صفحات
شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳
روزنامه ایران - شماره هشت هزار و چهارصد و هشتاد و سه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ - صفحه ۲۲

در گردهمایی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی تأکید شد

صعود فضایی ایران در 1000 روز

  گروه فناوری/ با آغاز به کار دولت سیزدهم، شهید جمهور بر رشد صنعت فضایی تأکید کرد و با برگزاری نخستین شورای‌عالی فضایی پس از ۱۱ سال، نشان داد برای توسعه این زیست‌بوم اراده جدی دارد. در دولت سیزدهم ۱۲ پرتاب موفق ماهواره انجام شد که این رقم، معادل پرتاب‌های دولت‌ها در یک دهه گذشته است. در هر یک از این پرتاب‌ها که برخی تحقیقاتی و بعضی نیز عملیاتی بودند، چرخه صنعت فضایی توانست تجربیات زیادی کسب کند و از قبل بیشتر قوت بگیرد. در همین راستا روز گذشته مراسم پاسداشت زحمات شهید جمهور، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، رئیس سازمان فضایی ایران و فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی برگزار شد.

دولت قبل مانع پرتاب ماهواره‌ها
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم گردهمایی فعالان بخش خصوصی حوزه فضایی برای پاسداشت زحمات شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی با بیان اینکه در دولت قبل دستور عدم پرتاب ماهواره‌ها صادر می‌شد، گفت: رئیس‌جمهور شهید پرتاب ماهواره را پشتوانه دیپلماسی می‌دانست و معتقد بود پرتاب هر ماهواره‌ای سبب تولید قدرت و ثروت می‌شود و از صنعت فضایی پشتیبانی می‌کرد.
عیسی زارع‌پور با تأکید بر اینکه اگر توجه و نگاه ویژه آیت‌الله رئیسی نبود حوزه فضایی آن‌قدر پیشرفت نمی‌کرد، افزود: در دولت قبل به حوزه فضایی توجه نمی‌شد. به عنوان مثال پروژه «دوستی» (شریف) سال ۹۲ تحویل سازمان فضایی شد، اما سه سال طول کشید تا ماهواره پرتاب شود و حتی در سمنان آزمایش‌های سازگاری و مونتاژ انجام گرفت، اما در لحظات آخر فرمان عقبگرد صادر شد، ماهواره دوباره به سوله برگشت و خاک خورد. بعد از ۲ سال دوباره تست شد و در نهایت نیز پرتاب موفقیت‌آمیزی انجام نشد، به همین دلیل حوزه فضایی کشور یک دهه عقب افتاد. در این وضعیت آیا رمقی برای تیم سازنده می‌ماند؟ آنها نمی‌خواستند کسی در آن سوی مرزهای کشور ناراحت شود.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: از آن فضا، به دوره‌ای رسیدیم که شهید دکتر رئیسی کار خود را آغاز کرد. در روزهای نخست آغاز به کار در وزارت ارتباطات برنامه‌ای به منظور توجه بیشتر به نخبگان به رئیس‌جمهور ارائه دادم و با همراهی ایشان بازدیدی 6 ساعته از دستاوردهای فضایی در نقاط دوردست داشتیم. پس از این بازدید و بعد از ۱۱سال، شورای‌عالی فضایی به ریاست شهید رئیسی احیا شد. نقطه شروع فعالیت فضایی کشور همان جلسه‌ای بود که آذرماه ۱۴۰۰ برگزار شد.
زارع‌پور ادامه داد: از زمانی که حوزه فضا را به خواست بیگانگان گره زده بودند به اینجا رسیدیم؛ دی‌ماه ۱۴۰۰ که قرار بود نخستین پرتاب انجام شود، در جلسه هیأت دولت به رئیس‌جمهور گفتم برای ما دعا کنند. صبح همان روز برای پیگیری نتیجه پرتاب با من تماس گرفتند و همیشه این کار را می‌کردند.
وی با بیان اینکه با نگاه ویژه‌ در دولت سیزدهم اتفاقات بسیار خوبی در صنعت فضایی رخ داد، افزود: اکنون ۱۰ ماهواره در دست ساخت داریم و در ۲ سال ۱۰ پرتاب داخلی و ۲ پرتاب بین‌المللی داشتیم.
تعداد پرتاب‌هایی که در کمتر از ۳ سال رخ داده، معادل ۳ دولت پیش از دولت سیزدهم است. چند پرتاب نیز برای امسال پیش‌بینی شده است که انجام خواهد شد تا این مسیر پرافتخار ادامه پیدا کند و دستیابی به مدار لئو را تثبیت کنیم.
زارع‌پور خاطرنشان کرد: در حوزه ایجاد پایگاه فضایی، زمینی بود که ۱۰ سال خاک می‌خورد ولی در دولت سیزدهم ساخت آن آغاز شد و اکنون پیشرفت فیزیکی آن به ۶۰ درصد رسیده است.
ساخت منظومه فضایی و انعقاد بیش از یک‌هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی همگی از دستاوردهای دولت سیزدهم است.
 برای نخستین‌بار در تاریخ کشور به تصاویر رنگی از سطح کشور دسترسی داریم که پیش از این در اختیار نداشتیم. تمام این اتفاقات خوب در سه سال اخیر رخ داده که حاصل نگاه راهبردی رئیس‌جمهور شهید بوده است.
پرتاب چند ماهواره جدید
 در سال‌ جاری
رئیس سازمان فضایی ایران هم در این مراسم با اعلام اینکه برای سال‌ جاری برنامه‌های متعددی برای پرتاب ماهواره به فضا داریم، گفت: در دولت سیزدهم و با اراده و عزم رئیس‌جمهور شهید دستاوردهای فضایی چشمگیری داشتیم.حسن سالاریه افزود: بسیاری از پروژه‌های فضایی در دنیا شکست‌های متعددی داشته‌اند و پشت تمام موفقیت‌هایی که رخ می‌دهد ده‌ها اتفاق ناموفق است. بدون پذیرش ریسک‌ها، صنعت فضایی در کشور رشد نخواهد کرد؛ البته بودجه نیز اهمیت دارد هرچند در گام نخست باید اراده و عزم جدی برای تحقق این امر وجود داشته باشد.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گرد هم آمدیم تا یک‌بار دیگر در حوزه فضایی با یکدیگر عهد ببندیم که صنعت فضایی در مسیر پیشرفت باقی بماند و در دولت‌های بعدی نیز ادامه پیدا کند. وی افزود: با تأکید رئیس‌جمهور شهید، در این دوره بخش خصوصی توانست در حوزه فضا فعالیت تأثیرگذاری داشته باشد.

