صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲

معاون حقوقی رئیس جمهور در جمع خبرنگاران خبر داد

فرش های مفقودی سعدآباد پیدا و تحویل نشده است

دیروز در پایان جلسه هیأت وزیران، اعضای دولت با اخبار متنوعی به میان خبرنگاران آمدند.
این اخبار عمدتاً بیانگر تحولات یا دستاوردهایی درون دولت بود، دستاورد و تحولاتی که اغلب جزو تأکیدات و درخواست‌های شهید رئیسی از اعضای دولت بودند. حالا این تأکیدات در فقدان شهید رئیسی به ثمر نشسته اند. گزارش این رویداد را بخوانید.
 
امیر آشتیانی: آماده شدن دومین فروند هواپیمای سیمرغ  
وزیر دفاع با اشاره به آماده شدن فروند دوم هواپیمای سیمرغ، از تلاش ها برای ورود این هواپیمای بومی به چرخه پروازهای مسافری خبرداد و گفت: برای این امر هواپیمای سیمرغ باید زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری آزمون‌های خود را سپری کند. امیر محمدرضا آشتیانی افزود: رئیس جمهور شهید مأموریت و دستور ورود هواپیمای سیمرغ به ناوگان هواپیمای مسافربری را به وزارت دفاع محول کردند که ما نیز در حال پیگیری آن هستیم.  
اوجی: بهره برداری از دومین سکوی پارس جنوبی در دولت سیزدهم  
وزیر نفت با اعلام اینکه هفته آینده عملیات اجرایی فاز ۲ میدان مشترک یادآوران را با تکیه بر توان پیمانکاران داخلی آغاز خواهیم کرد، از امضای قرارداد نفتی چنگوله خبر داد و اظهار کرد: پروژه های میدان مشترک نفتی با استفاده از ظرفیت پیمانکاران و سازندگان داخلی دنبال می شود. جواد اوجی با بیان اینکه با تأکیدات رئیس جمهور شهید و مطالبات ایشان از صنعت نفت و با تسویه حساب و پرداخت خسارت، بازسازی و نوسازی و تعمیرات سکوی ۱۳ آلفای پارس جنوبی انجام شد و آماده بهره برداری است، گفت: این دومین سکوی پارس جنوبی است که در این دولت به بهره برداری می رسد که با ظرفیت ۵تا ۶ میلیون متر مکعب آغاز به کار می‌کند.  
 
مرتضوی: نرخ بیکاری تک رقمی
در 25 استان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در دولت سیزدهم تاکنون بالغ بر ۳میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اشتغال خالص در کشور ایجاد شد، اظهارکرد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی شد و تعداد قابل توجهی از استان ها نرخ بیکاری‌شان در کانال ۶ درصد قرار دارد. سید صولت مرتضوی اضافه کرد: همچنین میانگین نرخ بیکاری کشور ۸.۱ درصد شد که کاهش ۱.۱ درصدی را نشان می دهد که این رقم، یک رکورد در چند دهه اخیر کشور محسوب می شود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین با اشاره به کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و زنان، اضافه کرد که 20 میلیون خانوار یا 85 درصد از جمعیت کشور که 65 میلیون نفر را شامل می شود، تحت پوشش طرح کالابرگ الکترونیکی قرار گرفتند، ضمن اینکه در دولت سیزدهم مستمری ریالی مستمری‌بگیران تحت پوشش سازمان های حمایتی بهزیستی ۱۸۰ درصد افزایش یافت. مرتضوی همچنین از تلاش ها برای عملیاتی کردن متناسب‌سازی و همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سازمان بازنشستگی کشوری و سازمان تأمین اجتماعی خبرداد و گفت: با همکاری قوه قضائیه بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از اموال صندوق‌های بازنشستگی که به شیوه‌های مختلف به تصرف برخی اشخاص حقیقی و حقوقی درآمده بود، برگردانده شد. به گفته مرتضوی، تعداد قابل توجهی از املاک که برخی اشخاص تصرف کرده بودند با احکام قضایی بازگشت داده شد.
 
