صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

6 کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه‌های تلویزیونی و رویدادهای تبلیغاتی به توضیح برنامه و کارنامه خود پرداختند

آغاز هفته دوم تبلیغات با بحث‌های جدی تر نامزدها

قالیباف در برنامه «میزگرد اقتصادی»:
اولویتم پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد است

محمدباقر قالیباف اصلاحات اقتصادی را ضروری دانست و گفت: همه خانواده‌های ایرانی بویژه کارمندان و کارگران که حقوق ثابت دارند، احساس می‌کنند دخل و خرج زندگی‌شان با هم نمی‌خواند. قالیباف در برنامه «میزگرد اقتصادی» شبکه یک سیما هدف اصلی دولتش در مواجهه با چالش‌های اقتصادی را  تلاش برای پیش‌بینی‌پذیر کردن اقتصاد دانست. مهم‌ترین بخش سخنان قالیباف در این میزگرد به قرار زیر است:

  برای رسیدن به نقطه مطلوب باید دو کار انجام داد؛ نخست مهار تورم و دوم رشد اقتصادی.
  بعد از ۵۰ سال موضوع قانون دائمی بانک مرکزی را تغییر دادیم قانون جدید آمد که همه اختیارات داده شد.
  به سمت مولدسازی می‌رویم و جلوی اتلاف انرژی‌ها را می‌گیریم.
  ما حتماً تصدی‌گری را از دولت جدا کرده و به مردم می‌دهیم.
  نمی‌توان نسبت به نرخ آزاد ارز بی‌تفاوت بود و دولت باید دخالت را به گونه‌ای در عرضه و تقاضا انجام دهد که خالص آن در پایان سال صفر شود. همچنین سیاست‌ها به گونه‌ای نباشد که جذابیت واردات بیشتر از صادرات باشد.
  وضعیت نیروهای شرکتی را حل می‌کنم تا عدالت اجتماعی برقرار شود.
  بورس بهترین محل برای تأمین مالی است و بورس باید بتواند دارایی‌ها مردم از صندوق امانت بانک‌ها به بورس بیاورد. اما زمانی دولت می‌تواند این کار انجام دهد که در بورس دخالت نکند و قیمت دستوری به بورس ندهد.

 محمدباقر قالیباف همچنین روز گذشته در نشست با فعالان ستاد انتخاباتی اش در موضوع مبارزه با فساد گفت: بدانید فساد درخت شوم ناکارآمدی است و مدیریت قوی می‌تواند موفقیت را رقم بزند.

 

جلیلی در میزگرد فرهنگی :
فیلترینگ و فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی

سعید جلیلی کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم روز گذشته پیش از حضور در میزگرد فرهنگی با حضور در همایش «جامعه کار و تولید» با فعالان جامعه کارگری دیدار کرد. او که روز جمعه هم در سفر به اراک از چند کارخانه بازدید کرده بود با بیان اینکه خواست کارگران عدم سوء استفاده ضد انقلاب از اعتراضات آنهاست، گفت: در ۸ سال قبل از دولت سیزدهم رشد اقتصادی یا صفر بود یا منفی آن هم ایرانی که این همه ظرفیت و فرصت برای رشد دارد. همه با هم باید جدی بگیریم و دست به دست هم بدهیم.مهمترین مواضع جلیلی در میزگرد فرهنگی نیز به این شرح است:

  فرهنگ خلاصه در چند محله بالاشهر تهران نیست، همه ایران سرای من است.
  هزینه‌های آموزش و پرورش فقط پول نیست بلکه ۱۲ سال عمر یک دانش‌آموز است، ۳۰ سال خدمت یک معلم است. باید ببینیم خروجی این هزینه‌ها چیست؟ طرح مدرسه یکی از برنامه‌های جدی ماست.
  امروز بودجه‌هایی در بخش‌های مختلف به اسم رفع آسیب‌های اجتماعی هزینه می‌شود اما عملاً آثاری ندارد.
  در حوادث سال ١۴٠١ در چندین دانشگاه حاضر شدم و صحبت کردم. با نسلی روبه‌رو هستیم که زبان همدیگر را می‌فهمیم و می‌توانیم به اقناع مشترک برسیم. در یک دانشگاه جلسه و پرسش و پاسخ ٧ ساعت طول کشید.
  لایحه حجاب هنوز به سرانجام نرسیده است. اما معتقدیم که هرچه جاری است صد درصد درست نیست. نقاط قوت باید تقویت شود و ضعف‌ها اصلاح شود ولی مادامی که قانون وجود دارد، باید آن قانون اجرا شود.
  فضای مجازی پاسخ فرهنگی دارد نه امنیتی. پاسخ آسیب‌های فضای مجازی مسئولیت‌پذیری است نه محدودیت.
  بحران را صرفاً نباید با ابزار امنیتی و اطلاعاتی حل کرد بلکه باید با روشنگری و بصیرت‌بخشی دنبال شود.

