی هوا تصمیماتی در این زمینه در کارگروه کاهش آلودگی دما گرفته شد. استاندار تهران خطاب به مسئولان متولی در این امر بر انتقال کارخانجات شن و ماسه به خارج از پایتخت تأکید کرد.
علیرضا فخاری به گزارش‌های اداره محیط زیست درباره سهم آلایندگی واحدهای ثابت و سیار در آلودگی هوای تهران اشاره و بر انتقال کارخانجات شن و ماسه به خارج از شهر تأکید کرده بود. هرچند که بیشتر این کارخانجات در آغاز فعالیت خود در حاشیه شهر بودند، اما با افزایش جمعیت و گسترش شهرها، بتدریج درون بافت مسکونی قرار گرفتند.
علیرضا مزینانی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران هم مشکلات آلودگی هوای ناشی از فعالیت معادن شن و ماسه در شهرستان قدس را از موضوعات مهم دانسته و گفته بود: مقرر شد اقداماتی در این زمینه در کارگروه مدیریت بحران شهرستان تصویب و اجرایی شود. از جمله ارائه برنامه مدیریت زیست محیطی توسط انجمن مربوطه ظرف مدت یک ماه، نصب سه ایستگاه سنجش و پایش ذرات معلق محیطی در محدوده معادن، آسفالت جاده‌های اصلی و فرعی منتهی به کلیه معادن، تعطیلی کامل معادنی با عمق برداشت بیشتر از حد استاندارد از طریق شورای معادن استان و ایمن‌سازی گودهای داخل حریم شهر با نخاله‌های موجود و تخلیه شده در حاشیه جاده‌ها.
جستجو
آرشیو تاریخی