صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

اخبار

رئیس قوه قضائیه در دیدار با امیر قطر:
بر توسعه مناسبات حقوقی و قضایی تأکید داریم
حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضائیه، در جریان سفر به قطر در راستای توسعه دیپلماسی قضایی، با «تمیم بن حمد بن خلیفه آل‌ثانی» امیر قطر دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس قوه قضائیه در این دیدار  اظهار کرد: سطح روابط دو کشور ایران و قطر در حوزه‌های مختلف بویژه طی حدود سه سال اخیر بسیار رو به توسعه و پیشرفت بوده است و ما خواهان تداوم این مسیر و این روند هستیم. وی همچنین از مواضع امیر و دولت قطر درخصوص مسأله غزه قدردانی کرد و گفت: ضرورت دارد کشور‌های اسلامی در راستای کاهش آلام و رنج‌های مردم غزه و توقف جنایات علیه این مردم و پیگیری اقدامات جنایتکاران، تدابیر و تمهیدات منسجم‌تری را اتخاذ کنند.
رئیس عدلیه همچنین در این دیدار با اشاره به ضرورت توسعه مناسبات حقوقی و قضایی میان ایران و قطر بویژه در حوزه معاضدت‌های قضایی و انتقال محکومان، با عنایت به در پیش بودن عید سعید قربان، درخواست عفو یا انتقال تعداد دیگری از زندانیان ایرانی را که در قطر محکومیت یافته‌اند مطرح کرد.
امیر قطر نیز در این دیدار ضمن تسلیت مجدد فقدان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و همراهان ایشان، گفت: آقای رئیسی شخصیتی پیشرو و پیشگام در راستای ارتقای روابط ایران و قطر بود و امیدواریم که ادامه این روند توسعه همکاری‌ها میان دو کشور را در دولت بعدی جمهوری اسلامی ایران نیز شاهد باشیم. امیر قطر ضمن تأکید بر اهمیت بالای توافقات قضایی که در جریان این سفر امضا می‌شود، خواستار تسهیل و توسعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی بین دو کشور شد.
امیر قطر همچنین از آمادگی این کشور برای کمک به اجرای مباحث مربوط به عفو یا انتقال برخی از محکومان خبر داد. امیر قطر در پایان از رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران خواست که سلام وی را به رهبر معظم انقلاب اسلامی و سرپرست ریاست‌جمهوری ابلاغ کند.


پوتین قانون تجارت آزاد اوراسیا با ایران را امضا کرد
فرآیند قانونی توافقنامه تجارت آزاد بین کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و ایران با امضای رئیس‌جمهور روسیه در این کشور کامل شد و اجرایی شدن این قانون نیازمند تصویب پارلمان‌های چهار کشور دیگر عضو این اتحادیه و همچنین مجلس شورای اسلامی است.
قانون توافقنامه تجارت آزاد بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا که پیش از این در دومای دولتی (مجلس سفلی) و سپس در شورای فدراسیون (مجلس سنا) روسیه تصویب شده بود، توسط ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه امضا شد تا روسیه نخستین کشوری باشد که فرآیند قانونی اجرای این توافقنامه را تکمیل کرده است.
اتحادیه اقتصادی اوراسیا یک اتحادیه اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است. اعضای ناظر این اتحادیه ازبکستان، مولداوی و کوبا هستند. سنگ بنای این اتحادیه حدود ۱۰ سال قبل یعنی در سال ۲۰۱۴ نهاده شد. این اتحادیه دی‌ماه ۱۴۰۲ (ماه پایانی ۲۰۲۳) قرارداد تجارت آزاد با جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد. این توافقنامه در نشستی با حضور مقاماتی از ۶ کشور طرف قرارداد از جمله وزیر صمت ایران در سن‌پترزبورگ روسیه امضا شد. با نهایی شدن این توافقنامه، حدود ۸۷ درصد صادرات کالاهای ایرانی به کشورهای روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به عنوان اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا بدون تعرفه گمرکی انجام خواهد شد و متقابلاً نیز صادرات این کشورها به کشورمان از این مزیت برخوردار خواهد شد.
به نوشته خبرگزاری تاس، توافقنامه تجارت آزاد اتحادیه اقتصادی اوراسیا با ایران همچنین همکاری در زمینه‌های مختلف از جمله استخراج، فرآوری و استفاده از منابع معدنی، بهره‌وری انرژی، تحقیق و نوآوری، آموزش، پزشکی، حمل‌و‌نقل از جمله توسعه حمل‌و‌نقل چندوجهی (ترکیبی)، مخابرات، زیرساخت‌های لجستیک و کریدورهای حمل و نقل را فراهم می‌کند. بنا بر گزارش این رسانه روس، تنها صادرکنندگان روسی سالانه حدود ۳۰۰ میلیون دلار بابت حذف عوارض گمرکی بر اساس این قرارداد صرفه‌جویی می‌کنند که این موضوع می‌تواند به توسعه بیشتر مبادلات تجاری با ایران منجر شود. زمان اجرای توافقنامه تجارت آزاد با ایران پس از تصویب این توافقنامه در مجالس ۶ کشور طرف قرارداد خواهد بود.

جستجو
آرشیو تاریخی