صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۷

مسکن

 نهضت ملی مسکن در میزان اشتغال رکورد زد
نهضت ملی مسکن در حال حاضر بزرگ‌ترین عملیات عمرانی کشور است که اجرای آن در دولت سیزدهم شروع شد. آمار رسمی نشان می‌دهد در قالب نهضت ملی مسکن در سه سال اخیر تاکنون، 2 میلیون و 603 هزار واحد مسکونی شروع به ساخت شده است که به گفته محمدرضا مهدیار اسماعیلی، رئیس هیأت عامل صندوق ملی مسکن، بیشترین سهم را در افزایش اشتغالزایی داشته است. بر اساس بررسی آماری، ساخت هر واحد مسکونی به طور متوسط یا حداقل 2 شغل مستقیم و غیر مستقیم ایجاد می‌کند. با توجه به اینکه در 3 سال دولت سیزدهم 2.9 میلیون شغل ایجاد شده، می‌توان گفت نهضت مسکن‌سازی در دولت سیزدهم علاوه بر رکورد تولید مسکن، در اشتغالزایی نیز رکورد دارد و این برنامه سهم بالایی در اشتغالزایی دارد. در ابتدای نهضت ملی مسکن، متولیان این بخش برآورد کردند که ساخت 4 میلیون مسکن با ایجاد 2.4 شغل مستقیم و غیرمستقیم در ساخت هر واحد در مجموع ظرفیت ایجاد 9.6 میلیون شغل را دارد.
 
900 میلیون وام مسکن برای دهک‌های اول تا چهارم
مدیرعامل صندوق ملی مسکن علاوه بر این، خبرهای جدیدی از تسهیل اجرای نهضت ملی مسکن ارائه کرد. با توجه به تأکید دولت سیزدهم و رئیس جمهور شهید بر تأمین مسکن متقاضیان نهضت ملی مسکن بویژه متقاضیان کم برخوردار با کمترین هزینه، تسهیلات قرض‌الحسنه 400 و 300 میلیون تومانی با نرخ سود 2 درصد علاوه بر وام 550 میلیون تومانی به افرادی که جزو دهک‌های یک تا چهار درآمد هستند، پرداخت می‌شود.
به گفته مهدیار اسماعیلی، متقاضیان می‌توانند وام قرض‌الحسنه را علاوه بر ۵۵۰ میلیون تومان وام نهضت ملی مسکن در مناطق شهری و ۳۵۰ میلیون تومان در مناطق روستایی دریافت کنند. به این ترتیب متقاضیان نهضت ملی مسکن در دهک‌های پایین درآمدی می‌توانند 900 میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند که بخشی از آن با سود 2 درصد است. در این برنامه افراد متقاضی در دهک‌های یک و دو تسهیلات 400 میلیون تومانی و افراد دهک‌های 3 و 4 تسهیلات 300 میلیون تومانی قرض‌الحسنه دریافت می‌کنند. سود تسهیلات قرض‌الحسنه دهک‌های کم درآمد ۲ درصد و بازپرداخت آن ۱۵ ساله است که می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات این دهک‌ها را در تأمین مسکن رفع کند.

 

جستجو
آرشیو تاریخی