ریـزش مرگبـــار سنگ‌هـای عظیـــم در معدن اراک

گروه حوادث/ ریزش صدها تن سنگ در یک معدن واقع در جاده اراک-توره 4 راننده لودر را زیر آوار دفن کرد.
به گزارش خبرنگار حوادث «ایران»، ساعت ۱۰:۰۵ صبح یکشنبه معدن اراک - شازند در منطقه «پل دوآب» استان مرکزی ریزش کرد.  در این حادثه 4 راننده که با بیل مکانیکی مشغول کار بودند زیر حجم سنگینی از سنگ‌های عظیم گرفتار شدند. پس از این حادثه با تشکیل ستاد مدیریت بحران و اعزام تیم‌های عملیاتی از چند استان کار امداد و نجات آغاز شد و امدادگران توانستند عصر یکشنبه جسد دو کارگر را از زیر آوار بیرون بکشند.
فرزاد مخلص الائمه استاندار مرکزی با اعلام این خبر و حضور در صحنه با اشاره به این که با وقوع این سانحه تیم‌های امدادی و مهندسی از همان ساعات اولیه حادثه در محل حضور یافتند، افزود: حجم ریزش معدن بسیار زیاد است و امکان تخلیه با روش‌های عادی وجود ندارد. ماشین‌آلات متعدد از سطح منطقه فراخوانده شده‌اند و وزیر کشور نیز در تماس تلفنی دستور کمک احتمالی از سایر استان‌ها را صادر کرده است. مجموعه دستگاه‌های اجرایی با محوریت فرمانداری شهرستان شازند مشغول عملیات امداد و نجات هستند و سگ‌های زنده‌یاب نیز کار ردیابی را انجام می‌دهند.
وی افزود: بخشی از ریزش به دلیل شیب منفی ایجاد شده اما علت دقیق حادثه مشخص نیست. براساس تحقیقات اولیه روز شنبه انفجار معدن رخ داده و به دلیل نبود ایمن‌سازی مناسب و یا بارندگی، شرایط تغییر کرده و براثر فعالیت در جمع‌آوری سنگ بر اثر ترک‌های روز قبل معدن ریزش کرده است.

بازداشت صاحب معدن
مهدی هشترودی دادستان عمومی‌و انقلاب شهرستان شازند در رابطه با حادثه ریزش معدن در این شهرستان گفت: یک معدن در منطقه شازند ریزش کرده و ۴ ماشین معدن کاری به همراه راننده‌ها زیر آوار مانده‌اند. بلافاصله دستور داده شد نیروها و امکانات معادن اطراف برای آواربرداری و پیدا کردن افراد ناپدید شده کمک کنند. همچنین با دستور قضایی صاحب معدن بازداشت شده است و تحقیقات برای یافتن علت این حادثه ادامه دارد.

پیدا شدن 2 جسد
لطف‌الله پرندین فرماندار شازند گفت: اجساد دو نفر از کارگران که زیر آوار مانده بودند، پیدا شده است. به دلیل شیب ۱۰۰ درصد منفی هرگونه سنگ‌برداری و آواربرداری موجب ریزش حجم دیگری از آوار و سنگ می‌شود. همچنین موقعیت ۲ محبوس شده دیگر از حادثه ریزش معدن نیز مشخص شد. با توجه به این‌که این ۲ نفر هنگام ریزش کوه با ۲ دستگاه بیل مکانیکی و کمپرسی در محل کار می‌کردند، با تجهیزات مختلف از بوی گازوئیل محل محبوس‌شدن‌شان مشخص شده است.وی ادامه داد: موقعیت این ۲ نفر بسیار حساس و نیازمند آواربرداری و بازگشایی مسیر به طول حدود ۲۰ متر است و چندین دستگاه بیل مکانیکی در محل مشغول فعالیت هستند.

جستجو
آرشیو تاریخی