دهقان: فرش‌های کاخ سعدآباد
هنوز پیدا نشده  
معاون حقوقی رئیس جمهور در واکنش به برخی اظهارات درباره سرنوشت فرش های سعدآباد گفت: پرونده فرش‌های نفیس کاخ سعد آباد مفتوح است و تا الان رأیی صادر نشده؛ خوشبختانه قاضی پرونده با جدیت موضوع را دنبال می‌کند. محمد دهقان با تأکید بر اینکه تقاضای ما از دوستانی که می‌گویند فرشی پیدا شده این است که فرش‌های پیدا شده را تحویل دهند تا ما آن را به کاخ سعدآباد بازگردانیم، افزود: از ۴۸ فرشی که به سرقت رفته، هنوز هیچ فرشی پیدا و تحویل ما نشده است. وی تأکید کرد: آنچه برای ما اهمیت دارد، بازگرداندن فرش‌هاست. به محض پیدا شدن باید تحویل ما شود تا آن را به کاخ سعدآباد برگردانیم. معاون حقوقی رئیس جمهور با بیان اینکه متهمان مربوط به این پرونده بازجویی شدند، افزود: ما از دوستانی که بازجویی کردند، سؤال کردیم و گفتند پرونده به خوبی پیش می‌رود. وی در بخش دیگری از اظهارات خود، رأی صادرشده در یک دادگاه کانادایی برای خانواده های 21 نفر از قربانیان هواپیمای اوکراینی را عادلانه توصیف کرد و افزود: قاضی رأی عادلانه‌ای صادر کرده و قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی برای آنها ثابت شده است. استدلال‌هایی که در این حکم مطرح شده برای استفاده در دعوای موجود در دیوان بین‌المللی دادگستری قابل استفاده است، زیرا رأی این دادگاه مبنی بر قصور شرکت هواپیمایی اوکراینی می‌تواند در این زمینه مؤثر باشد که جمهوری اسلامی ایران مرتکب تقصیر نشده است.  
 
زارع‌پور: 20 گیگ اینترنت انتخاباتی
برای مردم
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی بسته ویژه تبلیغاتی این وزارتخانه برای نامزدهای انتخابات ریاست ‌جمهوری در شبکه‌های اجتماعی داخلی خبرداد و گفت: بسته‌های تبلیغاتی متنوعی هم برای شناسایی کانال‌های طراحی شده برای ستادهای نامزدها در شبکه‌های داخلی به عموم کاربران پیش‌بینی شده است.‌ عیسی زارع‌پور ادامه داد: وزارت ارتباطات برای مردم عزیز که می‌خواهند در جریان برنامه‌های نامزدها قرار بگیرند، بسته هدیه ۲۰ گیگابایتی در پیام‌رسان‌های داخلی در نظر گرفته است. ‌به گفته وزیر ارتباطات، بزودی پیامک برای مردم ارسال می‌شود تا هر کس که تمایل دارد با فعال کردن کد دستوری ذکر شده در پیامک، در طول انتخابات از این بسته 20 گیگ برای استفاده در پیام‌رسان‌ها و تلوبیون استفاده کند.
 
دهقانی فیروزآبادی: اقتصاد دانش بنیان اولویت دولت بعد
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور اولویت دولت بعد در حوزه علم و فناوری را «اقتصاد دانش بنیان» عنوان کرد و گفت: مردم به فردی که اعتقاد دارد این مملکت باید به بالاترین مراتب ممکن برسد و به قدرت و توان مردم و همکاری با مردم اعتقاد دارد، رأی دهند.‌ روح‌الله دهقانی فیروزآبادی با اشاره به برگزاری برنامه آبادایران در مصلای امام‌خمینی(ره) تهران اظهار کرد: در این رویداد بیش از ۳۴۰ شرکت با ۴۵ نهاد محرومیت‌زدایی برای حل مسائل اقتصاد کشور و حل مسائل اقتصاد مناطق محروم همکاری دارند.

