صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۵

ایالات متحده به طور بی‌شرمانه‌ای در حال تکمیل پازل شراکت خود در نسل‌کشی مردم غزه است

اعترافات تمام نشدنی جنایتکار اصلی

جنایات رقت بار رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در حالی شکل گرفته که ایالات متحده و انگلیس نیز به طور پیروزمندانه و عیان از همیاری خود با رژیم اشغالگر در این جنایت پرده برداشتند.
آشفتگی اوضاع رژیم صهیونیستی در فضای بی‌دستاوردی نبرد نامتقارن 8ماهه با بهره‌مندی از تمام تسلیحات مرگبار علیه مردم بی‌دفاع آنچنان زیاد بود که خبر آزاد‌سازی اسرا با پمپاژ خبری رسانه‌ای و دولتی رژیم همراه شد. در کشاکش اختلافات‌ رو به تزاید سیاسی و البته فشارهای مردمی در سرزمین‌های اشغالی که وضعیت را برای نتانیاهو به نقطه جوش رسانده، بولد کردن این رویداد به ریل‌گذاری جدیدی برای تداوم جنایات از منظر کابینه جنگ منجر خواهد شد. ایالات متحده هم به همان تناسب اهتمام خود را بر پیروزی رژیم صهیونیستی متمرکز کرده و همان طور که انتظار می‌رفت این شریک آهنین اشغالگران به طور آشکارا عملیات خونبار علیه مردم در اردوگاه النصیرات را باوجود تمام مواضع انکاری راهبری می‌کند تا به جنایات نسل کشی رژیم اشغالگر و به زعم خود به بقای آن کمکی کرده باشد.
پس از آنکه وبسایت خبری امریکایی اکسیوس، اندکی پس از عملیات مرگبار نظامی اسرائیل در اردوگاه آوارگان النصیرات در مرکز غزه، از دخالت مستقیم امریکا صحبت کرد، نیویورک تایمز هم در گزارش خود به نقل از مقامات امریکایی و اسرائیلی گفت که ایالات متحده اطلاعاتی را در مورد گروگان‌ها قبل از عملیات رژیم صهیونیستی در روز شنبه ارائه کرده بود. یک مقام امریکایی نیز که نخواست نامش فاش شود در این گزارش اعلام کرد که تیمی از مقامات امریکایی برای بازیابی گروگان ها با ارائه اطلاعات و سایر پشتیبانی‌های لجستیکی به تلاش ارتش اسرائیل برای نجات چهار اسیر کمک کردند.
به گفته یک مقام ارشد دفاعی اسرائیل این البته اتفاق جدیدی نیست. تیم‌های جمع‌آوری و تحلیل اطلاعاتی از ایالات متحده و بریتانیا در طول جنگ در اسرائیل بوده‌ و به جمع‌آوری اطلاعات رژیم در خصوص تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به گروگان‌ها و تلاش برای آزادکردن آنها کمک کرده‌اند.
از سوی دیگر، برآورد داده‌ها و گزارش‌ها از 7 اکتبر و همچنین گزارش‌های اولیه در مورد حضور نیروهای دلتا در ماه نوامبر، این موضوع را روشن می‌سازد که سربازان امریکایی در غزه و به احتمال زیاد در عملیات‌ میدانی نیز حضور دارند. این نقش روز گذشته در شرح برخی از جزئیات مراحل کمک‌رسانی امریکا در جریان آزادسازی اسرا دیده می‌شود.
روز گذشته یک مسئول امریکایی اعلام کرد که قبل از عملیات یک کامیون اسرائیلی از منطقه اسکله شناور امریکا در مقابل سواحل غزه با پوشش انتقال کمک‌های بشردوستانه به راه افتاد در حالی که نیروهای ویژه اسرائیلی را که عملیات آزادسازی چهار اسیر صهیونیست را انجام دادند، حمل می‌کرد. علاوه بر آن، روزنامه فلسطینی کرونیدل گزارش داد که پس از انتشار خبر آزادی چهار اسرائیلی تصاویر ویدیویی موجود نشان می‌دهد، یک هلیکوپتر آپاچی امریکایی در حال انتقال اسرای آزاد شده به مقابل بندر شناور است. موضوعی که سبب شد دیده‌بان حقوق بشر اروپا-مدیترانه طی موضعی خواهان انجام تحقیقات درباره استفاده از اسکله شناور امریکا در غزه برای اهداف نظامی و حمله به اردوگاه النصیرات در مرکز غزه شود.
در حالی این اقدام صورت گرفته که امریکا با تبلیغات زیادی روی ساخت اسکله «کمک بشردوستانه» تلاش کرد چهره‌ای دیگر از خود به نمایش بگذارد. اما در عمل، این بندر از زمان آغاز فعالیت خود در 17 مه تنها تعداد محدودی کامیون کمک‌رسانی را عبور داده و هنوز به مردم فلسطینی آسیب دیده که ماه‌ها در قحطی در شمال غزه زندگی می‌کنند، کمکی نرسیده است.
البته اوج چهره جنایتکارانه ایالات متحده آنجایی عریان می‌شود که جوبایدن، رئیس جمهور امریکا در دیدار با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه در پاریس استقبال خود را از عملیات آزادسازی گروگان‌ها اعلام کرد. به نحوی، بایدن از تمام فرایند عملیات صورت گرفته یا به بیان بهتر حملات جنون‌آمیز علیه مردم که منجر به فاجعه کشته شدن بیش از 200 تن از مردم پناه گرفته در اردوگاه النصیرات شد، استقبال و مشروعیت آن را برای کاخ سفید اعلام کرد. او در ادامه نیز برای تأکید موضع خود برای تداوم راهبرد حملات مرگبار علیه مردم غزه چنین گفت «تا زمانی که همه گروگان‌ها به خانه‌های خود بازگردند و آتش‌بس حاصل نشود، کار را متوقف نخواهیم کرد، و این ضروری است.»
تردیدی نیست که ایالات متحده همراه با رژیم صهیونیستی تلاش دارد که با فشار کشتار بی‌رحمانه مردم غزه بر حماس، روند مذاکرات را تماماً به نفع رژیم صهیونیستی به اتمام برسانند. لازم به ذکر است که حماس به پیشنهاد امریکا، که به اذعان خود بایدن، پیشنهاد اسرائیل بود، به دو دلیل پاسخ نداد، ‌یک آنکه هر آنچه ارائه می‌شود پایان دائمی جنگ را تضمین نمی‌کند و دوم آنکه پیشنهاد فاقد جزئیات حیاتی است که می‌تواند بین موفقیت یا شکست آن تفاوت ایجاد کند.

جستجو
آرشیو تاریخی