صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و نه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۱

حذف فناوری های امریکایی در پروژه های چینی

به دنبال تحریم‌های گسترده شرکت‌های فناوری چینی و صادرات تراشه به این کشور توسط امریکا، دولت چین با برنامه‌های ملی متعدد تلاش کرده اتکای این کشور را به فناوری امریکا کاهش دهد و در زمینه‌ آی سی تی و صنعت تراشه، به خودکفایی برسد؛ موضوعی که تا سیستم‌های عامل گوشی‌های ساخت چین هم پیش رفته و بسیاری معتقدند با توجه به جمعیت و گستردگی چین، این تصمیم می‌تواند علاوه بر قدرت‌نمایی فناورانه چین، به ضرر غول‌های فناوری امریکایی نیز تمام شود.

آرزو کیهان
خبر نگار

یک سند حساس
تاکنون دولت چین برای کاهش اتکای خود به فناوری امریکا و رسیدن به خودکفایی بیشتر، برنامه‌ای به نام Delete America (حذف امریکا) یا «حذف A» را اجرا کرده است. یک دستورالعمل حساس که شرکت‌های دولتی را ملزم می‌کند حداکثر تا سال 2027، نرم‌افزارهای خارجی را از سیستم‌های آی تی خود حذف کرده و در همه زمینه‌ها به سمت تولیدات داخلی روی آورند.
همچنین به دنبال دستورالعمل دولت چین، هر گونه گسترش فناوری امریکایی در این کشور محدود شده است.
این سند به مقامات و مدیران عالی‌رتبه تأکید می‌کند که به هیچ عنوان از فناوری‌های امریکایی استفاده نکنند و برای خودکفایی بیشتر در حوزه فناوری حداکثر تا سال 2027، تلاش‌های گسترده‌ای انجام دهند. این دستور که تحت سند (79) شناخته شده است، مقامات را ملزم می‌کند تا در امور مالی، انرژی و سایر بخش‌های مهم، سیستم‌های فناوری اطلاعات خود را با استفاده از منابع داخلی تأمین کنند. دستور حذفA تحت سند (79) از زمانی بیشتر قوت گرفت که در سپتامبر 2022، امریکا شرکت‌های فناوری چینی و صادرات تراشه را به این کشور تحریم کرد.
بدین ترتیب امریکا با ورود صنعت تراشه‌های چینی مخالفت کرده و تحریم‌های سختی برای شرکت‌های چینی در نظر گرفت که به همین دلیل چین در حال حاضر ساخت تراشه‌های پیشرفته را افزایش داده و تلاش می‌کند با خودکفا شدن در این صنعت، تحریم‌های امریکا را بی‌‌اثر کند. ماجرای امریکا و چین به تراشه‌ها ختم نشد و امریکا حتی شبکه اجتماعی تیک‌تاک را فیلتر کرد و صنعت خودروی چین را هم تحت تحریم سختگیرانه خود قرار داد. در پاسخ، رئیس ‌جمهور چین هم تصمیم گرفت محصولات امریکایی را در این کشور تحریم کند.

سرکوب غول فناوری‌های امریکایی در چین
در سالیان گذشته غول‌های فناوری امریکایی در کشور چین رشدی چشمگیر یافته و در گذر زمان، در صنایع مختلف از هواشناسی گرفته تا سیستم عامل و نرم‌افزارها به شدت تقویت شده بودند. از این‌رو وابستگی شرکت‌های چینی به این فناوری‌ها روندی روبه رشد داشت اما تصمیمات جدید دولت چین، عملاً زمین بازی را تغییر داد. به‌دنبال نگرانی از امنیت بلندمدت نرم‌افزارهای امریکایی، سرانجام دولت چین مصمم شد تا فناوری‌های امریکایی را از پروژه‌های بزرگ خود حذف کند.
این تصمیم تنها یکی از تلاش‌های رهبر چین برای خودکفایی در همه چیز از فناوری‌های حیاتی همچون جت‌های جنگنده گرفته تا تولید غلات و دانه‌های روغنی است. استراتژی گسترده‌تر این است که میزان وابستگی چین به غرب برای تأمین غذا، مواد خام و انرژی کمتر و در مقابل، بر زنجیره تولیدات داخلی تمرکز شود. بنابراین به‌دنبال این تصمیم، شکاف توانمندی‌های فناوری این کشور با امریکا در گذر زمان کاهش خواهد یافت.
بر اساس بررسی وال استریت ژورنال، شرکت‌های دولتی چین موظف شده‌اند خرید از برندهای داخلی را افزایش دهند حتی اگر این جایگزین‌ها به خوبی عمل نکنند. خریداران برندهای چینی در نخستین گام بانک‌ها، کارگزاران مالی، خدمات عمومی‌و سیستم پستی هستند.