رونمایی از مدل پروازی
 ماهواره «کوثر»
در مراسم پاسداشت زحمات شهید جمهور، آیت‌الله رئیسی در صنعت فضایی، نمونه پروازی ماهواره سنجشی «کوثر» و ماهواره «هدهد» رونمایی شد. این ماهواره سنجشی قرار است پاییز امسال با پرتابگر سایوز از روسیه در مدار مورد نظر به ارتفاع ۵۰۰ کیلومتری زمین تزریق شود. این ماهواره ۲ دوربین دارد. وضوح تصاویر این ماهواره ۳.۴۵ متر و برای کاربردهای کشاورزی، نقشه‌برداری و حدنگاری مناسب است. عمر مداری این ماهواره ۲ سال خواهد بود. این وضوح تصویر بهترین رزولوشنی است که ساخته شده و میانگین تیم سازنده ۲۶ سال است. همچنین روز گذشته علاوه بر نمونه پروازی ماهواره کوثر از ماهواره هدهد نیز رونمایی شد.

 

بــــرش

 احیای زیست فضا پس از یک دهه

یکی از دستاوردهای حوزه فضا در دولت سیزدهم، دستیابی به مدار ۷۵۰ کیلومتری توسط ماهواره ثریاست که با ماهواره‌بر قائم ۱۰۰ پرتاب شد و توانست یک رکورد تازه به ثبت برساند. ورود بخش خصوصی به حوزه فضا نیز یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه فضا و متأثر از نگاه ویژه شهید دکتر رئیسی به توان شرکت‌های دانش‌بنیان و داخلی بوده است. در این راستا در دولت سیزدهم قرارداد ساخت منظومه شهید سلیمانی به عنوان بزرگ‌ترین قرارداد با شرکت‌های دانش‌بنیان منعقد شد. گام بعدی طراحی و ساخت پایگاه فضایی چابهار بوده است که می‌تواند توان ایران را در زمینه پرتاب ماهواره برای خود و کشورهای همسایه بشدت افزایش دهد. عملیات عمرانی پایگاه فضایی چابهار که بزرگ‌ترین پایگاه فضایی خاورمیانه محسوب می‌شود، در دولت سیزدهم کلید خورد و این پروژه ملی قرار است در دهه فجر ۱۴۰۳ رونمایی شود.
احیای زیست فضا پس از یک دهه با پرتاب موفقیت‌آمیز نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور و همچنین دستیابی به تصاویر ماهواره‌ای با دقت یک متر که با پرتاب ماهواره خیام به دست آمد، از دیگر دستاوردهای دولت سیزدهم بوده است. همچنین پرتاب موفق ماهواره «مهدا» به همراه ۲ ماهواره دیگر به مدار بیضوی با ارتفاع کمینه ۴۵۰ و پیشینه ۱۱۰۰ کیلومتری سطح زمین باعث شد یک ماهواره ساخت داخل در بالاترین ارتفاع سطح زمین سیر کند.

جستجو
آرشیو تاریخی