خبر

علوی قهرمان شطرنج
نوجوانان آسیا شد
مهسا علوی در مسابقات شطرنج سریع رده‌های سنی آلماتی قزاقستان قهرمان شد. رقابت‌های شطرنج قهرمانی آسیا با حضور نماینده‌های ایران در آلماتی قزاقستان برگزار شد و علوی شطرنج‌باز زیر۱۶سال ایران توانست هر هفت بازی خود را با پیروزی پشت سر بگذارد و با اقتدار قهرمان آسیا شود. ملی‌پوشان کشورمان از امروز در مسابقات استاندارد مقابل حریفانشان دست به مهره خواهند شد. این رقابت‌ها از ۲۱ خرداد تا اول تیر ماه پیگیری می‌شود.


هشتمین اردوی گلبال در تهران
هشتمین اردوی تیم ملی گلبال برای بازی‌های پارالمپیک پاریس ۲۰۲۴ از دیروز آغاز شد. مصطفی شهبازی، حسن جعفری، محمد پرنیا، مهدی عباسی، محمدمهدی نفیسی‌نسب، خلیل شهریارنسب، میلاد سوری و نعمت‌اله سرافراز اردونشینانی هستند که تا ۲۹ خرداد ماه در تهران زیر نظر کادر فنی تمرین می‌کنند.
 

زوم دوربین ها
روی حجاب شطرنج باز ایران
شطرنج‌باز نونهال ایران که با حجاب کامل در رقابت‌های شطرنج آسیایی شرکت کرده بود مورد توجه رسانه‌های خارجی قرار گرفت. این رقابت‌ها از ۲۱ خرداد آغاز و تا یک تیر ماه در شهر آلماتی ادامه خواهد داشت. تیم ملی کشورمان با حضور ۱۵ شطرنج‌باز دختر و پسر از رده‌های سنی ۸ تا ۱۸ سال در این مسابقات حاضر شده است. یکی از مهم‌ترین سوژه‌های این دوره از مسابقات حجاب نونهال ایرانی بود که با چادر به عنوان حجاب برتر ایرانی اسلامی در میز رقابت حضور پیدا کرد. حضور اسماء حسن‌پور با حجاب کامل اسلامی در مسابقات آسیایی آلماتی قزاقستان تمامی نگاه‌ها و دوربین‌ها را به سمت خودش جلب کرد.


تصمیم IPC برای آنالیز دوباره
تست‌های دوپینگ
کمیته بین‌المللی پارالمپیک تصمیم گرفته همه نمونه‌های دوپینگ پارالمپیک ۲۰۱۶ به بعد را یکبار دیگر تجزیه و تجلیل کند. کمیته بین‌المللی پارالمپیک برای کمک به تضمین ایجاد شرایط یکسان در پارالمپیک 2024 پاریس، تجزیه و تجلیل مجدد نمونه‌های دوپینگ ورزشکاران در پارالمپیک 2016 ریو که در انبار نگهداری می‌شوند را آغاز کرده است. براساس قوانین جهانی ضددوپینگ، نمونه‌ها را می‌توان تا 10 سال ذخیره کرد تا با بهبود روش‌های تشخیص در طول زمان، امکان آنالیز دوباره فراهم شود. برهمین اساس نیز IPC تصمیم گرفته پس از 8 سال نمونه‌های خون و ادرار جمع‌آوری شده در پارالمپیک 2016 ریو را مجدداً بررسی کند؛ نمونه‌هایی که در آزمایشگاه معتبر در دانشگاه گنت بلژیک نگهداری می‌شدند. IPC قصد دارد 2700 آزمایش و نمونه را در پارالمپیک 2024 پاریس، هم قبل از برگزاری این رویداد و هم در طول برگزاری بازی‌ها، از ورزشکاران بگیرد. در صورت تحقق این موضوع، تعداد نمونه‌های جمع‌آوری شده نسبت به پارالمپیک 2020 توکیو با 25 درصد افزایش مواجه خواهد شد. همه این نمونه‌ها نیز به آزمایشگاه گنت بلژیک منتقل می‌شوند تا ضمن قرار گرفتن در شرایط نگهداری طولانی‌مدت، بتوان از آنها برای تجزیه و تحلیل تا سال 2034 استفاده کرد.


شمشیربازی سابر با فخری
در پاریس
پیمان فخری سرمربی تیم ملی شمشیربازی سابر بعد از قرارداد با فدراسیون، در المپیک پاریس کنار پیست تیمش می‌نشیند. فدراسیون شمشیربازی با اینکه قبلاً خبر قرارداد با کریستین بائو مربی فرانسوی را برای المپیک داده بود، اما بعد از دو مسابقه‌ای که بائو کنار ملی‌پوشان سابر آفتابی نشد، دست به دامان پیمان فخری برای المپیک ٢٠٢٤ پاریس شد تا سرمربی سابر، در هت‌تریک سهمیه تیمی المپیک، شاگردانش را بعد از ریو و توکیو در پاریس هم کوچ کند. فدراسیون شمشیربازی دیروز با پیمان فخری قرارداد بست تا او شاگردانش را برای قهرمانی آسیای کویت و المپیک 2024 پاریس آماده کند. پیمان فخری از چهارشنبه هفته پیش کارش را با شمشیربازان سابر شروع کرده است. او که ظاهراً بجز علی پاکدامن، از وضعیت آمادگی شمشیربازان راضی نیست، برنامه ویژه‌ای برای رساندن ملی‌پوشان سابر به قهرمانی آسیا دارد. اردونشینان طبق برنامه سرمربی هر روز صبح‌ها و بعدازظهرها دو ساعت و نیم تمرین بدنسازی و شمشیربازی انجام می‌دهند.


باخت دوم بسکتبال دختران
آخرین دیدار دوستانه تیم بسکتبال زیر ۱۸سال دختران ایران در لبنان برگزار شد. این تیم در آخرین مسابقه دوستانه‌اش با هدایت النی کاپوچیانی مقابل تیم دانشگاه AU  به میدان رفت و با نتیجه 62 بر 61 نتیجه را واگذار کرد. جوانان برای حضور در مسابقات قهرمانی آسیا 2024 چین آماده می‌شوند.

جستجو
آرشیو تاریخی