صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

دستگاه امنیتی یمن از کشف و انهدام یک شبکه مرتبط با سیا و موساد خبر داد

خرابکاران در تور «یاران خدا»

امیر فرشباف/ نیروهای امنیتی یمن برای دومین بار یک شبکه گسترده جاسوسی وابسته به سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و رژیم صهیونیستی را کشف و منهدم کردند. در بیانیه‌ای که دستگاه امنیتی یمن دوشنبه شب منتشر کرد، آمده است:
به یاری خداوند یک شبکه جاسوسی امریکایی-اسرائیلی نفوذ یافته در نهادهای رسمی و غیررسمی کشور که اعضای آن چند دهه با سازمان اطلاعات مرکزی امریکا (سیا) در ارتباط بودند، منهدم شد.
در ادامه تصریح می‌شود که سرویس‌های بیگانه، با آموزش‌های اطلاعاتی به عناصر اصلی این شبکه و تجهیز آنها به ادوات تجسسی ویژه، آنها را قادر ساخت تا فعالیت‌های خرابکارانه خود را در جمهوری یمن انجام داده و اطلاعات محرمانه را به طور مخفیانه به افسران سرویس‌های اطلاعاتی امریکا و اسرائیل منتقل کنند.
آثار عملیات خرابکارانه این باند‌ شامل تمام جنبه‌های حیاتی کشور مانند نابودی محصولات کشاورزی و دام، تضعیف ارزش‌ها و اخلاقیات جامعه و تخریب نهادهای دولتی یمن می‌شود.
مهم‌ترین شیوه‌های جاسوسی و خرابکارانه این شبکه در هفت بند ذیل مندرج است:
 شبکه جاسوسی امریکایی-اسرائیلی اطلاعات مهمی را در زمینه‌های مختلف امنیتی، نظامی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی، آموزشی، کشاورزی، فرهنگی، اجتماعی و غیره جمع‌آوری می‌کرد و در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار می‌داد.
  شبکه فوق الاشاره برای چندین دهه توانسته بود تصمیم گیران کشور را تحت تأثیر قرار دهد و با نفوذ در بدنه کارشناسی، قوانینی را تصویب کند که در خدمت منافع و دستور کار رژیم صهیونیستی و امریکا بود.
  این باند خرابکاری برای جذب بسیاری از نخبگان و هماهنگی برای بازدید از ایالات متحده تلاش می‌کرد.
  این شبکه برخی از اقتصاددانان و صاحبان شرکت‌های نفتی و تجاری را به خدمت گرفته بود و کلیه اطلاعات، گزارش‌ها و داده‌های محرمانه کلیه بخش‌های اقتصادی از جمله نفت، بازرگانی، بانکداری، ارتباطات و سایر بخش‌ها را به منظور غارت ثروت ملی یمن، در اختیار سرویس‌های اطلاعاتی دشمن قرار داده بود.  
 شبکه مزبور همچنین نقش مخربی در بخش کشاورزی داشت و با استخدام تعدادی جاسوس در وزارت کشاورزی، بر خنثی کردن نهادهای تحقیقاتی کشاورزی و مراکز تکثیر بذر متمرکز بود.
  شبکه جاسوسی امریکایی- صهیونیستی برای اجرای پروژه‌ها و برنامه‌هایی در زمینه بهداشت، با هدف نابودی بخش بهداشت و درمان کشور و کمک به گسترش بیماری‌های دارای پتانسیل همه‌گیری (اپیدمی) در استان‌های مختلف یمن تلاش می‌کرد.
  شبکه خرابکاری مذکور همچنین با همه ابزارها و اجزایش، برنامه‌های مخربی را برای فرآیند آموزشی کشور اجرا کرد و نقشی هدفمند در تضعیف نهادهای آموزشی یمن ایفا می‌کرد.
درهمین زمینه، علی القحوم، عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله، کشف این شبکه خرابکاری بزرگ را رویدادی دانست که در مرحله‌ای مهم و حساس در تاریخ یمن رخ داده است. به گزارش المیادین، وی تأکید کرد: این دستاورد مؤید افزایش توانمندی‌های نظامی و امنیتی و صنایع نظامی یمن است.
القحوم افزود: این عملیات، نشان دهنده یک تغییر بزرگ در روند رویارویی اطلاعاتی است که نشان می‌دهد نیروهای امنیتی در آماده باش کامل هستند و مزدوران استخدام شده را که مستقیماً توسط آژانس اطلاعات امریکا (سیا) مدیریت می‌شوند، رصد می‌کنند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی