صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

سونامی استثمار مدرن

گروه اجتماعی/ روح‌الله ساعی، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه عوامل مختلفی در همه‌گیر شدن یک پدیده در سطح جامعه دخالت دارد، می‌گوید: اشتیاقی که یک بازی در جامعه ایجاد می‌کند صرفاً جذابیت بازی یا تولید ثروت نیست؛ عوامل مختلفی در جامعه باعث شکل‌گیری سونامی‌هایی از این دست می‌شود. توجه داشته باشید این بازی‌ها به صورت رایگان و به شکل کاملاً پخته و آماده شده از سوی افراد و شرکت‌هایی با اهدافی پنهانی و برای تولید ثروت راه‌اندازی می‌شود و در واقع یک نوع استثمار مدرن است.  این گروه‌ها برای رسیدن به اهداف خود از کارگران دیجیتالی‌ای بهره می‌برند که نیاز به تخصص، مهارت و آموزش خاصی ندارند. این برنامه‌ها به اندازه‌ای ساده‌نویسی شده‌اند که حتی یک فرد کم‌سواد هم می‌تواند از آنها استفاده کند.
این جامعه‌شناس با تأکید بر اینکه گرایش به این پدیده‌ها قطعاً در طولانی‌مدت اثرات منفی در جامعه دارد، می‌گوید: طراحان این برنامه‌ها بدون اینکه هزینه‌ای کرده باشند به راحتی از امکانات و سرمایه اجتماعی یک کشور استفاده می‌کنند و بیشترین سود را هم می‌برند؛ البته ممکن است پول ناچیزی هم در اختیار کسانی که در این زمینه فعالیت می‌کنند گذاشته شود. یکی از مهم‌ترین تأثیرات روانی که بر جای می‌گذارد، ایجاد اختلال در امنیت و سلامت روانی جامعه است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد در خانواده‌ها و حتی توسط خود والدین، نوجوانان به فعالیت در این زمینه تشویق می‌شوند؛ نوجوانی که چندین ساعت گوشی در دست دارد قطعاً در معرض آسیب‌های مختلف جسمی و روحی قرار می‌گیرد. از این گذشته پلیس فتا در خصوص مخرب بودن این برنامه‌ها و خطر احتمال هک شدن اطلاعات تلفن همراه و سوءاستفاده از این اطلاعات هشدارهایی داده است که نتایج آن را حتماً در آینده خواهیم دید.
ساعی با اشاره به اینکه سرعت رشد تحولات حوزه فضای مجازی بسیار زیاد و تأثیر آن بر جامعه مستقیم است، می‌گوید: سرعت رشد این تحولات بالاتر از سرعت برنامه‌ریزان و سیاستگذاران اجتماعی است، بنابراین افرادی که در حوزه فعالیت‌های مجازی هستند باید پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند. در بسیاری از کشورهای دنیا، دولت‌ها برنامه‌ها و حتی گاه جریمه‌هایی را برای برنامه‌هایی از این دست تهیه می‌کنند و دسترسی‌های گروه‌هایی مثل کودکان و نوجوانان را به بازی‌های آنلاین و برخی شبکه‌های اجتماعی محدود می‌کنند که باید در این موارد سیاستگذاران فرهنگی و اجتماعی وارد شوند. جامعه باید بتواند مطابق با سرعت پیشرفت تکنولوژی و فناوری، جوابگوی نیازهای مختلف جوانان باشد تا مشکلات مرتفع شود. برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت جوانان و ترویج جنبه‌های مختلف سرگرمی از قبیل جنبه‌های هنری، ورزشی و... در این زمینه می‌تواند راهگشا باشد.
جستجو
آرشیو تاریخی