صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۹

فتوای آیت الله مکارم شیرازی

 آیت الله ناصر مکارم شیرازی از مراجع تقلید در پاسخ به سؤالاتی پیرامون ارزهای دیجیتال نات کوین و همستر کمبات، به فتوای خود در رابطه با ارزهای دیجیتال ارجاع داد.
 با توجه به فراگیر شدن بازی همستر کمبات و دیگر موارد مشابه در رابطه با خرید و فروش سکه یا رمزارز، در میان مردم و برخی نگرانی‌هایی که در این خصوص وجود دارد، از دفتر آیت الله مکارم شیرازی پیرامون این موضوع استفتایی شده‌ است که بر اساس پاسخ دفتر این مرجع تقلید به خبرنگار ایرنا، نظر آیت‌الله مکارم شیرازی در این خصوص، همان است که قبلاً پیرامون ارزهای دیجیتال بیان کرده‌ است.
در پرسش از دفتر این مرجع تقلید آمده‌ است: طی یک ماه اخیر در بستر تلگرام، انواع مختلف بازی‌ها مانند نات کوین، همستر کمبات و... راه‌اندازی شده است که توجه بخش قابل‌توجهی از جمعیت کشور را به خود جلب کرده است. مطابق وعده‌ای که مدیران این بازی‌ها داده‌اند پس از کسب امتیاز در قالب سکه، این سکه‌ها قیمت‌گذاری شده و قابل خرید و فروش خواهد بود. برای نمونه یکی از این بازی‌ها، فرایندهای خود را تکمیل کرده و در نهایت تبدیل به ارز دیجیتال شده و هم اکنون عده‌ای از آن بهره‌مند شده‌اند. به نظر حضرتعالی آیا مشارکت در این برنامه‌ها و کسب درآمد احتمالی از این روش مجاز است یا خیر؟
در پاسخ این سؤال بیان شده‌ است: با توجه به ابهامات زیادی که این نوع ارزها دارند، از جمله اینکه منشأ استخراج آن روشن نیست و نیز غالباً اعتبار آن از سوی دولت‌ها پذیرفته نشده و همچنین منشأ سوء‌استفاده‌های زیادی شده است، معامله، سرمایه‌گذاری و درآمد حاصل از آنها جایز نیست.
جستجو
آرشیو تاریخی