صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۴

دولت ها و ملت های سراسر جهان جنایت اخیر ارتش صهیونیستی را محکوم کردند

جهان صدای «نصیرات» شد

جنایت ارتش اشغالگر در اردوگاه نصیرات در نوار غزه که منجر به شهادت و زخمی شدن صدها فلسطینی شد، واکنش‌های گسترده مردم کشورهای مختلف، دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی را در پی داشت. سخنگوی وزارت خارجه کشورمان جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را بشدت محکوم کرد. به گزارش ایرنا، ناصر کنعانی جنایات هولناک و تکان‌دهنده صهیونیست‌ها در قتل عام صدها تن از شهروندان و کودکان و زنان فلسطینی در اردوگاه النصیرات در نوار غزه را نتیجه بی‌عملی دولت‌ها و نیز سازمان‌های مسئول بین‌المللی از جمله شورای امنیت سازمان ملل متحد در برابر هشت ماه جنایت جنگی و نقض همه قوانین و مقررات و حقوق بشردوستانه بین‌المللی توسط رژیم اشغالگر اسرائیل در نوار غزه دانست و افزود: تداوم این بی‌عملی چیزی جز تشویق جنایتکاران به استمرار نسل‌کشی فلسطینیان نیست.
 
ملت‌ها همچنان مدافع غزه
مردم سراسر جهان در چند قاره در محکومیت این جنایت راهپیمایی برگزار کردند. در همان ساعات نخست پس از رخ دادن این جنایت، مردم اردن شنبه شب مقابل سفارت رژیم اشغالگر در امان علیه جنایات صهیونیست‌ها تظاهرات کردند. به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، معترضان اردنی با سر دادن شعارهایی خواستار توقف فوری جنگ و نسل‌کشی در غزه شدند.
مردم تونس نیز با تجمع مقابل سفارت امریکا، جنگ رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه و نقش واشنگتن در این جنگ را محکوم کردند. تظاهرکنندگان تونسی «جو بایدن» رئیس ‌جمهور امریکا را جنایتکار خواندند. در فرانسه نیز تظاهرات حامیان فلسطین، هزاران تن را در شهرهای پاریس، لیون و نیس گرد هم آورد. چندین هزار فرانسوی از جمله «ژان لوک ملانشون» رهبر حزب «فرانسه تسلیم‌ناپذیر» و کاندیدای لیست همین حزب در انتخابات اروپا روز شنبه در پاریس برای نشان‌ دادن حمایت خود از فلسطینیان تظاهرات کردند.
معترضان همچنین خواستار حذف رژیم صهیونیستی از بازی‌های المپیک پاریس و لغو قراردادهای تجاری و فرهنگی با این رژیم شدند. در انگلیس هم هزاران نفر از مردم لندن روز گذشته تظاهرات گسترده‌ای در محکومیت جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در النصیرات برگزار کردند. به گزارش قدس الاخباریه، لندنی‌ها در این تظاهرات خواستار توقف فوری جنگ اشغالگرانه و نسل‌کشی در این باریکه شدند. در بیلبائوی اسپانیا صدها معترض حامی فلسطین و مخالف ادامه جنگ در غزه تجمع کردند.
در استرالیا نیز حامیان فلسطین به منظور محکوم کردن جنایات صهیونیست‌ها در خیابان‌های ملبورن تظاهرات کردند که با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد.
 
