صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و هشت - ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

ایمن سازی مدارس در 17 استان در دولت سیزدهم

کاهش تعداد مدارس سنگی در روستاهای سخت گذر

مرجان قندی
خبرنگار

حذف و ساماندهی مدارس سنگی یکی از اولویت‌های آموزش و پرورش است که طی چند سال گذشته این کار را با همکاری خیرین مدرسه‌ساز و سایر نهادهای حمایتی انجام می‌دهد. اما به دلیل صعب‌العبور بودن برخی از روستاهای کشور و همچنین نبود امکانات هنوز هم دانش‌آموزانی هستند که در مدارس سنگی و با حداقل امکانات تحصیل می‌کنند. براساس آخرین گزارش سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور،2 هزار و ۲۱۵ مدرسه سنگی در کشور شناسایی شده که از این تعداد هزار و ۳۸۰ مدرسه، روستایی هستند که این موضوع نشان می‌دهد تمرکز مدارس سنگی در مناطق روستایی است. همچنین آمارها نشان می‌دهند مدارس سنگی در ۱۷ استان پراکنده هستند اما بیشتر تمرکز این مدارس در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، فارس و خوزستان است.
 
نوسازی 54 مدرسه سنگی در شهرکرد
چهارمحال و بختیاری جزو سه استانی است که مدارس سنگی آن در مناطق صعب‌العبور قرار دارند. مدارسی که حتی معلم‌‌ها با سختی زیاد خودشان را به کلاس درس می‌رسانند و گاهی هفته‌‌ها آنجا می‌مانند. حذف و ساماندهی ۵۴ باب مدرسه سنگی در این استان در قالب طرح شهید «سرایداران» یکی از برنامه‌‌های مهم در جهت حذف مدارس سنگی است که با مشارکت قرارگاه سازندگی حضرت امام حسن مجتبی(ع) سپاه پاسداران در استان آغاز شده و تا سه سال آینده تمام این مدارس نوسازی می‌شود.
ایرج کریمی مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چهارمحال و بختیاری با اعلام این خبر گفت: تفاهمنامه احداث این مدارس که بیشتر در مناطق سخت‌گذر و روستایی استان قرار دارد و در قالب مدارس یک کلاسه است، سال‌گذشته منعقد شده است و پیش‌بینی می‌شود تا سه سال آینده تمام مدارس سنگی استان حذف شود.
 
کهگیلویه و بویراحمد صدرنشین مدارس ناایمن و سنگی
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اشاره به اینکه ۴۸۵ مدرسه ناایمن در استان وجود دارد گفت: در مصوبات سفر دوم رئیس‌جمهور شهید از مجموع یک هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به نوسازی مدارس ۴۰۰ میلیارد تومان مربوط به این مدارس است.
سیدرضا حسینی‌نیک افزود: همه مدارس استان که قدمت آنها به قبل از انقلاب یا دهه 60 و گاه دهه 70 برمی‌گردد، جزو مدارس ناایمن هستند و طول عمری بیشتر از 25 سال دارند. برخی از مدارس آجری هستند و ظاهر ایمن و سالمی دارند اما در واقع آنها هم از لحاظ سازه‌ای مستحکم نیستند و در برابر زلزله‌های رایج این منطقه هیچ گونه ایمنی ندارند.
وی با بیان اینکه استان کهگیلویه و بویراحمد استانی است که بافت کوهستانی با راه‌های صعب‌‌العبور و نقاط خیلی پراکنده‌ای دارد، افزود: در استان یک هزار و 800 روستا داریم که شاید دو روستا فاصله بین‌شان فقط 500 متر باشد اما به دلایل صعب‌العبور بودن یا بحث قومی و عشیره‌ای بودن اهالی روستا، دانش‌آموزان هرکدام از آنها باید از مدارس مخصوص به خود استفاده کنند.
حسینی‌نیک یادآور شد: کهگیلویه و بویراحمد جزو استان‌های کم برخوردار بوده و قبل از انقلاب زیر 300 مدرسه داشته است. اما کم کم در هر بخش و روستایی با مصالح بومی مدارسی ساخته شده که از این نظر ما بالاترین آمار را در کشور داریم و جزو استان‌های کم برخوردار به شمار می‌آییم.
وی به طرح شهید سرایداران اشاره کرد و گفت: با اجرای این طرح مدارس باقدمت بالای ۳۰ سال، مدارس سنگی و مدارس ناایمن بازسازی و نوسازی شدند. این ساخت و سازها با کمک خیرین، جهاد سازندگی و وزارت آموزش و پرورش انجام شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه برنامه ما این است که در همه روستاهایی که مدرسه‌های قدیمی و سنگی دارند، مدارس ایمن جایگزین کنیم، گفت: ما پروژه‌‌های بسیاری در دست اجرا داریم که به سازمان متعهد شدیم آنها را تا مهرماه سال جاری به تعداد زیر 300 پروژه برسانیم. چون در برخی از روستاها قابلیت ساخت مدارس وجود ندارد و یا تعداد دانش‌آموزان زیر 8 نفر است که در این موارد تصمیم داریم با کانکس‌های نو آنها را از رده مدارس سنگی خارج کنیم. حسینی‌نیک با اشاره به اینکه در دولت سیزدهم اقدامات بی‌سابقه‌ای در استان انجام گرفته است، تصریح کرد: افزایش ۳۸ هزار مترمربعی فضا‌های آموزشی، ۲۶ هزار مترمربعی فضای ورزشی و ۴ هزار مترمربعی فضای فرهنگی در این ۲ سال انجام شده است. وی ادامه داد: پیشرفت استان در بحث ساخت و ساز فضاهای آموزشی طوری است که قابل قیاس با چند سال قبل از دولت شهید آیت‌الله رئیسی نیست. ما در این حوزه طی دو سال و نیم گذشته برای 203 فضای آموزشی، ورزشی و فرهنگی بالغ بر هزار میلیارد تومان هزینه کردیم.
 
