صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۶

سهم 80 درصدی بیمه‌شدگان روستایی در دولت سیزدهم

بیش از یک میلیون روستایی بیمه شدند

با تأکید بر عدالت اجتماعی و در حمایت از حقوق افراد کم درآمد و محروم، چتر بیمه روستایی صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر را توسعه داد، به گونه‌ای که اکنون براساس آمارهای رسمی از سوی این صندوق بیش از یک میلیون و 35 هزار نفر جذب بیمه شدند که این آمار معادل ۸۰ درصد یعنی 16 سال دولت‌های گذشته تا ابتدای دولت سیزدهم است. صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر یکی از صندوق‌های نوپا و زیر نظر وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که براساس اصل ۲۹ قانون اساسی در سال ۸۴ تأسیس شده است و در دولت سیزدهم با توجه به کرامت انسانی، 45 اقدام مهم را در بخش‌های سرمایه‌گذاری، جذب بیشتر بیمه‌شدگان، پرداخت بموقع حقوق مستمری‌بگیران، افزایش میزان مستمری، اعطای تسهیلات به مستمری‌بگیران صندوق بدون نیاز به ضامن و مراجعه به بانک، افزایش بودجه صندوق، گردش صحیح منابع مالی صندوق در حوزه مالی و بورس و خرید درصدی از سهام پالایشگاه بزرگ امام خمینی(ره) شازند اراک انجام داد.
 
بیمه رایگان مادران روستایی دارای 3 فرزند
یکی دیگر از اقدامات این صندوق در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت در دولت شهید رئیسی بود که مادران دارای ۳ فرزند غیر شاغل ساکن در مناطق روستایی و عشایری تحت پوشش رایگان صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان و روستائیان قرار می‌گیرند و حق بیمه آنها توسط دولت پرداخت می‌شود که در این طرح بیش از ۲ میلیون نفر از مادران روستایی مشمول این قانون هستند تا بیمه اجتماعی رایگان شوند.
 
افزایش درآمد مستمری بیمه‌شدگان روستایی
در دولت سیزدهم پرداخت مستمری بیمه شدگان صندوق‌ها در کشور بویژه صندوق بیمه اجتماعی روستاییان نه تنها یک روز عقب نیفتاد بلکه در زمان مقرر واریز شد و حتی سهم مستمری پرداختی نیز افزایش یافت، طی سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ سطوح درآمدی صندوق به ترتیب به طور میانگین 57 و 60 درصد افزایش یافت که این امر به نفع بیمه شدگان رقم خورد. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در 26 خردادماه در مراسم گردهمایی کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفته است که براساس گزارش‌های این صندوق، معادل کل دوره تأسیس صندوق تا ابتدای دولت سیزدهم، به تعداد بیمه شدگان کشاورزان و روستائیان افزوده شده و اکنون نزدیک به یک میلیون و 36 هزار نفر بیمه شده جدید به این صندوق اضافه شده است.
طبق گفته سید صولت مرتضوی، در این دولت و در صندوق بیمه اجتماعی روستائیان به طرح جوانی جمعیت نیز توجه ویژه‌ای شده است. اکنون در صندوق کشاورزان عشایر و روستاییان بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر از کسانی که تحت پوشش هستند را بانوان عشایر و روستاییان و کشاورزان تشکیل می‌دهند. وزیر رفاه در باره بدهی دولت‌های گذشته به صندوق روستایی گفت که وقتی صحبت از ابربدهکاران بانکی مطرح می‌شد، فکر می‌کردیم بزرگ‌‌ترین بدهکار بانکی اشخاص حقیقی هستند اما دریافتیم که این مسأله مربوط به صندوق تأمین اجتماعی است به گونه‌ای که ناترازی در صندوق‌ها ایجاد شده بود که دولت سیزدهم آنها را با ۴۰۰ همت بدهی تحویل گرفت. با تدبیر و تأکید شهید جمهور تمام بدهی‌های بانکی پرداخت شده است که  در ۲ سال گذشته بیش از ۲۰۰ همت مطالبات معوق صندوق‌ها اخذ شد.
 
حرکت رو به جلوی صندوق اجتماعی کشاورزان
معاون رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون نیز در  نشست سراسری مدیران و کارگزاران صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر گفته است که این صندوق بخوبی شکل گرفته و پیش رفته است. در صندوق‌ها پرسنل زیادی استخدام هستند و به هیچ شکل نمی‌توان این چسبندگی را حل کرد اما صندوق روستائیان و عشایر به این شکل نیست. علیرضا عسگریان، مزیت این صندوق را ایجاد توازن و تعادل میان منابع و هزینه‌ها عنوان کرده است که از معدود صندوق‌هایی است که آینده را می‌بیند و بر اساس آن عمل می‌کند و تنها در صورتی تراز می‌‌گیرد که آینده را بخوبی دیده باشد. وی بر افزایش تعداد بیمه شدگان تأکید کرده و گفته است که پوشش این صندوق باید تا سال آینده به بیش از ۵۰ درصد برسد اما تا آن زمان باید از استان‌هایی که محرومیت کمتری دارند حمایت کرد.

جستجو
آرشیو تاریخی