نیکبخت: پرداخت مطالبات گندمکاران در هفته آینده
وزیر جهاد کشاورزی با اعلام اینکه تا‌کنون نزدیک به ۵۰ درصد مطالبات گندمکاران پرداخت شده است، گفت: بقیه مطالبات کشاورزان هم تا اوایل هفته آینده پرداخت می‌شود.‌ محمدعلی نیکبخت با بیان اینکه تا این ماه از سال، میزان خرید گندم از گندمکاران از مرز ۴ میلیون تن گذشته است، ابراز امیدواری کرد که امسال نیازی به واردات گندم نباشد‌.‌ وزیر جهاد کشاورزی در زمینه تنظیم بازار هم با اشاره به اینکه وضعیت فعلی قابل مقایسه با سال ۱۴۰۲ نیست، گفت: سال گذشته هم از نظر موجودی کالاهای اساسی در بازار و هم از نظر قیمت کالاها، نوسانات زیادی داشتیم، اما اکنون در تأمین این کالاها و قیمت آنها به ثبات رسیده‌ایم.
 
 لطیفی: عدالت استخدامی
با برگزاری آزمون
رئیس سازمان اداری و استخدامی گفت: بنای دولت و تدبیر رئیس جمهور شهید این بود که در جذب نیرو عدالت رعایت شود و هرکسی در هر جای کشور که توانمندی دارد، بتواند برای استخدام در دستگاه‌های دولتی در آزمون شرکت کند.‌ میثم لطیفی در همین راستا از برگزاری چند آزمون استخدامی در هفته‌های پیش رو خبرداد و گفت: جمعه این هفته در ۲۶ استان مرحله دوم آزمون شهید زین‌الدین برگزار می‌شود که ۲۱ هزار نفر در آن شرکت کرده‌ و بیش از ۲ هزار نفر در حوزه‌های زیربنایی و اقتصادی جذب می‌شوند. وی افزود: ۵ مرداد نیز آزمون فراگیر استخدامی برگزار می‌شود که از سال گذشته برنامه‌ریزی شده بود. وی اضافه کرد: تاکنون توانستیم برای جذب ۱۰ هزار نفر در این آزمون با دستگاه‌ها به توافق برسیم.‌ معاون رئیس جمهور درباره پرداخت عادلانه در دستگاه‌های دولتی به عنوان یکی از تأکیدات همیشگی رئیس جمهور شهید، اظهارکرد: افرادی که در هیأت مدیره و مدیران عامل شرکت‌های دولتی هستند، یا در شرکت‌هایی که دولت در آنها سهم دارد به عنوان نماینده حضور دارند، باید سقف حقوق مندرج در قانون را رعایت کنند.
 
بهادری‌جهرمی: بیمه شدن کسر قیمت ناشی از تصادفات
سخنگوی دولت در تشریح مصوبات هیأت وزیران، از تصویب ۱۳ آیین‌نامه تکلیفی قانون بودجه ۱۴۰۳ و اصلاح آیین‌نامه مقررات صادرات و واردات خبرداد و گفت: همچنین آیین‌نامه بیمه اجباری شخص ثالث اصلاح شد که براساس آن، از این به بعد خسارت‌هایی که منجر به کسر قیمت یا افت قیمت وسایل نقلیه می‌شود، مشمول تکالیف شرکت‌های بیمه‌گر می‌شود. علی بهادری جهرمی افزود: تا پیش از این چنین پوششی از سوی بیمه‌ها داده نمی‌شد، ضمن اینکه بیمه‌گر حق ندارد برای این منظور بیمه مضاعف از بیمه‌گذار بگیرد.

جستجو
آرشیو تاریخی