واکنش دولت‌ها به جنایات صهیونیست‌ها
دولت‌ها نیز به تبع ملت‌ها، کشتار صهیونیست‌ها در النصیرات را محکوم کردند. وزارت خارجه لبنان با محکوم کردن جنایت وحشیانه صهیونیست‌ها در اردوگاه النصیرات، از جامعه بین‌المللی خواست اقدامی جدی برای توقف توحش اسرائیل علیه مردم فلسطین انجام دهد. وزارت خارجه لبنان تأکید کرد: این حملات، نقض جدی و آشکار حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قطعنامه‌های بین‌المللی است که منجر به طولانی‌تر شدن این بحران می‌شود و هر فرصتی برای رسیدن به راهکاری عادلانه و جامع جهت ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی را تضعیف می‌کند.
جنبش انصارالله یمن هم این جنایت را محکوم و در بیانیه‌ای اعلام کرد: قتل‌عام غیرنظامیان آن هم چند ساعت پس از قرار گرفتن نام رژیم اشغالگر در لیست قاتلان کودکان صورت گرفت. این قتل‌عام تأیید می‌کند که رژیم اشغالگر صرفاً یک باند جنایتکار سرکش است که هیچ توجهی به حقوق بشر یا قوانین بین‌المللی ندارد.
وزارت خارجه مصر نیز در بیانیه‌ای به حملات رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات واکنش نشان داد و آن را بشدت محکوم کرد. در این بیانیه آمده است: «ما اسرائیل را از نظر قانونی و اخلاقی مسئول حمله آشکار به اردوگاه النصیرات می‌دانیم.»
همچنین وزارت خارجه مالزی، در نشست فوق‌العاده وزرای امور خارجه سازمان همکاری اقتصادی هشت کشور در حال توسعه (دی۸) در استانبول ترکیه، با صدور بیانیه‌ای خواستار قطع روابط اقتصادی با رژیم صهیونیستی شد.
وزارت امور خارجه قطر نیز خواستار فشار بر دولت اشغالگر برای برقراری آتش بس در غزه شد و گفت که جهان در توقف جنگ وحشیانه در نوار غزه ناتوان است.
وزارت خارجه سوریه هم اعلام کرد: جنایت ارتش تروریست اسرائیل را در ارتکاب کشتار هولناک غیرنظامیان بی‌گناه در نوار غزه محکوم می‌کنیم. اطلاعات موجود، مشارکت و همدستی امریکا در این عملیات جنایتکارانه را تأیید می‌کند.
وزارت خارجه عمان نیز تداوم ارتکاب جنایات جنگی هدفمند در حق فلسطینیان را نقض قوانین بین‌المللی و قوانین بشردوستانه تلقی کرد.
همچنین وزارت خارجه اردن جنایت رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات را نقض آشکار قوانین بین‌المللی دانست. وزارت خارجه اردن از جامعه جهانی خواست مسئولیت خود را بپذیرد و اسرائیل را از ارتکاب جنایات بیشتر علیه غیرنظامیان باز دارد و جنگ در نوار غزه را متوقف کند.
وزارت خارجه ترکیه نیز ضمن محکومیت این واقعه هولناک، اعلام کرد که رژیم صهیونیستی با این حمله وحشیانه اخیر، جنایت جنگی جدیدی را به جنایات خود در غزه اضافه کرد.
وزارت خارجه کویت نیز اعلام کرد که کشتار اردوگاه النصیرات بر این اشاره دارد که جامعه جهانی باید مسئولیت‌های خود را در قبال توقف تجاوزات علیه ملت فلسطین برعهده بگیرد.
الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان هم خواستار پایان «تراژدی» در غزه شد.
وزیر خارجه ایالات متحده اما برخلاف اکثر دولت‌های جهان، با اتخاذ موضعی دو پهلو که حاکی از رضایت از عملیات اخیر ارتش اشغالگر بود، مدعی شد: واشنگتن تا زمانی که تمامی گروگان‌های (اسرای) اسرائیل آزاد نشده و به خانه بازنگردند، آرامش خاطر پیدا نخواهد کرد.
 
سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی جنایت صهیونیست‌ها را محکوم کردند
چند نهاد بین‌المللی نیز این جنایت هولناک را محکوم کردند. مجمع جهانی بیداری اسلامی طی بیانیه‌ای جنایت هولناک رژیم صهیونیستی در اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه را بشدت محکوم کرد.
در بخشی از این پیام آمده است: رژیم جنایتکار صهیونیستی یک بار دیگر با قتل عام بیش از ٢٠٠ نفر از زنان، کودکان و مردم بی‌گناه فلسطین اشغالی این بار در اردوگاه النصیرات واقع در مرکز نوار غزه، روی قاتلان و جنایتکاران بزرگ تاریخ را سفید کرد.
معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در واکنش به این جنایت گفت: اردوگاه النصیرات کانون فاجعه در نوار غزه است. «مارتین گریفیث» افزود: تصاویر کشتار اردوگاه النصیرات نشان می‌دهد که جنگ در غزه هر لحظه وحشتناک‌تر می‌شود و... با دیدن اجساد روی زمین، به یاد می‌آوریم که هیچ مکان امنی در غزه وجود ندارد.
همچنین جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در صفحه کاربری خود در شبکه اجتماعی «ایکس» کشتار ارتش رژیم صهیونیستی در حق غیرنظامیان در النصیرات را محکوم و اعلام کرد که گزارش‌های به‌دست آمده درخصوص این کشتار علیه غیرنظامیان رعب‌آور و شنیع است. بورل همچنین خواستار توقف فوری «حمام خون» در غزه شد.
سازمان «پزشکان بدون مرز» نیز اعلام کرد: هیچ‌چیز جنایت النصیرات را توجیه نمی‌کند. «کارین هاستر»، پزشک مسئول عضو سازمان پزشکان بدون مرز در بیمارستان شهدای الاقصی در پیامی صوتی به روزنامه لوموند فرانسه گفت: «کودکان در حالت شوک، لال یا با فریاد در جست‌و‌جوی والدین خود بودند. هیچ‌چیز آنچه را دیدم توجیه نمی‌کند.»
دانشگاه الازهر مصر نیز در واکنش به جنایت رژیم صهیونیستی بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد: این کشتار جنایتی وحشیانه و ننگ بشریت است.

جستجو
آرشیو تاریخی