روند پیشرفت فناوری در چین
 شاید برایتان جالب باشد که بدانید یک مقام محلی به یاد می‌آورد در سال 2016 میلادی، پروسه باز و بسته کردن یک spreadsheet روی کامپیوتری با سیستم عامل داخلیKylinOS که توسط یک شرکت نظامی‌چینی توسعه یافته بود، یک روز کامل طول می‌کشید اما با گذشت زمان قابلیت نسخه‌های بعدی بهبود یافت. به‌عنوان مثال آخرین نسخه این سیستم عامل داخلی چین با ویندوز 7 مایکروسافت که در سال 2009 ارائه شده بود، قابل رقابت در بازار شد، هر چند هنوز مشکلاتی داشت.(Spreadsheet ) در واقع صفحات جدول‌بندی شده‌ای است که قابلیت انجام محاسبات ریاضی را دارند و اکسل و SPSS نمونه‌ای از «اسپردشیت» محسوب می‌شوند. نمونه‌های سیستم عامل چین در سال‌های گذشته و به‌دنبال تقابل با امریکا، رشد قابل توجهی یافته و اکنون گوشی‌های هوآوی در این کشور به سیستم عامل HarmonyOS تجهیز شده است. هدف نهایی چین، افزایش رقابت‌پذیری این سیستم عامل در برابر سیستم‌های عامل خارجی است.

سرمایه‌گذاری 51 میلیارد دلاری چین در علوم
 سیاست چین در بحبوحه تشدید جنگ سرد و تجاری با واشنگتن آغاز و در نهایت به محروم کردن فناوری‌های امریکایی منجر شد. به همین دلیل دولت چین تصمیم دارد سرمایه‌گذاری در زمینه علوم مختلف را افزایش دهد و در سال‌جاری آن را به 51 میلیارد دلار برساند.
 همچنین فروشندگان، فناوری‌های داخلی را به‌عنوان جایگزینی برای برندهای خارجی معرفی می‌‌کنند و البته نرم‌افزارهای داخلی چین هم تلاش می‌کنند توسعه‌یافته‌تر عمل کنند تا بیشتر مورد توجه کاربران قرار بگیرند. چندی پیش «لی چیانگ»، نخست‌وزیر چین هم در جلسه سالانه قانونگذاری چین بار دیگر بر اجرای این برنامه تأکید کرد و یادآور شد: دولت چین قصد دارد هزینه‌های خود را در زمینه علم و فناوری تا 10 درصد افزایش دهد.

 

بــــرش

 دغدغه خودکفایی پکن در جنگ اقتصاد و فناوری

«شی جین پینگ»، رهبر چین برای مقابله با تحریم‌های امریکا دستور داده مقام‌های دولتی از زنجیره تولیدات داخلی در زمینه انرژی و فناوری استفاده کنند. این تلاش بخشی از استراتژی گسترده‌‌تر وی برای دستیابی به خودکفایی در زمینه فناوری است.
طبق این استراتژی، شرکت‌های دولتی به طور فزاینده‌ای از برندهای داخلی خرید می‌کنند که به همین دلیل با وجود برخی چالش‌ها، فشار برای دستیابی به فناوری بومی‌معروف به «سینچوانگ» در بحبوحه تشدید جنگ تجاری و فناوری با امریکا، فوریت یافته است.
بنا بر گزارش‌های منتشر شده، در سال گذشته مقامات دولتی کارمندان را موظف کردند به جای خرید آیفون، از محصولات چینی استفاده کنند و به مرور زمان استفاده از قطعات تولیدی شرکت‌های دل، اینتل و سایر شرکت‌های امریکایی را حذف و قطعات تولید شده توسط شرکت‌های چینی همچون هواوی را جایگزین آن کنند.
در نتیجه، غول‌های فناوری امریکایی مانند مایکروسافت، اوراکل، دل و سیسکو در حال از دست دادن جایگاه خود در چین هستند. لیزا لین، سردبیر WSJ China Tech، در این باره می‌گوید: این تصمیم برای کسب و کارهای امریکایی که زمانی بر بازار چین تسلط داشتند خطرناک است و می‌تواند در درازمدت ضررهای مالی بالایی به شرکت‌های فناوری امریکایی وارد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی