صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و شش - ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۱۴

«ایران» از حمایت‌های دولت شهید رئیسی در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی گزارش می‌دهد

ورود ۱۶۰ دستگاه اتوبوس جدید به پایتخت

مهسا قوی قلب
خبرنگار

در کلانشهری مانند تهران سیستم حمل‌ونقل عمومی در کاهش ترافیک و میزان آلودگی هوا حرف نخست را می‌زند. در میان سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس‌ها از دیرباز، وسیله‌ای برای تردد در تمامی بزرگراه‌ها، خیابان‌های اصلی و همچنین فرعی هستند. در میان تمامی وسایل حمل‌ونقل عمومی، اتوبوس فراگیرتر از مترو و تاکسی است، از این‌رو افزایش آماری اتوبوس‌ها و نوسازی آنها یکی از اولویت‌های مسئولان این حوزه است. از سویی، دولت شهید رئیسی نیز از همان ابتدای روی کار آمدن در خصوص بهسازی و نوسازی سیستم حمل‌ونقل عمومی حمایت‌های ویژه‌ای داشت و در بستن قراردادهای داخلی و خارجی همواره نقش مثبتی را ایفا می‌کرد. در این راستا، بر اساس وعده ورود 160 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل‌ونقل شهری پایتخت، روز گذشته 100 دستگاه از این تعداد وارد خیابان‌های شهر شدند.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه با بیان اینکه قراردادها سال گذشته با شرکت‌های داخلی منعقد شد، گفت: تا پایان سال به‌تدریج این اتوبوس‌ها وارد سیستم حمل و نقل عمومی می‌شوند.
مهدی علیزاده با بیان اینکه در دولت شهید رئیسی، در همان روزهای اول قرارداد 175 دستگاه اتوبوس با شرکت ایران‌ خودرو بسته شد، اضافه کرد: ناوگان نوسازی اتوبوس شهر تهران اکنون به 940 دستگاه رسیده که در خطوط شهری در حال خدمات‌رسانی به شهروندان هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی، در سال گذشته 234 دستگاه از اتوبوس‌های 18 متری اورهال شد، همچنین اتوبوس‌های شاغل در تهران به 2 هزار و 150 دستگاه رسید که جهش زیادی بود. البته بیش از نصف این اتوبوس‌های شاغل مربوط به بخش خصوصی است و با اضافه شدن این اتوبوس‌های نو، ناوگان‌ نوسازی  و اتوبوس‌های فرسوده از خطوط خارج می‌شود.

ورود اتوبوس‌های برقی چینی به تهران تا پایان سال
علیزاده در ادامه با بیان اینکه براساس قرارداد با شرکت چینی تا پایان سال اتوبوس‌های برقی چینی نیز به سیستم حمل‌ونقل عمومی پایتخت اضافه می‌شوند، گفت: تا پایان سال رشد چشمگیری در تحویل اتوبوس‌های داخلی و همچنین اتوبوس‌های برقی چینی خواهیم داشت که آن هم به مرور وارد ناوگان می‌شود و چهره شهر را تغییر می‌دهد و موجب رضایتمندی مردم خواهد شد، البته جا دارد یادی کنیم از رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی که در طول سه سال اخیر، حمایت‌های زیادی از شهرداری تهران در نوسازی ناوگان حمل‌ونقل داشتند.

فعال شدن خط تولید داخلی پس از 10 سال
رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه مشکلات در حوزه حمل‌ونقل عمومی زیاد است، گفت: 10 سال کارخانه‌های داخلی تولید اتوبوس را تعطیل کرده بودند. هنوز به نیمه راه در حوزه حمل‌ونقل نرسیده‌ایم البته که اتوبوس چیزی نیست که در مدت کوتاهی بتوان آن را تولید و وارد چرخه کرد چرا که 10 سال خط تولید نداشتیم و دولت‌های قبل هم اقدامی برای واردات نکردند. این در حالی است که در این دولت شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه بودیم.
چمران اضافه کرد: قرار شد هر ماهه گزارشی از حمل‌ونقل داشته باشیم که این مهم توسط معاون شهردار تهران در صحن شورای شهر اخیر انجام شد و این رویه مستمر خواهد بود.
رئیس شورای شهر تهران درباره برقی کردن خودروهای حمل‌ونقل عمومی نیز گفت: برقی‌سازی در بهبود آلودگی هوا، ترافیک و در بهبود سلامت جسمی و روحی مردم تأثیر خواهد داشت و تلاش‌ها در این بخش متوقف نمی‌شود. وی در ادامه صحبت‌های خود تأکید کرد: 2 سال پیش چهار میلیارد تومان قیمت هر دستگاه اتوبوس بود و امروز تا 6 میلیارد تومان است و افزایش قیمت دلار تأمین بودجه را برای واردات سخت کرده اما ما نیمی از بودجه شهر را گذاشتیم تا مشکل حمل‌ونقل عمومی در سال‌جاری کاهش پیدا کند.     

جستجو
آرشیو تاریخی