اهالی هنر از اقدامات حمایتی دولت شهید رئیسی در حوزه فرهنگ و هنر می‌گویند

اعتلای کرامت هنرمندان در دولت سیزدهم

در دولت سیزدهم اقدامات سازنده و ماندگاری در بخش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... بویژه در بخش فرهنگ و هنر شکل گرفت؛ اقداماتی که بیانگر چشم‌انداز بلند این دولت به حوزه فرهنگ و هنر و کارنامه پربار او در این حوزه بوده است.

ارتباط نزدیک و سازنده با هنرمندان
به گزارش هنر آنلاین، غلامرضا صنعتگر خواننده موسیقی پاپ در این باره گفت: اگر بخواهیم دولت سیزدهم را با دولت‌های قبلی مقایسه کنیم ارتباط  نزدیک و سازنده با هنرمندان از امتیازهای برجسته حوزه فرهنگ و هنر  دولت شهید رئیسی است.
او با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه هنر بیان کرد: با اینکه عمر این دولت سه سال بود اما در این ایام اتفاقات خوبی رخ داد، خصوصاً بنده به‌عنوان نماینده صنف موسیقی، از نگاه و دید خودم چه در بحث کنسرت‌ها و چه در بحث هنرمندان می‌توانم اعلام کنم رئیس جمهور شهید توانستند با هنرمندان ارتباط خوبی برقرار کنند و این امر را در زمینه‌های سیاسی، فرهنگی و هنری و در تولیداتی که انجام شد از جمله در اشعار ، موسیقی و... شاهد بودیم.
این فعال حوزه موسیقی پاپ افزود: در این دوره حس برادری میان همکاران که شاید حتی از نظر فکری و اعتقادی با یکدیگر فاصله داشتند نیز تقویت شد که این اتفاق بسیار مطلوب و مؤثر بود. از این‌رو امیدواریم همیشگی و مستدام بماند و دیگر دوستانی که قصد ورود به این عرصه را دارند، راه این عزیزان را پیش گیرند.

 توجه به استعداد شهرستان‌ها
آزیتا ترکاشوند با اشاره به فعالیت‌های مثبت دولت در حوزه فرهنگ عنوان کرد: مهم‌ترین اقدام دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر، توجه به استعدادهایی بود که در شهرستان‌ها حضور دارند. خوشبختانه ظرفیت‌ها و امکانات خوبی نیز در اختیار این افراد قرار گرفت. این موضوع نشان داد که تمرکز دولت تنها بر پایتخت نیست و به همه کشور توجه دارد. ما استعدادهای درخشانی در حوزه نویسندگی، کارگردانی، بازیگری و سایر رشته‌های هنری در نقاط مختلف کشور داریم اما کمتر دیده بودیم که دولت‌ها به مناطق مختلف کشور توجه کنند. در همین راستا می‌بینید که چقدر اثر هنری توسط استان‌ها تولید می‌شود.
او افزود: به طور کلی باید اشاره کنم حرکت دولت در زمینه فرهنگ و هنر نشان داد که دغدغه این دولت رشد فرهنگی در کشور است و به رشد فعالیت‌های هنری نیز اهتمام دارد. البته جای کار بسیاری همچنان وجود دارد و نباید فراموش کرد که پیشرفت در زمینه‌های فرهنگی و هنری نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است.

پیشتازی دولت در راستای حمایت از هنرمندان پیشکسوت
جعفر دهقان، هنرپیشه سینما و تلویزیون هم با تأکید بر اینکه در آستانه چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته‌ایم و فعالیت‌های دولت جدید در حوزه هنر را دنبال خواهیم کرد، گفت: دولت سیزدهم برای ایران زحمات بسیاری کشید و ای کاش آیت‌الله رئیسی حضور داشت و فعالیت‌های او به نتیجه می‌نشست و در پایان دوره کارهای این دولت مشخص می‌شد، چراکه ممکن است امروز هیچ‌کس متوجه اقدامات مؤثر او نشده باشد.
او با اشاره به اینکه در حوزه هنر و سینما، خصوصاً در بخش خصوصی سینما رشد چشمگیری را شاهد بودیم، عنوان کرد: در آن دوران تعداد فعالیت‌های سینمایی و ساخت فیلم‌ها افزایش یافت و در بخش فرهنگی نیز تلاش‌هایی را شاهد بودیم، علاوه بر این ایشان در راستای حمایت از هنرمندان خصوصاً در بحث پیشکسوتان هنر نیز پیشتاز بود.
این بازیگر در ادامه با بیان اینکه آیت‌الله رئیسی اقدامات دیگری را هم در دستور کار داشت که نیمه تمام ماند، گفت: ای کاش حضور داشت و این اقدامات به نتیجه می‌رسید. در آن شرایط بعضی بازی‌های سیاسی سبب شد تا برخی افراد نسبت به تخریب فعالیت‌های او اقدام کنند و بر آن بودند اقدامات رئیس جمهور شهید را بی‌اهمیت جلوه دهند اما ما که در این عرصه فعالیت می‌کنیم شاهد اقدامات او بودیم.
دهقان فعالیت‌های رئیس جمهور شهید را تنها در حوزه هنر نخواند و اظهار کرد: این کشور چاله‌های بسیاری دارد اما همچنان فعالیت‌های دولت‌های پیشین نیز در حد شعار باقی مانده بود که دولت سیزدهم در راستای رفع آنها برآمد و بدون شعار و به دور از هیاهو اقدامات خود را پیش می‌برد. امیدوارم دولت بعدی نیز این فضا را حفظ کند و مشوق‌هایی را برای فعالیت هنرمندان در نظر گیرد.

