صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

با ادامه بارش‌های بهاری احتمال وقوع سیلاب در 15 استان وجود دارد

بارش های نرمال در سایه خشکسالی

گروه ایران زمین- براساس اعلام سازمان هواشناسی با وجود بارش‌های مناسب بهاری بعد از 4 سال متوالی کم بارشی، میانگین بارش کشور به مقادیر نرمال بلند مدت رسیده است. البته اغلب این بارش‌ها از نوع رگباری بوده و نه تنها خشکسالی به اتمام نرسیده بلکه به دلیل عدم جمع‌آوری بهینه آب‌های شیرین خسارت‌های زیادی نیز به برخی استان‌ها وارد شده است.
«سحر تاج بخش مسلمان»، رئیس سازمان هواشناسی کشور در این زمینه اظهار داشت: بر اساس داده‌های موجود استان‌های خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و یزد بیش از 30 درصد بارش بلند مدت خود را در سال آبی جاری تاکنون (از مهر تا ۲۶ خرداد ۱۴۰۳) کسب کرده‌اند.
رئیس سازمان هواشناسی کشورافزود: دراستان‌های اردبیل، اصفهان، ایلام، خراسان شمالی، خوزستان، قم، کردستان، کرمانشاه، گلستان و مازندران هم بین 2 تا 29 درصد بیش از نرمال باران گزارش شده است. با وجود این همچنان استان‌های آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی، البرز، بوشهر، تهران، چهارمحال وبختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، فارس، قزوین، کرمان، کهکیلویه وبویراحمد، گیلان، مرکزی و هرمزگان بین یک تا ۳۰ درصد بارش کمتر از نرمال دریافت کرده‌اند.
تاج بخش مسلمان با تأکید براین‌که بیشترین کمبود بارش مربوط به استان‌های تهران، قزوین و سمنان بوده است، اضافه کرد: نکته حائزاهمیت این است که بارش‌ها عمدتاً از نوع سیلابی و در بازه‌های کوتاه مدت بوده که نه تنها تأثیری برمیزان ذخیره آب نداشته بلکه باعث تلفات و خسارات زیادی نیز شده است.
  احتمال وقوع سیلاب در ۱۵ استان
در ادامه بارش‌های روزهای اخیر سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی از تشدید فعالیت سامانه بارشی در ۱۵ استان خبر داد و اعلام کرد: احتمال جاری شدن روان‌آب، سیلابی شدن مسیل‌ها، طغیان رودخانه‌های فصلی، سقوط سنگ در جاده‌ها و خسارت به محصولات کشاورزی وجود دارد.

 تشکیل کمیته تخصصی
«محمد شریفی»، فرماندار چالوس هم از تشکیل کمیته خاص برای علت وقوع سیل اخیر این شهرستان خبر داد و گفت: استاندار در بازدیدی که از مناطق سیل‌زده جاده کندوان- چالوس داشته‌اند، دستور تشکیل این کمیته را صادر کرده وخواستار برخورد با فرد یا افرادی متخلف در این زمینه شده‌اند.
وی با تأکید براین‌که خسارت سیلاب بسیار گسترده بوده است، افزود: در سیلاب اخیر یک مادر 46 ساله، یک دختر 20 ساله و یک پسر 10 ساله مفقود شده بودند که با تلاش نیروهای امدادی و پیکربی‌جان آنان در محدوده رستوران دربند جاده چالوس از زیر گل ولای بیرون کشیده شده است.

جستجو
آرشیو تاریخی