 

پورمحمدی در برنامه «صف اول»:
از هیچ مذاکره‌ای فراری نخواهیم شد

حجت‌الاسلام‌ مصطفی پورمحمدی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه «صف اول» با بیان اینکه ۲۲ سال در قوه مجریه، ۱۶ سال در قوه قضائیه و ۵ سال در امور علمی کشور فعال بودم. آسانسوری رشد نکردم، بلکه پله به پله بالا آمدم، گفت: من با مسائل حقوقی، حقوق شهروندی، رعایت حقوق متهمان، مشکلات قضایی جامعه و چگونه جلوگیری و پیشگیری از جرایم و ناهنجاری‌ها که الان مأموریت مهم در ریاست جمهوری است، آشنایی دارم. اهم مواضع پورمحمدی در این بخش از تبلیغات تلویزیونی‌اش به قرار زیر است:
 
  باید عدالت به عنوان شعار آرمانی انقلاب اسلامی محقق شود. مردم باید ثروتمد باشند تا دولت ثروتمند شود.
  امروز قدرت در داخل و خارج تعیین کننده است، قدرت سخت و نرم، قدرت جامع، قدرت فرهنگی، قدرت ایجاد امنیت داخلی و ملی، مهم است.
  در دولت من رسانه‌ها آزادند از دولت انتقاد کنند، من با مدیریتی که در مبارزه با فساد دارم مطمئن هستم یکی از راهکارهای مبارزه با فساد شفافیت است.
  در مقام ریاست جمهوری اجازه نخواهم داد یک سلیقه حاکم شود؛ معتقد به یک گرایش و ایده نیستیم بر همین اساس بهترین‌ها را برای مردم انتخاب خواهم کرد و این قرار ماست.
  دیپلماسی قدرتمندی را تعقیب خواهم کرد؛ از هیچ حوزه‌ای نخواهم هراسید و از هیچ مذاکره‌ای نگران نبوده و فراری نخواهیم شد، بلکه از قدرت سخت و نرم خود برای پیشرفت در حوزه‌های بین‌المللی استفاده خواهیم کرد.

 

پزشکیان در کارزار انتخاباتی:
یک دسته و یک جناح نمی‌تواند ایران را نجات دهد

جمعه گذشته دو همایش انتخاباتی مسعود پزشکیان در تهران برگزار شد. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در همایش «زنان حامی مسعود پزشکیان» با تأکید بر اینکه من شعار دادن بلد نیستم، هیچ وقت برای گرفتن رأی دروغ نگفتم و وعده دروغ ندادم، اظهارکرد: چهل سال است می‌خواهیم با مداخلات حجاب را درست کنیم. اما بدتر کردیم. این مداخله به اسم نور ما را به سمت سیاهی می‌کشد یا به سمت نور؟ این بررسی را انجام دهند. وی در همایش «فرهنگیان حامی مسعود پزشکیان» که با حضور دو وزیر آموزش و پرورش دولت روحانی برگزار شد، اظهارکرد: برای من شرم‌آور است که دیگران راحت زندگی می‌کنند و در جامعه ما کسانی هستند که سر در زباله می‌کنند و این خواب را بر من حرام می‌کند.
 این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، روز گذشته راهی قم شد. وی در این سفر با آیت‌الله جوادی آملی، آیت‌الله بیات زنجانی و آیت‌الله یثربی دیدار و گفت‌و‌گو کرد. همچنین عصر دیروز برنامه «صف اول» با حضور مسعود پزشکیان از شبکه خبر پخش شد. مهم‌ترین بخش‌های اظهارات پزشکیان در این برنامه به این شرح است:
 
  اوایل انقلاب که مسئول گزینش دانشگاه شدم هیچ کسی را اخراج و با هیچ استادی برخورد نکردم.
  مریض نباید به خاطر نداشتن پول، خانه و زندگی خود را بفروشد.
  ایران را یک گروه، یک دسته و یک جناح نمی‌تواند نجات بدهد؛ همه باید مشارکت کنند.
  باید بر اساس عدالت با حقوق مناطق مختلف کردستان، لرستان، بلوچستان و سیستان و خوزستان برخورد شود.

