یک ماه پس از حمله سگ ولگرد

پسر 6 ساله به خاطر ابتلا به هاری جان باخت

گروه حوادث/   پسر 6 ساله دزفولی که یک ماه قبل با حمله سگ هار مجروح شده بود بر اثر ابتلا به ویروس هاری در بیمارستان علی اصغر تهران جان باخت.
 مهشید عصار معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در نشست خبری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی دزفول با تشریح سگ گزیدگی کودک ۶ ساله و اقدام‌های درمانی انجام شده برای این کودک گفت: این کودک ساعت ۱۹ روز ۲۲ اردیبهشت در کوی امام رضا(ع) دزفول توسط سگ بدون صاحب از چندین ناحیه بویژه سر و صورت مورد گزش قرار گرفت. گزش سر و صورت توسط حیوان هار یکی از اصلی‌ترین دلایل شکست مهار بیماری هاری است چرا که این نوع گزش به سرعت در بدن پخش می‌شود.
 عصار بیان کرد: ساعت ۲۰:۳۰ همان شب، این کودک توسط والدین به بیمارستان منتقل و با سرعت، شست و شوی کامل محل گزش توسط تیم‌های آموزش دیده انجام و اقدام‌های درمانی از جمله واکسن و سرم هاری تزریق شد.
 بدین ترتیب کودک به‌صورت بی‌حال به بیمارستان منتقل و به‌دلیل شدت آسیب بستری و پس از سه روز با بهبود علائم از بیمارستان مرخص شد.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: ششم خردادماه علائم اولیه هاری از جمله تب در کودک بروز پیدا کرد و تیم‌های پزشکی با اطلاع از سابقه گزش کودک در ناحیه سر و صورت، نمونه‌گیری لازم را انجام دادند و به انستیتو پاستور اعلام کردند که پس از یک هفته، جواب هاری مثبت اعلام شد.
 ۲ روز پس از شدت تب، خانواده کودک به‌دلیل اطلاع از خطرناک بودن این نوع گزش، کودک را به بیمارستان علی اصغر تهران برای ادامه درمان منتقل کردند که با وجود تلاش‌های کادر درمان آن بیمارستان، اقدام‌های درمانی شکست خورد و این کودک وارد کمای هاری شد و ۲۱ خرداد جان خود را از دست داد.
 عصار اظهار کرد: با توجه به انتقال هاری از طریق بزاق، تمام افراد مرتبط با این کودک، واکسن هاری را دریافت کردند.
 
جست‌و‌جو برای پیدا کردن سگ هار
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: حیوان مبتلا به هاری پس از ۱۰ روز می‌میرد از این‌رو هشدارهای لازم به شهرداری و فرمانداری برای شناسایی این حیوان آلوده داده شده است.
 وی با بیان اینکه پس از این حادثه تلخ، درخواست افزایش اتلاف سگ‌های بدون صاحب به شهرداری دزفول ابلاغ شده است، افزود: افزایش حساسیت‌ها برای زنده‌گیری سگ‌های بدون صاحب توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول در شهرستان و استان در حال پیگیری است.
 عصار از تمام شهروندان خواست از نزدیک شدن به حیوانات خیابانی برای غذا دادن به طور جدی اجتناب کنند و ادامه داد: افراد پس از هرگونه زخم، گزش و خراشیدگی توسط حیوانات باید محل زخم را شست و شوی فراوان داده و به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 عصار با تکذیب منقضی بودن واکسن هاری تزریق شده توسط دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: تاریخ انقضای هر واکسن هاری یک سال است که با توجه به میزان بالای گزش، واکسن‌های هاری این دانشگاه نزدیک به انقضا هم نبوده و نیست.‌
 وی ادامه داد: سه نوبت واکسن هاری توسط بیمارستان دزفول به کودک تزریق و نوبت چهارم آن نیز توسط بیمارستان علی اصغر تهران تزریق شده است.
 معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی دزفول گفت: امکان ابتلای هر حیوان پستانداری به هاری وجود دارد از این‌رو ابتلای حیوانات خانگی به هاری دور از انتظار نیست و باید این حیوانات به طور مستمر مراقبت و واکسینه شوند.
جستجو
آرشیو تاریخی