در دولت سیزدهم کرامت اهالی فرهنگ و هنر حفظ شد
عبدالحمید قدیریان از نقاشان و هنرمندان پیشکسوت هم به مرور دستاوردها و عملکرد دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ و هنر پرداخته و در این باره گفت: دولت سیزدهم از بدو شروع به کار، فضای جدیدی در ارتباط با خدمت‌رسانی به مردم ارائه کرد و امید را در بین مردم افزایش داد.
همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، سبک مدیریت [آقای رئیسی] در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود و با صمیمیت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیت رفتار می‌کرد. برای مردم، کرامت  و عزّت قائل بود. به جوان‌ها برای اظهارنظر میدان می‌داد و حرمت مردم را نگه می‌داشت. به جوان‌ها اعتماد می‌کرد، جوان‌ها را تکریم می‌کرد و این رویکرد تکریم، ارزشمند و مبتنی بر نسخه‌های قرآنی بود. او در ادامه افزود: چند ماه قبل از شهادت آیت‌الله رئیسی در ملاقاتی که با ایشان داشتم همین بحث را خدمتشان مطرح کردم که باید به بحث فرهنگی ریشه‌ای نگاه کنند.
آن بزرگوار نظرم را برای حل نزول فرهنگی که سال‌هاست دچارش شده‌ایم پرسیدند و من در جواب خدمتشان عرض کردم که باید به نگرش فرهنگی انقلاب باز گردیم، یعنی همان فضای توحیدی که امام خمینی(ره) برای فرهنگ انقلاب ایجاد کردند. باید به سمت فرهنگی برگرفته از معارف قرآنی برویم؛ فرهنگی که در آن زمان استقبال پرشور مردم را به همراه داشت و آن رفتارهای زیبا و الهی را در دوران انقلاب و جنگ ایجاد کرد.
قدیریان گفت: خدا لعنت کند نفوذی‌ها و کوته‌فکران را که با رفتار خود باعث شدند از آن گوهر فرهنگی خاطراتی تلخ برای مردم و دلسوزان به جای بماند و هرگاه از آن دوران سخن به میان می‌آید، طعنه‌ها و نگرانی‌ها مطرح می‌شود.
او در ادامه بیان داشت: من معتقدم اگر ایشان فرصت پیدا می‌کردند به بحث فرهنگ به‌صورت بنیادین می‌پرداختند و در جهت حل آن اقدام می‌‌کردند.
باید امید داشت تا دولت بعدی آنقدرعاقل باشد که هرچه سریعتر بحث فرهنگ را در دستور کار قرار دهد و سعی در حل آن داشته باشد.
 در دولت آقای رئیسی ما شاهد آن بودیم که ایشان به فرهنگ نگرش با کرامت به مردم عملاً توجه داشت و برعکس دولت‌هایی که شعارش را می‌دادند به این بحث عمل کرد.
در دولت‌های قبل از آقای رئیسی شما حرف‌های قشنگ می‌شنیدید ولی رفتار قشنگ نمی‌دیدید در صورتی که در دولت سیزدهم ما رفتارهای زیبا دیدیم و دیدیم هم کرامت فرهنگ و هنر و هم کرامت اهل تفکر را در حد توان پاس ‌داشتند که ادامه این رفتار برای شروع اصلاح حرکت فرهنگی مهم است.

 

برش

افزایش سالن‌های سینما در دولت سیزدهم

از دیگر اقدامات دولت در حوزه هنر، نگاه جدی به حوزه سینما بوده و باید گفت در دولت سیزدهم تعداد سالن‌های سینما به ۸۶۲ سالن رسید. در واقع از ۳ سال گذشته، سازکار ساخت سالن‌های سینمایی در دستور کار دولت قرار گرفت و تا سال ۱۴۰۰ تعداد سالن‌های موجود ۵۷۲ بوده که طی ۹۰۰ روز، ۲۹۰ سالن به این تعداد اضافه شده، یعنی در حال حاضر ۸۶۲ سالن سینمایی در کشور مورد بهره‌برداری قرار گرفته‌است. نکته دیگر اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت سیزدهم در راستای توصیه و تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر ایجاد تغییر انقلابی در ساختار‌های کشور، اقدامات مهم و کلیدی را طی سه سالی که گذشت به سرانجام رساند.

جستجو
آرشیو تاریخی