 

زاکانی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری:
تولید در رأس امور است

علیرضا زاکانی که در برنامه گفت‌و‌گوی ویژه شبکه خبر پایبندی به برنامه هفتم توسعه و عملیاتی کردن این برنامه در بودجه سالانه را مهم‌ترین برنامه خود اعلام کرده بود، روز گذشته نیز در میزگرد سیاسی گفت: سیاست خارجی ایران مبتنی بر ایده‌محوری و براساس منزلت‌خواهی جهانی می‌تواند شرایط اساسی برای کشور به وجود آورد.مهم‌ترین بخش سخنان زاکانی در این دو برنامه تلویزیونی بدین شرح است:

  رئیس‌جمهور باید به مسائل اشراف داشته باشد تا پایین‌دستی‌ها سرش کلاه نگذارند.
  معیشت و رفع مشکلات و سفره مردم هدف اصلی ماست. توسعه و پیشرفت همه‌جانبه کشور در حوزه زیرساخت‌ها را در دستورکار خواهیم داشت و بر مبنای شاخص عدالت و پیشرانی تعلیم و تربیت و علم و فناوری می‌توان برنامه را اجرا کرد.
  بسته رفاه در نظر گرفته‌ام. ۷۰ درصد مردم بسته‌های معیشتی دریافت خواهند کرد تا سر گرسنه بر بالین نگذارند.
  در بیش از ۱۴۰۰ شهر و روستا پلاک‌های ناپایدار و بافت‌های فرسوده وجود دارد. این تهدید قابل تبدیل به فرصت است.
  هوشمندسازی بخش‌های کشاورزی و دامداری با خرید تضمینی و قراردادی از دیگر برنامه‌هاست.
   مالیات باید در خدمت تولید قرار بگیرد نه اینکه شیره تولید را بگیرد. در بنگاه‌های کوچک و اصناف باید با اغماض نگاه کرد، اما باید با گردن‌کلفت‌های فراری از مالیات از طریق هوشمندسازی نظام مالیاتی برخورد کرد، باید شفافیت مالیاتی ایجاد کرد تا جریان تولید کشور تضعیف نشود.
  نگاه بنده درباره برجام، جناحی نیست بلکه ملی است. معتقدم در برجام منافع ملی رعایت نشد.
   پیام‌رسان‌ها امکان تعامل سریع و دوطرفه بین کشورهای جهان را ایجاد کرده است و می‌توانیم از این امکان برای شکستن سانسورهای جهانی استفاده کنیم.

 

قاضی‌زاده هاشمی در نشست خبری:
وام ازدواج را به یک میلیارد تومان می‌رسانم

سید امیرحسین قاضی‌زاده‌ هاشمی که روز گذشته در نشستی خبری پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود، در ابتدای سخنانش با یادآوری اینکه شهید رئیسی از هیچ ظرفیتی چشم‌پوشی نمی‌کرد و از همه ظرفیت‌ها استفاده می‌کرد، گفت: رئیس‌جمهور باید مکتب فکری و برنامه‌ریزی روشن برای اداره کشور و سیاست‌های کلان برای حل مسائل کشور داشته باشد. اهم سخنان این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به قرار زیر است:
   دست انقلاب پر است و چهره‌های زیادی قابل عرضه در عرصه ریاست جمهوری هستند. تلاش برای انتخاب فرد اصلح باید در اولویت باشد. اجماع باید دور بهترین کسی باشد که بهترین تیم و قوی‌ترین دولت را بتواند تشکیل دهد.
  مسأله شهید رئیسی حل مسائل مردم بود. ایشان به من بارها گفتند مدیران خوب را از جناح‌ها جدا کنیم و آنها را همچنان نگه داریم.
  راهبرد سیاست خارجی ما نگاه به شرق و ارتباط با کشورهای همسایه و مسلمان و دفاع از مظلوم بدون هرگونه تنش است. ما معتقد به مذاکره همراه با عزت و اقتدار هستیم.
  تعهد دولت من تک‌رقمی کردن تورم است و ۱۳ برنامه اصلاحی برای اصلاح نظام بانکی، اصلاح ساختار بودجه، اصلاح سیاست‌های تجاری و ارزی، تغییر لنگر اسمی ارز از دلار به ریال در نظر گرفته شده است.
  یکی از برنامه‌هایی که قبلاً هم داشتیم این بود که به هر خانواده تازه تشکیل‌شده ۵۰۰ میلیون تومان وام قرض‌الحسنه بدهیم. با بررسی‌هایی که انجام داده‌ایم الان این رقم تقریباً تا میزان دو برابر قابل افزایش است.

جستجو
آرشیو تاریخی