صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و پنج - ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

رأی مثبت اکثریت اعضای شورای امنیت به قطعنامه آتش‌بس

بازی جنگ و صلح امریکایی

آرزو نوروزجم
خبرنگار


 نتیجه مذاکرات چندباره اعضای شورای امنیت برای برقراری آتش‌بس در غزه این­بار به شکل دیگری بر کرسی نشست، پس از گذشت حدود 8 ماه از حملات رژیم صهیونیستی و به شهادت رساندن بیش از 37 هزار فلسطینی ساکن این منطقه و حمایت‌های بی چون و چرای واشنگتن از سیاست‌های اسرائیل برای ادامه جنگ، حالا نماینده ایالات متحده در شورای امنیت طرحی را روی میز گذاشت که این‌بار هیچ مخالفی نداشت و دستی با هدف وتو بالا نرفت.
چانه زنی چندساعته نمایندگان کشورهای عضو شورای امنیت در نهایت با رأی مثبت 14 عضو دائم به تصویب قطعنامه ۲۷۳۵ ختم شد، البته این قطعنامه یک رأی ممتنع هم داشت، نماینده دائم روسیه در این شورا به شفاف نبودن این طرح اشاره کرد و گفت ضمانتی برای اجرای آن از سوی رژیم صهیونیستی وجود ندارد و دولت بایدن جزئیات این طرح را به صورت روشن بیان نکرده است.
اما با قبول همه اعضا، طرح آتش‌بس پیشنهادی رئیس جمهور ایالات متحده قرار است در سه مرحله اجرایی شود. طرحی که پیش از این سه بار به شور گذاشته شده بود و هر بار با وتوی امریکا که حالا خودش در نقش پیشقراول صلح و آتش‌بس ظاهر شده است، بی نتیجه مانده بود. بند اول طرحی که جو بایدن آن را به شورای امنیت برده است می‌گوید با یک توقف اولیه شش ماهه، در ازای آزادی اسرای فلسطینی اسرای صهیونیست باید آزاد شوند و در مقابل، ارتش این رژیم از مناطق پرجمعیت غزه عقب‌نشینی کند و غیرنظامیان فلسطینی می‌توانند به تمام مناطق در این قلمرو بازگردند.
مفاد مرحله اول طرح آتش‌بس بایدن این را هم گفته که اسرائیل ملزم است توزیع ایمن کمک‌های بشردوستانه «در مقیاس سراسری در نوار غزه» را اجرایی کند که به گفته او، این بند منجر به ورود روزانه ۶۰۰ کامیون حامل کمک به غزه می‌شود.
مرحله دوم و سوم این قطعنامه نیز تأکید دارد که پایان دائمی جنگ در غزه منوط به توافق اسرائیل و حماس در ازای آزادی همه اسرای باقی مانده در غزه است و در نهایت این توافق، نیروهای اسرائیلی را به طور کامل از غزه خارج خواهد کرد و طرح بزرگ بازسازی چند ساله در غزه و بازگرداندن اجسادی را که هنوز در غزه مانده‌اند نیز به مرحله اجرا خواهد رساند. هر چند در میان موافقان طرح آتش‌بسی که امریکایی‌ها آن را به صحن شورای امنیت بردند، اما و اگرهایی وجود داشت، سفیر و نماینده دائم الجزایر در کنار تشکر و قدردانی از تلاش کشورهای میانجی برای برقراری صلح و آتش‌بس در غزه، خطاب به لیندا توماس گرینفیلد سفیر و نماینده امریکا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت گفت: این متن کامل نیست، اما بارقه‌ای از امید را در فلسطینی ها ایجاد می‌کند.
اتحادیه اروپا، مصر، ترکیه و انگلیس هم از طرح ارائه شده استقبال کردند و خواستند هر چه زودتر این قطعنامه اجرایی شود و هر دو طرف به مفاد آن پایبند باشند.
طرف‌های فلسطینی این ماجرا هم به طور مشروط از این قطعنامه استقبال کردند و اجرایی شدن آن را منوط به مواردی مانند خروج کامل ارتش اسرائیل اعلام کردند. حماس با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: این گروه از آنچه که در قطعنامه تصویب شده در شورای امنیت در رابطه با آتش‌بس دائم در نوار غزه، خروج کامل نیروهای نظامی از غزه، تبادل زندانیان، بازسازی مناطق تخریب شده، بازگشت مردم آواره به خانه‌هایشان، مخالفت با کاهش اراضی و ارائه کمک‌های ضروری به مردم نوار غزه استقبال می‌کند.
سفیر و نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل هم مسئولیت اجرایی شدن این قطعنامه را با رژیم صهیونیستی دانست و گفت: ما نمی‌خواهیم حتی یک وجب از خاک نوار غزه تحت کنترل نیروهای اسرائیلی باشد.
 
واکنش صهیونیست‌ها به قطعنامه پیشنهادی
مقامات رژیم صهیونیستی البته در مقابل تصویب این قطعنامه ساکت نماندند و اعلام کردند اسرائیل با  طرحی که ایالات متحده ارائه کرده مخالف است و اجرای آن را یک شکست برای این رژیم می‌دانند. سفیر این رژیم در شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز ادعا کرد: اسرائیل هرگز به میز مذاکرات آتش بس بازنخواهد گشت، چرا که حماس ممکن است از آن برای «وقت کشی» استفاده کند.
مخالفت نماینده‌ رژیم در حالی اعلام شد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا در جریان هشتمین سفر خود به منطقه غرب آسیا و دیدار با بنیامین نتانیاهو، از موافقت و استقبال نخست‌وزیر اسرائیل و پایبندی او به طرح آتش‌بس در غزه خبر داده بود. آنطور که روزنامه عبری «یدیعوت آحارونوت» به نقل از یک مقام ارشد صهیونیست نوشته قطعنامه‌ای که شورای امنیت سازمان ملل با هدف برقراری آتش‌بس با موافقت همه اعضا تصویب کرده، قرار نیست به نفع این رژیم باشد و این طرح، آزادی عمل اسرائیل را محدود می‌کند.
قطعنامه‌ای که 21 خرداد با وجود همه مخالفت‌ها و موافقت‌ها به تصویب رسید حدس و گمان‌های زیادی را با خود یدک می‌کشد، هر چند این طرح تصریح می‌کند که اگر مذاکرات برای اجرای مرحله اول این طرح بیش از شش هفته طول بکشد، تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد، آتش‌بس نیز ادامه خواهد یافت؛ اما هیچ ضمانتی وجود ندارد کابینه‌ای که کمر به نابودی کامل حماس بسته، به بندهای این طرح پایبند بماند و حمایت‌های مالی و تسلیحاتی رفیق گرمابه و گلستان این رژیم با وجود نقاب انسان‌‌دوستی رئیس‌جمهورش برای همیشه به سرزمین‌های اشغالی قطع شود.

جستجو
آرشیو تاریخی