جایگزینی210 کلاس درس
در خوزستان
مدیر کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خوزستان نیز در گفت‌وگو با «ایران» با اعلام اینکه استانداردسازی فضاهای آموزشی با هدف بالا بردن سطح آموزش جزو اولویت‌های اداره کل نوسازی مدارس در استان است، اظهار داشت: طی دو سال گذشته در بحث مدارس سنگی اتفاقات بسیار خوبی افتاده است به طوری که طبق آمار در سال 99 که طرح نوسازی و بهسازی مدارس سنگی را آغاز کردیم یک هزار و 240 کلاس سنگی در سطح استان شناسایی شد. تاکنون موفق شدیم 311 مدرسه با 704 کلاس را استاندارد‌سازی کرده و مدرسه‌هایی ایمن را برای دانش‌آموزان فراهم کنیم. محمد سعیدی‌پور با اشاره به اینکه از این 704 کلاس 595 کلاس در دولت سیزدهم نوسازی شده است، ادامه داد: درحال حاضر در استان طرح جایگزینی 210 کلاس درس را به جای کلاس‌های سنگی در اولویت اجرا داریم که امیدواریم این تعداد را تا پایان سال بهسازی و نوسازی کنیم.
وی با اشاره به نقش خیرین مدرسه‌ساز در استانداردسازی همه مدارس سنگی یادآور شد: سال گذشته خوزستان با تحویل 700 کلاس درس رکورد بی‌سابقه‌ای را ثبت کرد. امسال هم هدف‌گذاری ما نوسازی و بهسازی 800 کلاس درس است که از این تعداد 200 کلاس مربوط به مدارس سنگی است.
 
250 مدرسه سنگی سهم دانش‌آموزان فارس
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس نیز در گفت‌وگو با «ایران» از وجود ۲۵۰ مدرسه سنگی و ۷۵ نمازخانه سنگی در این استان خبر داد و گفت: ۱۰۱ مدرسه و ۳۵ نمازخانه سنگی در فاز اول عقد قرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی سپاه برای جایگزینی هستند و مابقی این مدارس و نمازخانه‌‌ها در فازهای بعدی طی سه سال جمع‌آوری خواهند شد. وی با بیان اینکه حدود ۲۰ پروژه نیمه تمام در بحث مدارس سنگی در استان وجود دارد، اظهار داشت: در کل کشور ۵ هزار میلیارد تومان به بحث جمع‌آوری مدارس سنگی اختصاص داده شده که به فراخور پیشرفت پروژه‌‌ها به استان تعلق می‌گیرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس فارس به نقش خیرین مدرسه‌ساز در تأمین فضای آموزشی اشاره کرد و افزود: در یکسال گذشته، ۱۸۰ پروژه آموزشی و تربیتی آموزش و پرورش در استان تکمیل و بهره‌برداری شده است. ۱۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای این تعداد پروژه ‌هزینه شده که حدود نیمی از آن با مشارکت خیران مدرسه‌ساز انجام شد.
خرد با بیان اینکه فهرستی از ۶۵ پروژه نیمه تمام آموزشی، تربیتی و ورزشی دانش‌آموزی در شهرستان‌های مختلف فارس تهیه شده تا برای جذب مشارکت خیرین در تکمیل و آماده‌سازی آنها، پیشنهاد شود، یادآور شد: ۲۷۵ پروژه دولتی و مشارکتی در دست اجراست که در مجموع یکهزار و ۱۰۰ کلاس درس به سرانه دانش‌آموزی فارس اضافه می‌کند.

جستجو
آرشیو تاریخی